Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח לתיקון שבר בעצם השוקה/ השוקית
ניתוח לתיקון שבר בעצם השוקה/ השוקית

ניתוח לתיקון שבר בעצם השוקה/ השוקית

שבר בעצם השוקה

בשוק ישנן שתי עצמות צינוריות ארוכות, אחת גדולה ועבה – הטיביה (עצם השוק) והשנייה דקה – הפיבולה (עצם השוקית). בקצה העליון יוצרות עצמות אלו את פרק הברך ובקצה התחתון את פרק הקרסול. עמדה נכונה של עצמות אלו חשובה לצורך נשיאת משקל והליכה. שברים בשוק נגרמים בדרך כלל כתוצאה מטראומה באנרגיה גבוהה בצעירים (תאונות ספורט, אופנועים, סקי וכד') או באנרגיה נמוכה יותר במבוגרים (נפילה בבית, ברחוב וכד'). ככל שעוצמת החבלה גבוהה יותר – כך הפגיעה ברקמות סביב השבר גדולה יותר ומקשה על הריפוי.
בזמן השבר אפשר בדרך כלל לראות שינוי צורה וזווית של השוק, המלווה בכאב חד. כשמדובר בשבר בעצם קיימת פגיעה גם ברקמות הרכות שסביבה, ויכולה להיות פגיעה גם בשרירים, בכלי דם ובעצבים.
השבר יכול להיות סגור, ועלול להיות פתוח (כלומר כזה שכולל קרע בעור מעל השבר). שבר פתוח מגדיל את הסכנה לזיהום בעצם.

במקרה של שבר בעצמות השוק או השוקית אין אפשרות לשאת משקל על הרגל ויש חשיבות רבה להחזיר את השבר למקומו בזווית וסיבוב נכון, ולאחר מכן לקבע אותו כדי לאפשר נשיאת משקל והליכה תקינה.

הטיפול בשבר

מיד לאחר החבלה מומלץ להימנע מהזזת הרגל ולפנות לבדיקה וצילום רנטגן. מומלץ לפנות לטיפול אצל אורתופד המתמחה ב"טראומה אורתופדית" (אורתופד שמומחיותו תיקון שברים).
בשברים פשוטים ללא תזוזה ניתן לקבע את הרגל בגבס ארוך מהירך ועד כף הרגל למשך מספר חודשים, תוך המשך מעקב לצורך בדיקת עמדת השבר ותהליך החיבור.
בשברים עם תזוזה או כאשר המטופל מעדיף להימנע מטיפול ממושך בגבס ולחזור לפעילות כמה שיותר מוקדם – מומלץ לבצע ניתוח לתיקון השבר. במהלך הניתוח יוחזר השבר למקומו ויבוצע קיבוע שלו.

מהלך הפעולה

ניתן לבצע קיבוע על ידי מסמר תוך-לשדי (מוט טיטניום המוחדר אל תוך העצם, לחלק החלול שלה, ומקובע לעצם על ידי ברגים) או באמצעות פלטה אנטומית ננעלת (פלטה המתאימה בדיוק למבנה העצם, ומתחברת לעצם בעזרת ברגים ננעלים, להשגת יציבות מירבית).
את הניתוח ניתן לבצע בגישה פתוחה (חתך לאורך השבר) וכן בטכניקה מתקדמת יותר, גישה תת-עורית, הכוללת חתכים קטנים בעור והחדרת המסמר או הפלטה בחשיפה מעטה בלבד של השוק.

לאחר הפעולה

לאחר הניתוח אין צורך בגבס, וניתן לאפשר דריכה מיידית (מלאה או חלקית) אחריו. מקובל לתת מדללי דם למשך מספר שבועות לאחר הניתוח, כדי להפחית את הסיכון להפרעות וסיבוכים בזרימת הדם לאיזור.
חשוב מאוד להקפיד על הטיפול הפיזיותרפי לאחר הניתוח, לצורך שמירת טווחי תנועה ברגל, חיזוק השרירים ושמירת תבנית ההליכה. חזרה לפעילות רגילה צפויה לאחר כשלושה חודשים. החלמה מלאה יכולה לקחת חצי שנה ויותר.

תופעות לוואי

ניתוח לתיקון שבר בעצם השוק נחשב לפעולה בטוחה ועם פרופיל סיכונים נמוך, כאשר היא מבוצעת בידיים מיומנות ובמרכז רפואי בעל מוניטין. עם זאת, ככל פעולה פולשנית היא כוללת סיכונים נדירים, בהם דימום, זיהום, כישלון של הקיבוע או עמדה לא תקינה של השבר לאחר הקיבוע.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם