Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח אצבע הדק (טריגר פינגר)
ניתוח אצבע הדק (טריגר פינגר)

ניתוח אצבע הדק (טריגר פינגר)

כשני אחוזים מהאוכלוסייה עלולים לסבול מתופעה שנקראת אצבע הֶדֶק (טריגר פינגר – Trigger finger) – מצב שבו האצבע 'נתפסת' במצב מכופף, הדומה למצב בעת פעולת סחיטת ההדק בנשק חם, ומתקשה להתיישר. במקרים החמורים ביותר היא כלל אינה מתיישרת, ומלבד איˉהנעימות הנגרמת מהעניין, היא עשויה גם לכאוב.

כיצד טריגר פינגר מופיע?

תופעת אצבע ההדק נגרמת בשל שינויים ניווניים בעיקרם: אם גידי האצבע מתעבים, או אם התעלה שבה הם עוברים הופכת צרה יותר, הגידים 'נתפסים' בגלגלות, ה-pulleys – מעין לולאות טבעיות שבעזרתן נצמדת תעלת הגידים אל עצמות האצבע. הגיד עשוי להיתפס לכמה רגעים ואף להישאר כך באופן קבוע, כאשר האצבע מכופפת, מבלי שניתן יהיה ליישר אותה.

אצבע הדק מאפיינת בעיקר את האגודל ואת האצבע המורה, אך היא עשויה להופיע בכל אצבע ביד. היא שכיחה יותר בנשים ומופיעה בעיקר בין גיל 40 לגיל 60, ולכן נחשבת לבעיה שמקורה בתהליכים ניווניים של הגוף. עם זאת, ההנחה היא שעומס ומאמץ על היד מעודדים את החמרת התופעה. כך או כך, הטיפול היעיל ביותר באצבע הדק הוא ניתוח.

מה בודקים לפני החלטה על ניתוח?

כאשר מתגלה מקרה של אצבע הדק, ינסה קודם כל הרופא לטפל במקרה בעזרת טיפולים שמרניים. תרופות נוגדות דלקת עשויות לעזור לעיתים לשיפור המצב, וגם מנוחה כללית של היד. לפעמים תהיה האצבע נתונה בסד מיוחד למשך תקופה, מה שגם כן עשוי לסייע. עם זאת, רבים מהטיפולים השמרניים מסייעים לזמן מוגבל בלבד או בצורה חלקית. אם זהו המצב, ניתוח בכף היד יהיה היעיל ביותר.

הניתוח נחשב קל יחסית ומהיר – הוא אורך כמה דקות בלבד, ונעשה בהרדמה מקומית. לאחר הפעולה ובתום תקופת ההחלמה התופעה נעלמת לגמרי ברוב המקרים. אחוזי ההצלחה של ניתוחי אצבע הדק עומדים על יותר מˉ97% כיום.

אישה עם טריגר פינגר

איך מתכוננים לניתוח אצבע הדק?

לא נדרשת הכנה מיוחדת לפני ניתוח אצבע הדק, שכן מדובר בפעולה שנעשית תחת הרדמה מקומית, ובאיבר מרוחק ממרכז הגוף.

כיצד מתבצע ניתוח אצבע הדק?

לפני הניתוח יאבחן הרופא את מצבכם, כדי לדעת מהו מוקד הבעיה ועד כמה היא חמורה. אבחון זה יאפשר לו בהמשך לבצע את הניתוח צורה המהירה והיעילה ביותר. ראשית יאלחש הרופא את אזור הניתוח, לרוב בזריקה או בעזרת ג'ל מיוחד. לאחר שהמקום יהיה 'רדום', יחל הניתוח: חתך קטן, באורך של עד כשני סנטימטרים, יבוצע במקום שבו הגיד 'נתקע'. כדי לאפשר את תנועתו החלקה של הגיד, ירחיב הרופא את התעלה שבה הוא עובר, וכך התנועה החופשית תתאפשר למעשה באופן מיידי. לאחר כמה דקות יסתיים הניתוח, ותשוחררו לביתכם לרוב כבר באותו היום.

מה קורה בתום הניתוח ובתקופת ההתאוששות?

חשוב כמובן שלא להפעיל את האצבע באופן אינטנסיבי מיד עם סיום הניתוח (מה גם שהיא תהיה 'רדומה' עדיין והשליטה בה תהיה חלקית). מצד שני, חשוב להפעיל את האצבע לאורך כל תקופת ההחלמה, בזהירות אך בהתמדה, וכך גם את כל האצבעות הסמוכות לה.

במשך שבועיים מיום הניתוח תישאר האצבע חבושה, ולא תוכלו להרטיב את אזור הניתוח. היד תושם בסד מיוחד לאורך שבועיים אלו, כדי שתישאר מעל לגובה הלב. נוסף על ההקפדה על תנועה תמידית של האצבעות, חשוב גם לדאוג שהמרפק והכתף ינועו במשך ימי ההחלמה, כדי לא לגרום ל'התקשותם' בהיעדר תנועה.

לרוב, תוכלו לבצע פעולות קלות עם האצבע המנותחת כבר יום או יומיים לאחר הפרוצדורה. במשך כשבועיים מיום הניתוח חשוב שלא לאמץ את היד וגם לא לנהוג, ובהדרגה לשוב לפעילות מלאה.

יש לציין כי תהליך ההחלמה המלא של האצבע המנותחת יהיה ארוך יחסית – עד שתשוב לכושר מלא, ללא הפרעות כלשהן בפעולת הגיד. לעיתים יימשך תהליך זה כשנה, ובמהלכו תופנו לטיפולים פיזיותרפיים כדי לחזק את האצבע ולוודא שהיא נעה בצורה תקינה.

האם יש סיכונים או תופעות לוואי?

הניתוח הפשוט מביא עימו תופעות לוואי מעטות ונדירות למדי: שטפי דם (תופעה שכיחה לאחר ניתוח שכזה), זיהום במקום הניתוח, פגיעה בכלי דם או בעצבים באזור הניתוח וחזרה של אצבע ההדק, למרות הטיפול. במקרה של הישנות התופעה, ניתן לערוך ניתוח דומה נוסף, אך חשוב לזכור שמדובר במקרים נדירים יחסית.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.