Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
ניתוח בדרכי השתן

ניתוח בדרכי השתן

ניתוח בדרכי השתןהאורולוגיה עוסקת, בין היתר, גם בהתמודדות עם גידולים שונים במערכת השתן ובמערכת הרבייה של הגבר. גידולים אלו יכולים להופיע בשלפוחית השתן, בשופכה ובאשכים (אצל הגבר בלבד, כמובן) ובכליה. בית החולים הרצליה מדיקל סנטר מציע לך לעבור ניתוח להסרת גידולים באיברים אלו בשיטה מתקדמת, בתנאי אשפוז מעולים, על ידי רופאים מומחים לאורולוגיה ובעזרת ציוד מהמתקדמים בעולם.

כדי לאפשר לך להבין מה כוללים ניתוחים אלו ומתי הם מבוצעים, ריכזנו כאן מידע כללי חיוני אודות ההליכים השונים.

גידולים בדרכי השתן

גידולים סרטניים בדרכי השתן מופיעים לרוב בשלפוחית השתן (שכיח יותר בקרב גברים) או בצינור השופכה. הופעתם מתבטאת לרוב בשתן דַמי, בצריבה במהלך השתן, בגירוי באזור זה ועוד. הניתוח עצמו אינו מסובך ונעשה כיום בגישה הזעיר פולשנית, אשר במסגרתה נמנע הרופא מביצוע חתך כלשהו בעורו של המנותח.

עוד לפני ביצוע הניתוח, יבצע לרוב האורולוג ציסטוסקופיה – בדיקה אשר במהלכה יוכל לסקור בצורה מקיפה את שלפוחית השתן ואת צינור השופכה לכל אורכו, במטרה לאתר את הגידולים ולהצביע במדויק על גודלם ועל מיקומם.

במהלך הציסטוסקופיה מוחדר צינור זעיר אל השופכה, אשר בקצהו ישנה מצלמת וידאו שמאפשרת לרופא לקבל תמונה מלאה על חלקה הפנימי של מערכת הרבייה והשתן של הגבר. זוהי בדיקה שנמשכת דקות ספורות ובמהלכה יינתן לנבדק חומר מאלחש ומטשטש, כדי שלא ירגיש דבר.

ניתוח להסרת גידולים בדרכי השתן נעשה באותה שיטה, אך בהרדמה כללית או אזורית. דרך צינור השופכה מוכנסת המצלמה ובהמשך גם כלי דק במיוחד, אשר בעזרתו ניתן גם להסיר את הגידול וגם לצרוב את כלי הדם כדי למנוע דימום. ההליך כולו נמשך בין חצי שעה לשעה.

גידולים באשכים

סרטן האשכים נחשב לאחד מסוגי הסרטן הנדירים יותר בקרב גברים, הרבה פחות מאשר סרטן בשלפוחית השתן, או סרטן הערמונית. חדשות טובות עוד יותר מספרות על אחוז גבוה של מטופלים אשר מחלימים באופן מלא מסרטן זה, בשיעור של כ 98%.

גידולים באשכים יכולים להופיע בדמות תחושת 'כבדות' מוזרה בשק האשכים, גוש קשה או רך, היווצרות נוזלים בשק האשכים ועוד. גידולים באשכים יכולים להתגלות בבדיקה שגרתית, אך גם האדם עצמו יכול לאתר גידול באשך, בעזרת מישוש פשוט. למעשה, מומלץ לגברים לבצע בדיקה כזו מידי תקופה, כשם שלנשים מומלץ לבדוק את עצמן במטרה לאתר גושים בשד.

במקרה בו התגלו גידולים באשכים, הטיפול המומלץ הוא כריתה. אם מדובר בגידול שהתגלה באשך אחד, ייכרת רק אותו אשך – מה שלא יפגע באונו ובכושרו המיני של הגבר. במקרה של גידולים בשני האשכים או בגילוי ממצא סרטני אשר מצריך כימותרפיה, מומלץ לבצע הקפאת זרע לפני תחילת הטיפולים.

כריתת האשך מתבצעת כמובן בהרדמה מלאה, דרך חתך בחלקה התחתון של המפשעה. בהתאם לבקשתו של המנותח, ניתן להשתיל אשך תותב בשק האשכים, במקום האשך שהוצא – מהלך שנעשה למטרות אסתטיות בלבד.

גידולי כליה

הכליה היא מהאיברים הפנימיים החשובים בגוף האדם. הכליה היא שמסננת את הדם אשר עובר בין מערכות גופנו, קובעת את ריכוז השתן ומרכיביו ולמעשה 'מייצרת' אותו. לכן, גידולי כליה שייכים באופן מובהק לתחום האורולוגיה.

ניתוחי כליה אינם פשוטים. מאחר ומדובר, כאמור, באיבר פנימי חשוב שלא ניתן להתקיים בלעדיו (בניגוד לטחול, למשל), הגישה אליו מורכבת. עם זאת, בעזרת הטכנולוגיה הרפואית המתפתחת, ניתן לבצע היום ניתוחים בכליות גם בגישה הזעיר פולשנית וכך להבטיח ניתוח פחות קשה, אשר ההתאוששות ממנו אינה ממושכת מידי.

ההתקדמות הרפואית מקלה מאוד גם על איתור גידולים בכליות, כבר בשלב מוקדם מאוד של התפתחותם. המיקום של הכליה בעבר היה מקשה על הרופאים במציאת גידולים עד לשלב מתקדם, מה שהיה משפיע על בריאות המטופל ועל סיכוייו להחלים. כיום, ניתן לאתר גידולי כליה כשהם בגודל זעיר, במצב בו עדיין לא הסבו נזק משמעותי לרקמות סביבם. בנוסף, על פי מחקרים שונים, גידולי כליה בגודל של פחות מארבעה סנטימטרים, אינם מספיקים לשלוח גרורות לאיברים אחרים בגוף.

ניתוחים להסרת גידולי כליה מתבצעים כיום, כאמור, בעיקר בשיטה הלפרוסקופית, במהלכה מוחדרים דרך חתך זעיר במותן אביזרי הניתוח הזעירים והגידול מוסר. כאשר הניתוח מתבצע בשלב אבחוני מוקדם, אין בדרך כלל צורך בהסרה רדיקלית (מלאה) של הכליה וניתן לשמור על תפקודה המלא גם לאחר הניתוח.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.