Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוחי מיתרי הקול
ניתוחי מיתרי הקול

ניתוחי מיתרי הקול

מיתרי קול הם אבר זוגי אשר ממוקם בגרון. תפקידם העיקרי – הפקת הקול האנושי. בנוסף הם מגנים על דרכי הנשימה העליונות מפני חדירת אוכל ונסגרים בעת האכילה. מאחר והדיבור הוא מהפעולות החשובות ביותר בתפקוד יום יומי של האדם, ישנה חשיבות רבה לתפקוד תקין של המיתרים, אך לעיתים, כמו כל איבר בגופנו, עלולה להתפתח בהם בעיה או מחלות. מגוון הטיפולים קיים כולל אפשרויות ניתוחיות לסוגיהם.

ניתוח מיתרי הקול הוא פעולה כירורגית מדויקת להפליא, אשר דורשת מיומנות גבוהה ושימוש במכשירים משוכללים כולל מכשירי לייזר כפי מציעה היום הרפואה המודרנית. בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מתבצעים ניתוחים מסוג זה על ידי מומחי רפואת אף, אוזן גרון ובאמצעות מכשור איכותי ומתקדם.

אם גם אתם עומדים בפני ניתוח במיתרי הקול, אנו ממליצים לכם לקרוא ולקבל מידע על ההליך כולו והשלכותיו.

פעולת מיתרי הקול ובעיות נפוצות בהם

הקול האנושי המופק בעזרת המיתרים, אשר נקראים גם שפתות הקול, הוא למעשה שילוב בין זרם אוויר מהריאות ורעידות (רטט) זעירות של רירית של שני המיתרים. במצב נשימה רגיל המיתרים כמעט ואינם רוטטים, מה שמונע יצירת קול ממשי. אך במהלך הדיבור הרטט מתחזק פי כמה ומאפשר יצירת מגוון קולות גדול. מבנה ואורך מיתרי הקול שונה בין אדם לאדם, מה שמביא להבדלים גם בגוון ו'באופי' הקולות עצמם.

כפי שציינו, האדם משתמש במיתרי הקול בתדירויות שונות. אנשים המשתמשים בקולם כמקצוע – זמרים, מורים, מרצים, טלפנים וכדומה, מפעילים את מיתרי הקול באופן מאומץ יותר ובאופן תכוף יותר.

השימוש הרב במיתרי הקול יכול להביא לשחיקה ופגיעה בהם לאורך זמן, אך זהו רק אחד הגורמים למחלות במיתרי הקול. אליו אפשר להוסיף צורת דיבור לא תקינה, פגם או מום מולד, הזדקנות ודלדול של הרקמות, עישון, הקאות תכופות ואף פרקינסון או הפרעות תנועה אחרות באזור הראש.

שלל הגורמים הללו עשויים להוביל למחלות הבאות:

  • דלקת במיתרי הקול – חריפה או כרונית
  • "יבלות" במיתרי הקול
  • פוליפים במיתרי הקול
  • ציסטות
  • גידולים קדם ממאירים
  • גידולים ממאירים (סרטן מיתרי הקול)
  • שיתוק (של מיתר אחד או שניהם)
  • בצקת במיתרי הקול

אגב, ישנם מקרים בהם מחלה אחת עלולה לגרור אחריה מחלה אחרת. לדוגמא: דלקת כרונית עשויה לא אחת להוביל להיווצרות יבלות או גידולים שונים על המיתרים. עם זאת, לא כל מחלה באזור זה מחייבת לבצע ניתוח מיתרי הקול.

הדמייה של מיתרי הקול לפני ניתוח

כיצד ניתן להבחין במחלות באזור זה ומתי מבוצעים ניתוחי מיתרי הקול?

הסממן העיקרי להתפתחות מחלה במיתרי הקול הוא צרידות, אשר משמשת כנורת אזהרה עבור כל רופא אא"ג. כאשר מדובר בתופעה אשר חולפת לאחר ימים אחדים, כל שצריך לעשות הוא למעט בדיבור ולהימנע מאימוץ של מיתרי הקול. אך במקרים בהם הצרידות אינה חולפת לאחר כשלושה שבועות, יש להתייעץ עם רופא מומחה.

הודות לטכניקת האנדוסקופיה (החדרת צינור דק ובו מצלמת וידיאו אל המקום המטופל), יכול כיום רופא אא"ג לבחון את איזור הגרון בקלות יחסית. החדרת הצינורית דרך הלוע או האף מאפשרת לאבחן ולטפל באזור זה, תוך הימנעות מביצוע חתך חיצוני כלשהו.

בשלב האבחון, יבצע הרופא בדיקה אנדוסקופית פשוטה או בדיקת וידאו-סטרובוסקופיה, שיאפשרו לו לקבוע באופן וודאי מהו הגורם לבעיה. הבדיקה נעשית באלחוש מקומי, למניעת חוסר נוחות וגירוי של רפלקס ההקאה, או ללא אלחוש כלל.

ניתוחי מיתרי הקול בשיטה אנדוסקופית

הניתוח עצמו מבוצע בהרדמה מלאה תוך שימוש במיקרוסקופ ניתוחי. הטכנולוגיות המתקדמות מאפשרות לבצע אותו בדיוק רב ובמהירות. ההתאוששות בדרך כלל מהירה וחזרה לצריכת מזון רגילה תוך ימים ספורים בלבד.

עם זאת חשוב לזכור כי ניתוחי מיתרי הקול עשויים לגרום לא אחת לשינוי בקול, לבעיות דיבור ואף לקושי בפעולת הבליעה. זוהי תופעה מוכרת, אשר נגרמת בשל השינוי במצב מיתרי הקול והצורך של הגוף בהסתגלות אליו. הצוות הרפואי של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר ישמח לתמוך, לסייע ולייעץ בעניין זה, עד להחלמה מלאה וחזרה לשגרה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.