Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח בצינור הושט
ניתוח בצינור הושט

ניתוח בצינור הושט

הושט הוא צינור ארוך ושרירי אשר מקשר בין הלוע לבין הקיבה. אורכו באדם מבוגר, כ-25 ס"מ. דרך הושט עובר כל המזון שאנו צורכים, בדרכו לפעולות העיכול הראשוניות בקיבה. במקרים בהם ישנו קושי חמור בבליעה ובמעבר המזון דרך הושט, ייתכן ותידרש התערבות כירורגית.

ניתוחי ושט הם ניתוחים מורכבים, אשר מידת הצלחתם תלויה ביכולותיו של הרופא המנתח, הגסטרואנטרולוג. בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מנתחי גסטרו מהמובילים בישראל, אשר בעברם עשרות ניתוחים וביניהם גם ניתוחי ושט מורכבים.

מהו תפקידו של צינור הושט?

הושט הוא כאמור, צינור ארוך אשר מוביל מזון ונוזלים מהלוע אל הקיבה. פעולת הושט מתבססת על התנועה הפריסטלטית – תנועה גלית חד כיוונית שנוצרת על ידי השרירים ודוחפת את המזון מטה, עד לחיבורו עם הקיבה. מסיבה זו, אגב, העברת המזון מהושט אל הקיבה אינה תלויה בכוח הכבידה.

בחלקו התחתון של הושט נמצאים שרירים שתפקידם לסגור את המעבר בין הושט לקיבה בצורה הרמטית, כאשר לא עובר בו מזון. כך, נמנע מצב של עליית אוכל או חומצות קיבה בחזרה אל הושט ואל הפה.

אילו תופעות מצריכות ניתוח בצינור הושט?

כאמור, פעולה כירורגית בושט תתבצע בעיקר בשל היווצרות בעיות וקשיים בבליעה, אשר הסיבות והגורמים להן רבים מאוד. אלו כמה מהנפוצים שבהם:

רפלוקס קיבתי-ושטי

אחת הבעיות הנפוצות כיום הקשורות לתפקוד הושט, אותה רובינו מכירים בשם צרבת. זהו מצב בו אותם שרירים בחלקו התחתון של הושט אינם מבצעים את עבודתם בצורה מושלמת, ומאפשרים לחומצות מן הקיבה לעלות אל הושט (ומשם אף אל הלוע). הסיבה הישירה להיווצרות הרפלוקס אינה ברורה עדיין, אך ישנם גורמים המעודדים אותה וביניהם מזון חריף או שומני, עישון, צריכת אלכוהול, תרופות ועוד.

במקרה של רפלוקס קיבתי-ושטי שלא ניתן לפתרון שום דרך אחרת, ניתן לבצע ניתוח לפרוסקופי דרך הבטן (יצירת חתכים קטנים והחדרת מיקרוסקופ זעיר ומיוחד, בעזרתו מתבצעות הפעולות הכירורגיות). במהלך הניתוח, יוצר המנתח מעין שסתום מיוחד בין הושט לקיבה, אשר יבטיח סגירה הרמטית של שרירי הושט בחלקו התחתון ומניעת מעבר חומצות לחלקו העליון ואל הלוע.

ניתוח בגישה הזעיר-פולשנית דורש התאוששות קצרה יחסית, אם כי אחריו עשויים להופיע קשיי הסתגלות קלים לזמן קצר, אשר כוללים בעיקר כאבי גרון ובליעה.

אכלזיה

זהו מצב בו השרירים הסוגרים בחלקו התחתון של הושט אינם נפתחים ומתרחבים למרות מעבר מזון דרך הושט, מה שעלול לגרום לקושי חמור בבליעה של מזון כמעט מכל סוג. כאשר תרופות שונות להרפיית שרירי הושט אינן מסייעות לשיפור המצב, תידרש התערבות כירורגית שתבוצע בשתי דרכים: החדרת בלון כירורגי דרך הלוע, אשר יתרחב בהדרגה ויביא להרחבת השרירים (פעולה שתבוצע תחת אלחוש מקומי) או חיתוך של שרירים אלו, במטרה לצמצם את הנפח שלהם ולאפשר מעבר חלק יותר של המזון.

חדש במדיקל! פרוצדורת POEM לטיפול בבעיות עיכול כגון אכלזיה.

ניתוח בצינור הושט

היצרות צינור הושט

תופעות שונות עשויות להביא להיצרות ולהתכווצות משמעותית של צינור הושט, לכל אורכו או בנקודות מסוימות, ולהקשות על הבליעה ומעבר המזון. הופעת דליות, שתיית חומרים קאוסטיים שמקורם בחומרי אקונומיקה וכן רפלוקס קיבתי-ושטי ממושך הם חלק מהגורמים להיצרות הושט.

ההתערבות הניתוחית במקרה כזה תהיה דומה לטיפול באכלזיה: החדרת בלון מיוחד דרך הלוע, תחת אלחוש מקומי, במטרה להרחיב בהדרגה את חלקו הפנימי של הצינור.

הופעת גידולים לאורך צינור הושט

גידולים לאורך הושט יגרמו כמובן גם הם לקשיים בתפקודו התקין. אלו יכולים להיות גידולים שפירים או ממאירים, כאשר הסכנה בהופעת גידולים ממאירים כוללת כמובן אפשרות התפשטותם גם לאיברים סמוכים. האפשרות היעילה ביותר כיום להתמודדות עם הופעת גידולים בושט, היא ניתוח לכריתתו באופן חלקי או מלא בהתאם למיקום הגידול, לנפח שלו ולמידת מסוכנותו. ניתוח כריתה ייעשה דרך הבטן, בית החזה או הצוואר, בהרדמה מלאה כמובן, ועשוי להימשך בין שלוש לחמש שעות.

ניתוח זה נחשב למשמעותי והמורכב ביותר מבין ניתוחי הושט, כאשר מלבד סילוקו המוחלט של הגידול מן הגוף, יצטרך המנתח להבטיח כי מערכת העיכול תחזור לאחר הניתוח לפעילות תקינה, על אף השינוי הדרמטי במבנה שלה. ניתוחים אלו טומנים בחובם התאוששות ארוכה ואיטית, כאשר בימים הראשונים לאחריו לא יוכל המנותח לצרוך מזון דרך הפה, אלא באמצעות צינורית בלבד.

רופאי אא"ג מומחים בהרצליה מדיקל סנטר

בהרצליה מדיקל סנטר מנתחים רק רופאי אא"ג מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הניתוח, במהלך הניתוח והאשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.