Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
הסרת נוירומה כאובה
הסרת נוירומה כאובה

הסרת נוירומה כאובה

כאבים נוירופתיים, כאבים שמקורם בבעיה עצבית, עלולים להתפתח לדרגה כרונית ולהפוך בלתי פוסקים. לא פעם נגרמים כאבים כאלו בשל התפתחות גידול שפיר, נוירומה, מתאי הרקמה העצבית – גידול אשר לוחץ על רקמת העצב עצמה. מצב שכזה יחייב לעתים התערבות מיקרוכירורגית שבמהלכה ייכרת הגידול ויתוקן העצב הפגוע.

מהי נוירומה?

נוירומה היא, כאמור, גידול שפיר (כלומר, שאינו סרטני) מתפתחת מתאי רקמה עצבית. הנוירומות נוטות להתפתח בעקבות פגיעה ברקמת העצב ובסמוך אליה, ולכן יכולות להופיע במקומות שונים בגוף. כל פגיעה בעצב – חתך, דקירה, פצע ירי וכדומה – כזו שתביא לקטיעתו באופן חלקי או מלא, עשויה לעודד את צמיחת הגידול בסמוך לנקודת הפגיעה.

מהן סוגי נוירומות?

  • נוירומה אקוסטית: אחת הנוירומות הנפוצות ביותר, אשר מתפתחת בסמוך לעצב השמע שבמעמקי הגולגולת, ויכולה לפגוע בכושר השמיעה של המטופל
  • נוירומה על שם מורטון: מפעילה לחץ על עצב מרכזי בכף הרגל וגורמת לכאבים מתמשכים באצבעות
  • נוירומה על שם Verneuil: גידול אשר מתפתח מרקמות העור
  • נוירומת קטיעה
  • נוירומה טראומטית

התפתחות הנוירומה עשויה לגרום השלכות רבות: עצם גדילתה על העצב תביא להפעלת לחץ עליו ולהפרעה ביכולתו להוליך אותות חשמליים – יכולת שגם כך השתבשה עוד קודם לכן, בעקבות הפגיעה החיצונית. שיבוש שכזה מוביל בפעמים רבות להופעת אותם כאבים עזים באזור הפגיעה, וזאת משום הנזק לעצב, שאינו יכול עוד להעביר למוח אותו חשמליים תקינים ו'מדווח' על כאב באופן תמידי ורצוף, ללא כל סיבה. הכאבים הללו אף יכולים להתפשט ולהקרין לאיברים סמוכים, מעל או מתחת לנקודה שבה נמצא העצב הפגוע.

נוירומה כאובה – מצב המחייב טיפול

המצב הנוצר כתוצאה מהתפתחות הגידול עלול להפוך בלתי נסבל: הכאב הכרוני והמתמשך מופיע למעשה ללא כל סיבה 'אמיתית' וישירה, אך עוצמתו רבה במיוחד, עד כדי פגיעה בשגרת היומיום. זהו מצב שמוגדר בעגה המקצועית כנוירומה כאובה, PAINFUL NEUROMA, משום שהגורם הישיר לכאב המתמשך הוא הגידול עצמו.

הטיפול במצב שכזה חייב להתמקד בעצב עצמו ובניסיון להשיבו לפעילות תקינה, עד כמה שניתן. אמנם עצב פגוע אינו יכול להשתקם בדרך כלל בצורה מלאה, אך טכניקות נוירוכירורגיות ומיקרוכירורגיות שפותחו עם השנים, ושבהן מתמחה פרופ' רוחקינד, יכולות להציע שיקום מיטבי של העצב ולא פחות חשוב מזה – לנטרל את מקור הכאב.

 

ניתוח יהיה, אם כן, הטיפול המומלץ עבור נוירמה כאובה, במטרה להפסיק את הכאב באופן מידי. בשלב הראשון ישחרר המנתח את העצב מן הצלקות שנגרמו לרקמה בעקבות הפגיעה החיצונית. שחרור העצב נעשה, פשוטו כמשמעו, על ידי ניתוק הרקמות השונות הלוחצות עליו והפרדתו מהן בצורה מלאה, עד כמה שניתן.

לאחר שחרור העצב הפגוע, תיכרת הנוירומה עצמה. כריתת הגידול תבטיח כי הלחץ על העצב לא יישנה, וכי האזור כולו יהיה 'חופשי' יותר. הנוירומה תישלח כמובן לבדיקה פתולוגית לאחר כריתתה, כדי לעמוד על אופייה ועל מאפייניה.

בשלב האחרון יושתל קצה העצב הפרוקסימלי – הקצה הקרוב יותר למרכז הגוף ולמרכז מערכת העצבים – בשריר סמוך. פעולה שכזו תחזיר לעצב את כושר הפעולה שלו, לפחות באופן חלקי, ותאפשר לו להשתקם. מעבר לכך, שיקומו של העצב ימנע צמיחה חוזרת של הנוירומה בעתיד.

הניתוח יארך כמה שעות, בשל העדינות והדיוק הנדרשים במהלכו. תהליך ההתאוששות מהניתוח יארך כמה חודשים, בעיקר בשל קצב צמיחתן האִטי של רקמות העצב. עם זאת, ההקלה בכאבים ובתדירות הופעתם צפויה להיות מהירה יחסית, וזאת הודות להסרת הגידול אשר הפעיל את הלחץ הישיר על העצב.

ההליך הכירורגי לטיפול בנוירומה כאובה נחשב עדין ומורכב למדי, וכולל פעולות אשר דורשות מהרופא המנתח מיומנות רבה – ולכן חשובה כל כך הבחירה ברופא המתאים בפרוצדורה הזו.

פרופ' שמעון רוחקינד, אשר נחשב למומחה בעל שם עולמי בכל הנוגע לטיפול במערכת העצבים הפריפריאלית, ביצע עד היום אינספור הליכים רפואיים לטיפול בנוירומה כאובה, ומציג אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד. פרופ' רוחקינד וצוותו הצמוד מייעצים למטופלי מרכז המצוינות לנוירוכירורגיה של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר בדבר הטיפול המתאים ביותר למצבם, ומבצעים הליכים מיקרוכירורגיים לטיפול בנוירומה כאובה גם במקרים המורכבים ביותר.

זאת ועוד: הסיכוי ללקות בזיהומים חיצוניים בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר – אחת הסכנות הגדולות ביותר בבית החולים בארץ – הוא מזערי, מה שיאפשר החלמה מהירה ומיטבית, ללא תופעות בריאותיות נלוות.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.

 

מערכת העצבים בגוף