Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
תסמונת השקד השלישי (אדנואיד)
תסמונת השקד השלישי (אדנואיד)

תסמונת השקד השלישי (אדנואיד)

קצר ולעניין

קצר ולעניין

שקד שלישי מוגדל עלול להוביל לדלקות, בעיות ריכוז ,הפרעות נשימה, תפקוד יומיומי לקוי ועוד. אבחנה מוסמכת, מתקבלת לאחר בדיקה גופנית קצרה, אצל רופא א.א.ג מומחה. במקרה של אדנואיד קטן, ניתן לעתים להסתפק במעקב בלבד או מתן תרסיס מותאם. אך במידה וישנה הפרעה לאיכות החיים, הטיפול המוחלט יהיה ניתוח קצר ,נפוץ ובטיחותי, שבו תוסר הרקמה העודפת.

מזער
קצר ולעניין

שקד שלישי מוגדל עלול להוביל לדלקות, בעיות ריכוז ,הפרעות נשימה, תפקוד יומיומי לקוי ועוד. אבחנה מוסמכת, מתקבלת לאחר בדיקה גופנית קצרה, אצל רופא א.א.ג מומחה. במקרה של אדנואיד קטן, ניתן לעתים להסתפק במעקב בלבד או מתן תרסיס מותאם. אך במידה וישנה הפרעה לאיכות החיים, הטיפול המוחלט יהיה ניתוח קצר ,נפוץ ובטיחותי, שבו תוסר הרקמה העודפת.

מזער

תסמונת שקד שלישי

אחת הדרכים שבה מערכת החיסון מגנה על גופנו בשנות הילדות היא באמצעות מבנים קטנים שנקראים "שקדים" (אדנואידים), שהן בלוטות העשויות מרקמת לימפה, שממוקמות מאחורי הפה והאף שלנו, ומסייעות לנו ב"סינון" של מזיקים (וירוסים וחיידקים) שעלולים להיכנס לגוף דרך האף והפה.

בסה"כ קיימים 4 שקדים (הדמיון לפרי השקד הוא שנתן לאדנואידים את כינויים) – השקד השלישי נמצא בחיבור בין האף לבין הלוע, ממוקם בתקרה של מערת האף ומכונה, לפיכך, "השקד האפי". עוד שני שקדים נמצאים בלוע ואילו השקד הרביעי ממוקם על החלק האחורי ביותר של הלשון.

באופן תקין, האדנואידים הם שטוחים – ומעבר האוויר דרכם מתבצע בצורה חלקה וללא הפרעות. במקרים שונים, כמו למשל בנוכחות נגיפים, הבלוטות גדלות ומתנפחות – כדי לצבור עוד כוח מול הפולש הזר ולחסל אותו. המנגנון עובד היטב והווירוס מושמד, אולם האדנואיד עלול, במקרים רבים, להישאר גדול – ולא לחזור למימדים המקוריים שלו, גם אחרי שהסכנה חלפה.

מהו שקד מוגדל?

שקד שלישי גדול עלול להפריע לנשימה האפית (בקצה האף יש כעת רקמה לימפתית שחוסמת באופן מכאני את מעבר האוויר) ולחייב נשימה מהפה. נשימה מהאף (קרי, "נשימה אפית") נחשבת לאיכותית יותר מאשר נשימה מהפה, והיא חשובה להתפתחות תקינה של הילד.

בנשימה דרך האף, האוויר שמגיע אלינו עובר סינון ומגיע ללא חלקיקים וזיהומים שונים (בעוד שבנשימה דרך הפה, האוויר מגיע כפי שהוא). בנוסף, נשימה אפית מלחלחת (מוסיפה לחות) ומחממת את האוויר הנשאף (ואילו נשימה מהפה מכניסה לריאות את אוויר יבש ולא מסונן).

כתוצאה מהמעבר לנשימה דרך הפה במקום דרך האף (בשינה ובערות), עלולות להופיע נחירות והפסקות נשימה בשינה, ירידה באיכות השינה, ישנוניות במהלך היום, דלקות אוזניים חוזרות, נוזלים באוזניים, הרטבה, היפראקטיביות ובעיות ריכוז ואף עיכוב בגדילה.

איך מאבחנים שקד שלישי מוגדל?

כאשר נבחין אצל הילד בנחירות במהלך השינה, קושי משמעותי להתעורר, ישנוניות, תנומות במהלך היום, דיבור שנשמע כמו "אף סתום" וכן כאשר הפה שלו פתוח לעתים תכופות והוא נושם ממנו באופן תדיר – נוכל לחשוד בתסמונת השקד השלישי.

בירור הסימפטומים נערך אצל רופא אף אוזן גרון ילדים. כדי להגיע לאבחנה מוסמכת, פעמים רבות ניתן להסתפק בבדיקה גופנית קצרה של הילד ובתיאור תסמיני הבעיה מפי הוריו.

לעתים תתבצע בדיקה מרפאתית קצרה בשם רינוסקופיה, שבמהלכה יחדיר הרופא סיב אופטי דק וגמיש עם מצלמה, לנחיר של הילד – כדי לקבל מבט מפורט, מקרוב. הבדיקה האנדוסקופית עלולה להיות מעט לא נעימה, אך היא קצרה מאוד ולא כרוכה בכאבים.

ב"הרצליה מדיקל סנטר" אנו מעמידים לשירותכם רופאי אא"ג ילדים מומחים ומיומנים, שתוכלו לקבוע אליהם תור במהירות.

הטיפול השמרני

במקרה של אדנואיד קטן, שלא גורם לבעיות משמעותיות בנשימה – ניתן לעתים להסתפק במעקב בלבד. קרי, לחזור בהמשך אל הרופא לביקורת ולבחון את השינויים בגודל הבלוטה, אם התרחשו.

באדנואיד גדול יותר אך כזה שבו החסימה של לוע האף עדיין אינה משמעותית ניתן לטפל באמצעות התזת תרסיס הכולל סטרואידים, שיכולים להקטין את השקד שגדל או תרסיס מי מלח לאף בשילוב אנטיביוטיקה במקרים של נזלת כרונית.

הטיפול המוחלט בבעיה הוא טיפול ניתוחי קצר ושכיח, שבו תוסר הרקמה העודפת. הסיבה היא ששקד שלישי מוגדל וחסימתי הוא לא רק עניין של ישנוניות ונחירות: הבעיה עלולה לגרום לעומס על שריר הלב (כתוצאה מהפסקות הנשימה בשינה), לעיוות מבנה הלסתות (ולצורך בטיפולי יישור שיניים בהמשך), לפגיעה בתהליך הגדילה ולנזק מצטבר לרקמת המוח.

רופאה בודקת לילדה את הגרון

ניתוח להוצאת שקד שלישי (הסרת אדנואיד)

ניתוח לכריתת השקד השלישי בילדים הוא אחד הניתוחים הנפוצים והמקובלים בישראל. הניתוח נעשה בחדר ניתוחים (ההורה יכול להיכנס עם הילד עד לתחילת ההרדמה), אורך זמן קצר, כ-20-30 דקות נטו, מתבצע בהרדמה כללית קצרה  ובאשפוז יום לאחר השגחה קצרה הילד משתחרר לביתו.

הפרוצדורה מתבצעת דרך הפה, ללא חתכים חיצוניים. לאחר שההרדמה פעלה את פעולתה, הילד מחובר לאינפוזיה, לצורך מתן נוזלים ותרופות.

לאחר מכן המנתח חושף את השקד השלישי, הנמצא מאחורי הענבל והחיך הרך ומסיר אותו בשלמותו באמצעות סכין מנתחים. לאחר שהמנתח מוודא שהבלוטה הוסרה בשלמותה וללא שאריות בלתי רצויות, ושמעבר האוויר שב להיות חופשי – הניתוח מסתיים.

התאוששות והחלמה

בחדר ההתאוששות הילד מתאושש מההרדמה הכללית ומקבל כוס מים. לאחר כשעתיים עד 3 שעות, אחרי שהילד שתה ואכל והוא במצב טוב – משתחררים מביה"ח.

בדרך כלל הניתוח לא כרוך בכאבים משמעותיים לאחריו, אם כי בהחלט אפשר להשתמש במשכך כאבים ללא מרשם, כגון אקמול, במשך 3 הימים שלאחר הפרוצדורה – זהו הזמן של חופשת המחלה המומלצת, ולאחריה מקובל לחזור לביה"ס.

לעתים מופיעות הפרשות מהאף, שיעול קל, כאבים קלים ביותר בבליעה, ריח רע מהפה או מהאף, נחירות, חרחורים מהאף, רגישות קלה בצוואר או חום לא גבוה (38.5) – כשהן בגדר הנסבל ולא בעוצמה חריגה, אלו תגובות נורמליות.

סיכונים

אלפי ניתוחים להסרת שקד שלישי מתבצעים בישראל בהצלחה מדי שנה. זהו ניתוח פשוט, שנצבר עליו ניסיון רב ושפרופיל הבטיחות שלו גבוה.

כדאי לדעת שהשקד השלישי ממוקם באיזור שלא מכיל כלי דם גדולים או עצבים – מה שמקטין עוד את הסיכון לפגיעה לא רצויה, והופך אותה לנדירה ביותר.

עם זאת, ככל פעולה כירורגית פולשנית, גם כאן ייתכנו סיבוכים נדירים, הכוללים, בין היתר, דימום מהאף, זיהום וכאב חולף בעורף. דימום מאוחר (שמופיע כמה ימים עד שבועיים לאחר הניתוח) הוא סיבוך נדיר אך מוכר, ויש לטפל בו בהקדם.

 

צוות בית החולים ערוך ומיומן בניתוחי ילדים, לצורך כך הכנו עבורכם את מדריך המידע המלא על הטיפול בילדים  – מה צפוי ביום הניתוח, ההכנות הנדרשות לפני הניתוח ולאחריו.