Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
הסרת גידולים עצביים שפירים
הסרת גידולים עצביים שפירים

הסרת גידולים עצביים שפירים

כמו בכל תא או רקומה בגופנו, גם ברקמות העצבים עלולים לצמוח גידולים שונים – גידולי מערכת העצבים ההיקפית. שניים מהגידולים הנפוצים ביותר מסוג זה הם גידולים שפירים בדרך כלל: שוונומה ונוירופיברומה. נוכחותם בסמוך לרקמות העצב או עליהן עשויה לגרום לכאבים עזים באזור ולשיבוש פעולת סיבי העצב, מה שמחייב את כריתתם בניתוח עדין המתבצע על ידי נוירוכירורגים מומחים ומנוסים.

פרופ' שמעון רוחקינד, רופא בכיר הנמנה על סגל מרכז המצוינות לנוירוכירורגיה בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר, נחשב למומחה בעל שם עולמי בניתוחים מסוג זה.

שוונומה: מאפיינים ותסמינים

השוונומה (SCHWANNOMA) היא גידול המתפתח על עצב פריפרי – עצב אשר אינו משתייך למערכת העצבים המרכזית הכוללת את המוח ואת חוט השדרה. השוונומה נקראת כך משום שהיא מתפתחת על תאי המעטפת של העצב: תאי השוואן.

השוונומה תתפתח לרוב כגידול שפיר, אך אין זה מונע ממנה לגרום לתסמינים רבים, בעיקר בשלבי ההתפתחות המתקדמים שלה. היא תתבטא בעיקר בכאבים מתמשכים ובתחושת חוסר נוחות באזור שבו התפתחה וסביבו. קצב ההתפתחות הטיפוסי של השוונומה אִטי למדי, ולכן היא תתגלה לא פעם רק לאחר שהגיעה לממדים גדולים יחסית והחלה לגרום לאותם כאבים חזקים.

לבד מתחושת הכאב וחוסר הנוחות, יכולים גידולים אלו לגרום לתסמינים רבים נוספים, בהתאם למיקומם. כך לדוגמה, שוונומה שתתפתח בעמוד השדרה עשויה לגרום לתחושת נימול ולחולשה ברגליים, בעוד שוונומה שמתפתחת סביב עצב שיווי המשקל תגרום לירידה בכושר השמיעה ולהיווצרות 'רעשים' מתמשכים באוזן הסמוכה למקום התפתחותו של הגידול.

שוונומות מתפתחות, כפי שניתן להבין, לאורך עמוד השדרה ובאזור עצב שיווי המשקל אשר בפנים הגולגולת, וכן סביב המקלעת הברכיאלית שבאזור הכתף ועל עצבי הזנב שבעמוד השדרה התחתון.

אישה עם תסמינים של כאבי ראש

נוירופיברומה: מאפיינים ותסמינים

גידולי נוירופיברומה (NF) הם גם כן גידולים שפירים המתפתחים מתאי השוואן העוטפים את סיבי העצב, אך הם כוללים בתוכם תאים נוספים. לבד מפרט זה, ההבדל הגדול ביותר בין הנוירופיברומה לשוונומה הוא בגורם להופעת הגידול: ברוב המכריע של המקרים, מופיעה נוירופיברומה רק בקרב חולים הסובלים מהמחלה התורשתית נוירופיברומטוזיס סוג 1 (NF-1), ונדיר מאוד למצוא אותה אצל מי שאינו חולה במחלה זו.

הנוירופיברומה מתפתחת לא פעם מתחת לעור, כך שניתן לחוש בה ואף לראות אותה: במקרים אלו, הגידול יהיה צמיגי ובעל צבע כהה. עם זאת, הגידול יכול להתפתח גם באיברים פנימיים – סביב עמוד השדרה ואברי הבטן הפנימיים. גם גידולים אלו יגרמו ללחץ על סיבי העצב, שיתורגם לכאבים, לאי נוחות ולעתים גם לבעיות בתחושה באזור שבו הם מתפתחים.

דרכי האבחון וגישת הטיפול בגידולים אלו

בשל מאפייניהם הדומים, גידולי שוונומה ונוירופיברומה מאובחנים ומטופלים בצורה דומה למדי: האבחון נעשה לרוב בעזרת MRI או באמצעות אמצעי דימות מתקדם אחר, בהתאם לתסמינים השונים ועל סמך ממצאים שנתגלו בבדיקות קודמות (כולל ממצאים נראים לעין, במקרה של נוירופיברומה תת-עורית).

הטיפול היחידי במקרה זה יהיה ניתוח מיקרוכירורגי, שבמהלכו יוסר הגידול. מדובר בניתוח המחייב מיומנות רבה, בשל הצורך לשמור על רקמות העצב שעליהן התפתח הגידול ולהבטיח את שלמותן עד כמה שניתן במהלך פעולות הכריתה. בדרך זו ישיג הניתוח שתי מטרות חשובות: הראשונה – הסרת הגידול במלואו; השנייה – שמירה על תפקודם התקין של העצבים באזור המטופל.

במהלך הניתוח עצמו מופרדים סיבי העצב ותעלות העצב אשר אינם מעורבים בגידול, תוך שמירה על המבנה התקין שלהן. לאחר מכן, מוסר הגידול במלואו. הניתוח כולל שימוש בכלי ניתוח מתקדמים במיוחד העומדים לרשות בית החולים, כולל מיקרוסקופ כירורגי המאפשר טיפול בכלי דם ובסיבי עצבים זעירים ומיקרוסקופיים. הניתוח נמשך כמה שעות, בהתאם לאופי הגידול, למיקומו ולמידת המעורבות של רקמות העצב בתהליך.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.