Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוחי הידרוצפלוס בילדים
ניתוחי הידרוצפלוס בילדים

ניתוחי הידרוצפלוס בילדים

הידרוצפלוס, מיימת הראש, היא תופעה אשר עשויה להופיע גם אצל ילדים ותינוקות. למעשה, הסטטיסטיקה מספרת כי באחד מתוך כל 1,000 תינוקות יופיע הידרוצפלוס כמום מולד, אך לזכור כי תופעה זו עשויה להתגלות גם בשלבים מאוחרים יותר של הילדות. גם בילדים ובפעוטות יטופל ההידרוצפלוס באמצעות ניתוח, במסגרתו מוחדרת צינורית המנקזת את הנוזלים העודפים מהמוח. הצינורית תושאר בגופו של הילד, שיוכל לשוב לתפקוד רגיל במהירות וללא כל מגבלות.

הופעת הידרוצפלוס בילדים

כאמור, הידרוצפלוס יכול להופיע כמום מולד בקרב פעוטות. ניתן להבחין בו במהלך ההיריון, אך לא פעם הוא מתפתח רק במהלך הטרימסטר השלישי ולכן בדיקות הסקר לא יסייעו לגילויו המוקדם. כיום ידוע כי הידרוצפלוס כמום מולד נפוץ יחסית בפגים שמשקלם בעת הלידה נמוך מקילוגרם אחד.

עם זאת, הידרוצפלוס יכול להופיע גם לאורך הילדות ולא רק כמום מולד, מהסיבות הבאות:

  • חבלה חיצונית בראש
  • זיהומים הקשורים במוח (לדוגמה: דלקת קרום המוח)
  • גידולים
  • דימומים במוח

כל אחד מהגורמים הללו עשוי לגרום לפגיעה בכושר ניקוז הנוזלים של הגוף מחדרי המוח וכתוצאה מכך להיווצרות הידרוצפלוס.

הידרוצפלוס בתינוקות ובילדים: התסמינים

אחד ההבדלים המשמעותיים בין מבוגרים לבין ילדים ופעוטות בכל הנוגע להידרוצפלוס, קשור בתסמינים סביב התופעה. בקרב פעוטות התסמין הבולט ביותר הוא הגדלה של נפח הגולגולת, אשר נובעת מכך שהגולגולת עדיין אינה שלמה ומכך שהמרפסים אינם סגורים. הלחץ על הגולגולת כתוצאה מריבוי הנוזלים גורמת לה 'להיפתח' ולתפוס נפח גדול יותר, אשר עשוי אף להיראות לעין בשלבים מתקדמים.

תסמינים נוספים להידרוצפלוס בתינוקות ובילדים:

  • אפאטיות
  • חוסר תיאבון
  • ישנוניות
  • בחילות והקאות
  • מרפסים בולטים
  • ורידי ראש בולטים
  • חוסר יכולת של התינוק להביט מעלה

יש לציין כי הידרוצפלוס שמתגלה ומטופל בזמן לא יגרום נזקים משמעותיים. אך אם תעבור תקופה ארוכה ללא טיפול בתופעה, עשויים להיגרם נזקים התפתחותיים למוח שישפיעו על הילד גם בהמשך חייו.

הטיפול בהידרוצפלוס: ניתוח

נכון להיום, הטיפול היחיד בהידרוצפלוס שנחשב יעיל לטווח הארוך הוא ניתוח. אמנם ניתן לטפל בתופעה בתרופות שונות, אך אלו יועילו לזמן קצר בלבד. התערבות כירורגית היא בלתי נמנעת במצב כזה, גם כאשר מדובר בילדים ובפעוטות.

הניתוח הרווח ביותר לטיפול במיימת הראש כולל הכנסת צינורית סיליקון הקרויה שאנט (Shunt) אל החדר בו מצטברים הנוזלים והובלתה אל חלל אחר בגוף, לרוב חלל הבטן. הצינור מנקז את הנוזלים העודפים מהמוח ומוביל אותם אל חלל הבטן, שם הם נספגים במהירות אל מחזור הדם.
לאחר הניתוח יוכל הילד לשוב לפעילות סדירה. גדילתו והתפתחותו לא ייפגעו, בתנאי כמובן שלא נרשמה פגיעה כזו לפני עריכת הניתוח. עם זאת, יש להיות ערים לתסמינים אשר מעידים כי הניקוז אינו מתבצע כראוי – הקאות, פרכוסים, ישנוניות ועוד.

כיום ניתן לטפל בהידרוצפלוס בילדים גם בניתוח אנדוסקופי (זעיר-פולשני), במהלכו יוצר הרופא המנתח מעבר חדש אשר 'עוקף' את החסימה ומשחרר את הנוזלים המצטברים. המעקף מתבצע באמצעות כלי ניתוח זעירים המוחדרים אל אזור החסימה, בליווי מצלמה המשדרת למנתח בזמן אמת מתוך האזור המטופל. בשיטה זו אין צורך בהתקנת שאנט, אך היא יעילה רק במקרים מסוימים.

הניתוח עצמו, בשתי השיטות, נמשך כשעתיים ברוב המקרים. הילד יישאר באשפוז למשך כשלושה ימים מיום הניתוח ולאחר מכן ישוחרר לביתו. בחלוף כמה ימים, הוא יוכל לשוב לפעילות סדירה.

בהרצליה מדיקל סנטר פועלים רק רופאים מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הפרוצדורה, במהלכה ובמהלך האשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם