Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר המטופי
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר המטופי

קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר המטופי

סגירה מוקדמת של התפר המטופי, התפר המחבר בין שתי עצמות המצח, נכללת בסדרת התופעות הידועות בשם קרניוסינוסטוזיס. תופעה זו עשויה לגרום לפגם משמעותי במראה הגולגולת, עד כדי יצירת 'ראש משולש'.

ניתוח בידי מומחי הקרניוסינוסטוזיס של הרצליה מדיקל סנטר יבוצע במחלקת הנוירוכירורגיה יבטיח כי ילדכם יזכה לטיפול המקצועי והטוב ביותר, וכי התפתחותו הפיזית והקוגניטיבית לא תיפגע בעתיד.

סגירת התפר המטופי: מאפיינים ודרכי אבחון

התפר המטופי מחבר, כאמור, בין שתי עצמות המצח, הן העצמות הפרונטליות. כאשר הגולגולת מתפתחת כשורה, יתחיל התפר המטופי להיסגר ולהתאחות בגיל שנה – תהליך שנמשך עד לסביבות גיל 8.

במקרים שבהם התפר המטופי נסגר מוקדם מהרגיל, מצב המוגדר כ-trigonocephaly בשפה המקצועית, תתפתח הגולגולת משמעותית בצדיה ובחלקה האחורי, כך שצורתה תהפוך משולשת ובעלת קודקוד מופנה קדימה, לכיוון המצח. נוסף על כך, הרווח בין העיניים עשוי להצטמצם.

סימנים אלו מהווים בדרך כלל אינדיקציה ראשונה לאבחון הבעיה. עם זאת, האבחון הסופי של סגירת התפר המטופי ייעשה בעזרת אמצעי דימות שונים (CT ראש,MRI או רנטגן). המכשור המתקדם שבמכון הדימות בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר, יאפשר אבחון מדויק של מאפייני הקרניוסינוסטוזיס, כולל היקפה, מיקומה ומידת חומרתה.

הטיפול בסגירה מוקדמת של התפר המטופי

סגירה מוקדמת של התפר המטופי נחשבת לבעיה אסתטית בעיקרה. עם זאת, טרם ידועות השלכותיה הנוירולוגיות לטווח הארוך – ולכן נהוג לטפל בבעיה לא רק משיקולים אסתטיים, אלא גם כדי למנוע נזק אפשרי למוח בשלבים מתקדמים יותר.

הטיפול בסגירה מוקדמת של התפר המטופי, כמו בכל מקרי הקרניוסינוסטוזיס, ייעשה במסגרת ניתוח, אשר אורך כארבע שעות לערך. מומלץ לבצע את הניתוח כאשר הפעוט בן ארבעה עד שישה חודשים.

במסגרת הניתוח, ייפתח התפר הסגור ומבנה הגולגולת יוחזר למצבו התקין. כדי להבטיח את יציבות הגולגולת ואת חוזקה לאחר ההליך הכיכורגי, יושמו תפרים מססים או פלטות מסיסות, שיתמכו בחלקי הגולגולת לפרק זמן מסוים – עד להתייצבותה.

יש לזכור שההתאוששות מהניתוח תהיה ארוכה יחסית. בימים הראשונים עשויות להופיע נפיחויות באזור ארובות העין, שילוו לעתים גם בשטפי דם. תופעות אלו יחלפו מעצמן לאחר תקופה קצרה.

במשך כחצי שנה לאחר הניתוח תזומנו עם ילדכם לסדרת ביקורות, אשר יוודאו כי הגולגולת מתפתחת כראוי:

  • ביקורת ראשונה – כשבוע וחצי לאחר הניתוח
  • ביקורת שנייה – כשלושה חודשים לאחר הניתוח
  • ביקורת שלישית – כחצי שנה לאחר הניתוח
  • ביקורות נוספות – בהתאם להחלטת הצוות הרפואי.

כל ניתוחי הקרניוסינוסטוזיס בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מתבצעים בידי אנשי המקצוע המובילים בעולם בכל הנוגע לביצוע הליכים נוירוכירורגיים בילדים, ובכלל זה גם ניתוחי קרניוסינוסטוזיס וניתוחים לתיקון הפרעות במבנה הגולגולת ביילודים.

חוששים כי ילדכם סובל מקרניוסינוסטוזיס? צורת ראשו משולשת ועיניו קרובות מדי אחת לשנייה?

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם