Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוחי שתל השבלול
ניתוחי שתל השבלול

ניתוחי שתל השבלול

אנשים חירשים, מסיבות כאלו ואחרות, מתמודדים עם קושי יוםˉיומי שהאנשים השומעים כלל לא יכולים לתפוס. עם השנים הצליחה הרופאה לפתח כמה וכמה פתרונות שיקלו על חייהם של לקויי השמיעה ויאפשרו להם לשמוע טוב יותר. אחד האמצעים המתקדמים והמופלאים ביותר מבחינה זו הוא ניתוח שתל השבלול.

ניתוח שתל השבלול נועד לספק מענה במקרה של חירשות או לקות שמיעה חמורה הקשורה בפעילותו של השבלול – אחד מהאיברים במערכת השמיעה, שבאמצעות השערות הזעירות שבו הוא מעביר אותות חשמליים אל עצב השמיעה, ומשם למוח. השבלול הוא מהאיברים החשובים ביותר בתהליך השמיעה, ולכן פגיעה בו או תפקוד לקוי שלו יפגעו משמעותית בכושר השמיעה.

ניתוחי שתל שבלול מיועדים, למעשה, לספק תחליף לאותו שבלול בעל חשיבות רבה כל כך. במהלכם מושתל 'שבלול חדש', שמורכב למעשה מכמה יחידות אלקטרוניות. מטרתן היא לדמות את פעולתו של השבלול המקורי ובמילים אחרות – ליצור אותות חשמליים שאותם יכול להעביר עצב השמיעה אל המוח, ושיפורשו ויעובדו לצלילים.

מידע כללי על ניתוחי שתל השבלול

ניתוחי שתל השבלול נחשבים ניתוחים מורכבים למדי, ונמשכים כשלוש עד ארבע שעות. המערכת כולה מורכבת מחלקים חיצוניים ופנימיים שיחד מאפשרים את יצירת האותות החשמליים המועברים לעצב השמיעה.

בחלקו החיצוני של הראש מקובעת אל עצם הגולגולת מעין יחידה עגולה ונראית לעין שבה ישנו מיקרופון, מעבד קול ומגנט. מן הצד השני, מתחת לעור, מקובע מקלט שגם בו ישנו מגנט, כדי ליצור את הקשר בינו לבין היחידה החיצונית. אותו מקלט מסוגל לא רק לקלוט את הצלילים אלא גם לעבד אותם, ולהעבירם דרך חוט דק אל אלקטרודות המונחות בשבלול עצמו. אותן אלקטרודות יוצרות את האותות החשמליים המועברים לעצב השמיעה ומשם למוח.

חשוב לציין שהניתוח אינו מתאים לכל אדם, ולא פותר כל בעיית שמיעה באשר היא. כך למשל, אם אדם סובל מליקוי שמעה עמוק במשך שנים או שגילו מתקדם והוא מוגדר חירש שנים רבות, הסיכוי שהניתוח יסייע לו אפסי, משום שהוא כבר לא נמצא בשלב שבו יוכל ללמוד ולרכוש שפה כהלכה.

מסיבה זו, ניתוחי שתל השבלול מתאימים לשני מקרים בעיקר:

  • כאשר מדובר בתינוקות או בילדים קטנים (התקופה המומלצת ביותר לעריכת הניתוח היא עד גיל שנה, אך הניתוח התגלה כיעיל גם בסביבות גיל חמש ולעיתים אף לאחר מכן)
  • כאשר מדובר באדם שהליקוי השמיעתי החמור הופיע אצלו בגיל מאוחר יחסית, אחרי שלב רכישת השפה.

נציין כי השתלת שתל שבלול באזן אחת אינה סותרת את השימוש במכשיר שמיעה באוזן אחרת, ואף להיפך: מטופלים רבים דיווחו כי שמעו טוב יותר גם באוזן שבה מכשיר שמיעה, אחרי השתלת השבלול באוזן האחרת.

הכנה לניתוח שתל השבלול

הניתוח אינו אפשרי כאשר ישנה דלקת אוזניים, ולכן לפני הניתוח תיערך בדיקה לשלילת דלקת כזו, אם ישנו חשש לכך. במקרים מסוימים יבוצעו בדיקות מקדימות נוספות לפני הניתוח, כמו בדיקת אוזניים כללית, בדיקות דם ועוד.

מאחר שהניתוח נעשה בהרדמה כללית, יידרש צום של כמה שעות לפניו.

מהלך הפעולה

ניתוחי שתל השבלול נעשים, כאמור, תחת הרדמה כללית. לאחר ההרדמה תחל הפעולה, שבמסגרתה ייפתח פתח זעיר בגולגולת, בעצם שמאחורי האוזן. דרך הפתח הזה תוחדר האלקטרודה אל השבלול שבאוזן הפנימית. מתחת לעור יקובע המקלט, המחובר אל האלקטרודה בחוט דק, ומן הצד השני, בחלק החיצוני, יקובע המיקרופון.

הפעולה כולה אורכת זמן, כאמור, אך היא מבוצעת כבר שנים רבות ולכן נחשבת כיום כבעלת אחוזי הצלחה גבוהים למדי. מועמדים מתאימים לניתוחי שתל השבלול מדווחים על שיפור משמעותי בשמיעה בזמן קצר, וכאלו שלא שמעו לפני כן – מתחילים לשמוע, מה שרבים יגדירו כפלא אמיתי.

למרות כל זאת יש לזכור שלא מדובר בשיפור אוטומטי: אומנם המטופל יחל לשמוע צלילים מסביבתו, אך רק בעזרת הטיפולים הנכונים והליווי המקצועי הנכון הוא יוכל להסתגל לשמיעה בדרך זו ולפיתוח שפה, אם טרם פיתח כזו (נכון לגילים צעירים מאוד). לכן הצלחת הניתוח תלויה גם ב'עבודה' שתיעשה לאחריו. עוד נציין כי חולים כמה שבועות עד שהמערכת עצמה, שהושתלה בראשו של המנותח, מוכנה לפעולה – רק אז יחל שלב השמיעה עצמו.

תופעות לוואי אפשריות

לבד מתופעות הלוואי המופיעות לעיתים לאחר הרדמה כללית (בחילות, הקאות וכדומה) עשוי הניתוח לגרום לתופעות לוואי מאוחרות יחסית – כלומר לא כאלו שנגרמות מייד לאחר הניתוח – כמו תזוזה של השתל או שיבוש של אחד מחלקיו, פגיעה בשמיעה המשוקמת עם השנים ודלקת קרום המוח. הנקודה שדרכה מוחדרת האלקטרודה אל השבלול נמצאת בסמוך לעצב הפנים, ולכן ישנו סיכון כלשהו לפגיעה בו.

למרות כל אלו חשוב לזכור כי היכולות של הצוות הרפואי והניסיון שנצבר לאורך השנים מפחיתים עד למינימום את הסיכוי למקרים שכאלו.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם