>
דימום לא סדיר - רקע
דימום לא סדיר

דימום לא סדיר

כאשר מדברים על דימום בלתי סדיר שמקורו ברחם, נהוג לסווג את הסיבות לדימום לשתי קבוצות עיקריות:

  • סיבות הורמונאליות – כאשר הביוץ לא מתרחש, המערך ההורמונאלי משתבש ודימום לא סדיר עשוי להופיע. דימום זה הנקרא בשם "דימום דיספונקציונלי" נובע, לרוב, מרירית רחם מעובה.
  • דימום רחמי אנטומי/מבני – מופיע כתסמין המעיד על קיומם של שרירנים או פוליפים בחלל הרחם או בעקבות שימוש בהתקן תוך רחמי ועוד.

שלבי האבחון

חשוב להגיע אל גינקולוג מומחה, הרופא יקשיב לתיאור הבעיה שמטרידה אותך וישאל אותך שאלות אודות עברך הרפואי: ההיסטוריה הרפואית שלך ושל בנות משפחתך, יברר אודות גורמי סיכון למחלות ממאירות, היסטוריה מילדותית שכוללת התייחסות להריונות, לידות והפלות, מאפייני המחזור שלך, שימוש בתרופות, שימוש באמצעי מניעה,שינוי במשקל גופך וכו'.

לאחר השיחה, תעברי בדיקה גופנית ובדיקה גינקולוגית בניסיון לאתר את מקור הדימום . הרופא עשוי לבצע גם בדיקת אולטראסאונד, להדגמת הרחם והטפולות (השחלות והחצוצרות) ובדיקת משטח צוואר רחם המכונה פאפ, ולהפנות אותך לבדיקת דם, תפקודי קרישה ועוד.

לעיתים, כאשר מקור הדימום רחמי, הרופא עשוי לבדוק את תאי רירית הרחם באמצעות צינורית דקיקה המוחדרת לחלל הרחם המכונה "פיפל". לשם קבלת מידע מקיף על הרחם, מבנהו ותופעות רפואיות כמו פוליפ או שרירן נוהגים לבצע היסטרוסקופיה אבחנתית.

דרכי טיפול

הטיפול שיותאם ויומלץ לך יתבסס על תהליך האבחון הבדיקות שעברת ,רצונך להרות בעתיד ומבנה הרחם שלך.

  • במקרים של הפרעה הורמונאלית – כאשר מקור הבעיה הרפואית במערכת ההורמונאלית הטיפול שיינתן יהיה לרוב טיפול הורמונאלי, בתרופות או בהשמת התקן תוך רחמי, או לחלופין בנשים לקראת שלב המנופאוזה על יד טיפול בצריבה (אבלציה) של רירית הרחם.
  • הפרעה מבנית – הפרעות מבניות כמו פוליפ או שרירן ברחם נוהגים להסיר על ידי היסטרוסקופיה, במקרים בהם לא ניתן לטפל בבעיה בדרכים אלו, ייתכן והרופא יציע לך לשקול לעבור ניתוח לכריתת רחם. גם אותו נוהגים לבצע כיום בגישה זעיר פולשנית.

צריבה (אבלציה) של רירית הרחם

אבלציה היא שיטה זעיר פולשנית לטיפול בדימום וסתי מוגבר, המהווה תחליף לכריתת רחם. השיטה מתאימה להפחתת דימום וסתי מוגבר או לא סדיר והיא מטפלת בשכבת הרירית של הרחם בלבד באמצעות חום. הטיפול מתאים לנשים שאינן מתכננות להרות שוב. את הטיפול ניתן לבצע אצל חלק מהנשים בהרדמה מקומית, ההחלמה ממנו מהירה והמטופלת חוזרת באופן מלא לשגרת יומה בתוך כיממה.

בהליך צריבה של רירית הרחם הגינקולוג מחדיר לרחם, דרך הנרתיק, בלון רך וגמיש המחובר לצינורית דקה. לאחר החדרתו, מנפחים את הבלון בנוזל סטרילי, כך שיתאים עצמו לגודל ולצורת הרחם של המטופלת. הנוזל הממלא את הבלון מחומם במשך שמונה דקות טיפול. תוצאת הטיפול הינה דימום וסתי רגיל עד להיעדר דימום כלל שיעור הצלחות האבלציה עומד על כ- 90%.

 

המאמר נכתב ע"י ד"ר כהן אילון שלומי יועץ ומנתח בהרצליה מדיקל סנטר.

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.