Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח בלוטות הרוק
ניתוח בלוטות הרוק

ניתוח בלוטות הרוק

ניתוח בלוטות הרוקבלוטות הרוק אחראיות על ייצור אחד מנוזלי הגוף החשובים ביותר, אשר מסייע בתהליכי הפירוק והעיכול הראשוני של המזון אותו אנחנו צורכים, בהגנה על השיניים ועל חלל הפה ואף בהתגוננות מפני חדירת חומרים מזהמים או גופיפים זרים ומסוכנים אל הגוף. בפה ישנן בלוטות רוק רבות ופגיעה משמעותית בתפקודן תדרוש לעיתים התערבות כירורגית.

ניתוח בבלוטות הרוק נעשה על ידי כירורג אף אוזן גרון המומחה בתחום. בניתוחים מסוג זה דרוש ניסיון ספציפי רב ומקצועיות גבוהה, בעיקר משום הרגישות הרבה של אזור הפנים והראש והפגיעוּת הרבה של העצבים בו. בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מומחי אף אוזן גרון מהבכירים בישראל, אשר מתמחים גם בטיפול בבעיות בבלוטות הרוק.

התפקיד והמבנה של בלוטות הרוק

כאמור, באזור הפה נמצאות כמה מאות בלוטות רוק. הבלוטות כוללות צינורות זעירים, שדרכם עובר הרוק המיוצר בבלוטה אל חלל הפה. ישנם שלושה צמדי בלוטות שנחשבים לגדולים והמרכזיים במערכת זו:

  • בלוטות הפרוטיס: צמד הבלוטות הגדולות ביותר, שנמצא משני צידי הראש, באזור האוזן, מעט מתחת לאפרכסת. מחלות זיהומיות (כגון חזרת) עשויות לגרום לבלוטה זו להתנפח משמעותית, עד כדי כך שהנפיחות תיראה גם בעין בלתי מזוינת.
  • בלוטות תת-לסתיות: כפי שניתן להבין משמן, הן ממוקמות מתחת ללסת, משני צידיו של הגרון, בחלקו העליון.
  • בלוטות תת-לשוניות: נמצאות מתחת ללשון, ברצפת הפה.

מלבד שש הבלוטות הללו, נמצאות בחלל הפה ובמערכת הנשימה העליונה עוד בלוטות רוק זעירות רבות. למרות גודלן, גם להן חשיבות עצומה בייצור כמות הרוק הנדרשת לתפקוד תקין של הגוף.

בעיות נפוצות בבלוטות הרוק

  • פגיעה באזור הפה והשיניים:
    שיבוש בתפקודן של בלוטות הרוק עשוי להשפיע, כאמור, בצורה משמעותית על בריאות הגוף ובעיקר על אזור הפה והשיניים.
    הפחתה דרסטית בכמות הרוק המיוצר בפה תביא לפגיעה במצב השן (משום שההגנה עליהן תיחלש משמעותית), לקושי בבליעה, לכאבים באזור הפה ולירידה ברמת ההגנה הכללית על הגוף.
  • דלקת בבלוטת הרוק:
    אחת הסיבות העיקריות לירידה בקצב הייצור של הרוק בגופנו, היא דלקת באחת מהבלוטות או בכמה מהן, שיכולה להיווצר בשל חדירת ווירוס או חיידקים לאזור הבלוטה. במצב כזה, המעבר בין הבלוטה לפה דרך הצינור המוביל את הרוק, ייחסם חלקית או בצורה מלאה.
  • אבנים בבלוטת הרוק:
    חסימה של צינור הבלוטה יכולה להתפתח גם בשל היווצרות אבנים – צבר משקעים (הסתיידויות). 'גוש' כזה עלול להתפתח ממש בפתח הצינור או בעומקו ולחסום את מעבר הרוק.חסימה של צינור הבלוטות יביא להתנפחותן, להיווצרות דלקות, להחמרת דלקות במקרה בו הן כבר קיימות ולכאבים עזים. מקרה כזה מחייב טיפול ותשומת לב מיוחדת מצד הרופא, שמלבד הטיפול הישיר בבעיה, יצטרך לאתר את הגורם לבעיה הבריאותית.
  • גידולים בבלוטות הרוק:
    בעיה נוספת שעלולה להתפתח בבלוטות הרוק, ולא תמיד תפגע בקצב ייצור הרוק באופן ישיר, היא התפתחות של גידולים בבלוטות או בצמוד אליהן. גידולים שפירים, שאינם נוטים להתפשט, הם השכיחים יותר, אך גם גידולים סרטניים עלולים להופיע לא אחת על בלוטת רוק מסוימת.

דרך הטיפול במחלות בלוטות הרוק

  • ניתוח:
    ככלל, ניתוח בבלוטות הרוק ייעשה לרוב רק בעקבות איתור של גידולים בבלוטת רוק. גם במקרים כאלו, יבצע הצוות הרפואי בדיקות שיאפשרו לעמוד על אופיו של הגידול, ורק כאשר מדובר בגידול סרטני או כזה אשר יש חשש כי יהפוך לסרטני – יבוצע הניתוח. עם זאת, חשוב לציין כי גם במקרים של דלקות חוזרות או הופעת אבנים בבלוטה בתדירות גבוהה, תישקל האופציה הכירורגית.
  • פעולה אנדוסקופית:
    האנדוסקופ – צינור דק שבקצהו מצלמת וידאו – מאפשר כיום לבצע פעולות אבחוניות וטיפוליות רבות, שבעבר היו ניתנות לביצוע רק בעזרת ניתוח. כיום, הברירה האנדוסקופית מאפשרת לרופא לבחון מקרוב את בלוטת הרוק הבעייתית, לסלק ממנה אבנים או ממצאים אחרים אשר חוסמים את מעבר הרוק ואף להרחיב את צינור הבלוטה, בדומה להכנסת סטנט לעורק לבבי בצנתור. הפעולה הזו תבוצע לרוב בהרדמה מקומית.
  • שימוש בגלי קול:
    שיטה זו משמשת לא רק את רופאי האף אוזן גרון, ומאפשרת לרסק אבנים שהצטברו במקומות מסוימים וחוסמות מעבר נוזלים וכדומה. גלי הקול, אותם המטופל לא ירגיש כלל, מרסקים את האבן לרסיסים קטנים וכך מאפשרות שוב זרימה חופשית של רוק דרך צינור הבלוטה. הפעולה הזו ניתנת לביצוע גם ללא הרדמה כלשהי.

כיצד מתבצע ניתוח בבלוטות הרוק?

במקרה בו הוחלט לבצע ניתוח, ייקבע מיקומו על פי מיקום הבלוטה בה יש לטפל. ניתוח בבלוטת הפרוטיס יבוצע דרך חתך של מספר סנטימטרים מתחת לאוזן; ניתוח בבלוטות התת-לסתיות או התת-לשוניות יבוצע בחלקו העליון של הצוואר. בכל אחד מהמקרים הללו, יבצע הרופא את החתך בסמוך לקפלי עור קיימים, כדי להסוות את הצלקת שתיווצר לאחר סיום הניתוח.

ניתוח בבלוטות הרוק יבוצע כמובן בהרדמה כללית ויימשך לרוב כשעה. מספר שעות לאחר הניתוח, יוכל המנותח לחזור לאכול ולשתות בעצמו, בצורה הדרגתית. הוא ישוחרר לביתו לאחר ימים ספורים, ואילו התפרים יוצאו לאחר כשבוע.

חשוב לזכור שחלק מעצבי הפנים עוברים בסמוך לבלוטות הרוק (עצב מרכזי בפנים אף עובר דרך בלוטת הפרוטיס) ולכן, ישנו סיכון שהפעולות הכירורגיות יגרמו לגירוי יתר של חלק מהעצבים הללו. גירוי כזה עלול לגרום לירידה זמנית וחלקית בתחושה ובתפקוד הפנים באזור זה – מצב שבד"כ חולף מעצמו עם הזמן.

בהרצליה מדיקל סנטר מנתחים רק רופאים מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הניתוח, במהלך הניתוח והאשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.