Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
גידולי מוח ממאירים
גידולי מוח ממאירים

גידולי מוח ממאירים

גידולי מוח ממאיריםגידולי מוח ממאירים נחשבים לאחת המחלות המורכבות ביותר לטיפול בתחום הנוירוכירורגיה. הימצאותם במוח עשויה לפגוע קשות בתפקודו של האיבר מהחשובים בגוף האדם, עד כדי סכנת חיים. עם זאת, יש לזכור כי לא מדובר במקרים שכיחים במיוחד: בשנה מתגלים כ-12 מקרים של גידולי מוח לכל 100 אלף איש, מתוכם רק כחצי סרטניים והשאר שפירים. כאשר מתגלה גידול ממאיר במוח, יש לטפל בו במהירות, לרוב באמצעות שילוב בין ניתוח לכריתתו לבין טיפול אונקולוגי משלים. בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר נוירוכירורגים מהטובים בישראל, הנחשבים למומחים בעלי שם בניתוחים מסוג זה.

גידולי מוח ממאירים: המאפיינים

כאמור, גידולי מוח ממאירים נחשבים נדירים למדי גם היום, אך הסיבה המדויקת להיווצרותם נותרה לא ידועה, למרות התפתחויות רבות בתחום הביולוגיה המולקולרית והגנטיקה של גידולים אלו. גידולי מוח ממאירים מתפתחים בדרך כלל בתוך המוח עצמו, בניגוד לגידולי מוח שפירים אשר יתפתחו לרוב בין המוח לגולגולת. זו אחת הסיבות למורכבות הטיפול בגידולים הסרטניים: הגישה אליהם אינה פשוטה וכריתתם המלאה קשה יותר.
ככלל, ניתן לסווג את הגידולים הממאירים לשני סוגים: גידולים ראשוניים, כאלו שהתפתחו מתאי המוח עצמם, וגידולים שניוניים שהתפתחו מתאים סרטניים אשר הגיעו אל המוח מאיברים אחרים בגוף, דרך מחזור הדם. הגידולים השניוניים ידועים גם בשם גרורות.

ישנם כמה סוגים של גידולי מוח ממאירים המוכרים כיום לרפואה המודרנית, וביניהם:

  • גליומותניתן להגדיר את סוג הגידול הזה כשכיח ביותר מבין הגידולים הממאירים. גידולים אלו מתפתחים מתאי גליה (תאי התמך במוח) ונהוג לחלקם לארבע קבוצות, לפי מידת הממאירות שלהם – מה שישפיע כמובן גם על דרך הטיפול בהם.
  • גידולים בבלוטת האצטרובל: בלוטה זו ממוקמת באמצע המוח, מאחורי העיניים. ישנם כמה סוגים של גידולים ממאירים שעשויים להתפתח באזור זה.
  • מדולובלסטומה: גידול שנחשב שכיח יותר בילדים. הוא מתפתח לרוב בחלקו האחורי של המוח, אך עשוי להתפשט גם לאזורים אחרים.
  • לימפומה: גידול ממאיר נדיר למדי שמקורו במערכת הלימפה של הגוף. כאשר גידול כזה מתפתח במוח הוא ייקרא לימפומה ראשונית של מערכת העצבים המרכזית.
  • אפנדימומה: גידול סרטני שמתפתח במוח או בחוט השדרה ומשם עשוי לשלוח גרורות גם לאזורים נוספים בסביבתם. גידול זה שכיח יותר בקרב ילדים ונדיר לגלותו במבוגרים.
  • נאורוציטומה: גידול ממאיר שעשוי להתפתח באזורים שונים במוח.

להבדלים בין סוגי הגידולים השונים חשיבות עצומה: זיהוי נכון של סוג הגידול יוכל להשפיע על אופי הטיפול ואף לתרום להצלחתו. לצד זה יש לזכור כי מאפייני הגידולים, ובעיקר המקום בו התפתחו, משפיעים גם על התסמינים השונים אותם יחווה המטופל.
כך לדוגמה, גידולים המתפתחים באונה הקדמית מאופיינים לעתים בקשיי הליכה ודיבור ובאובדן חוש הריח; גידולים במוח הקטן עשויים לגרום לחוסר תיאום בין איברים בגוף ולחוסר יציבות; גידולים באונה הפריאטלית (האונה הקודקודית) יביאו לא אחת לבעיות בכתיבה ובקריאה ואף לחוסר תחושה באחד מצדי הגוף.
לכן מטופל אשר יוכל להעיד על תסמינים שונים אותם הוא חווה, יסייע לצוות הרפואי לאבחן במהירות רבה יותר את מקום הגידול המשוער ואף את סוגו.

הטיפול בגידולי מוח ממאירים

ברוב המקרים יועדף ניתוח לכריתת הגידול על פני כל טיפול אחר. דרך זו מאפשרת לצוות הרפואי לוודא הגידול הוצא בשלמותו מן הגוף וכי אין עוד תאים סרטניים באזור בו התפתח. עם זאת, ישנם שיקולים נוספים אשר עשויים להשפיע על זהות הטיפול, ובהם מיקום הגידול, שלב ההתפתחות בו הוא נמצא וסוגו. כך למשל, גליומות אנפלסטיות (גליומות בשלב התפתחות בינוני) נחשבות לכאלו המתפתחות מהר יחסית ולכן לרוב יידרשו טיפולי קרינה או טיפולי כימותרפיה נוסף על ההתערבות הכירורגית, זאת במטרה לעצור את קצב התפתחותו והתפשטותו של הגידול. מאידך, גידולים מסוג לימפומה אינם זקוקים לניתוח כלל, והחולה יעבור טיפולים אונקולוגיים בלבד.
הניתוח עצמו נעשה בדרך כלל בהרדמה כללית, אם כי ישנם ניתוחים שייעשו בהרדמה מקומית בלבד – תלוי בסוג הגידול ובמיקומו. בתחילת הניתוח תיפתח הגולגולת בנקודה בה הגישה לגידול היא הקלה ביותר (ניתוח כזה, במהלכו יש לפתוח פתח בגולגולת, נקרא גם ניתוח קרניוטומיה), והגידול יוסר בשלמותו או בחלקו בהתאם למקרה המטופל. לעתים תתבצע במהלך הניתוח גם ביופסיה, אשר מאפשרת בדיקה פתולוגית מדויקת של רקמות הגידול וזיהוי ודאי של סוגו ומאפייניו. בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר ניתן לבצע ביופסיה בזמן הניתוח, ביופסיית חתך קפוא, המאפשרת קבלת תוצאות מהירות ומדויקות עוד בזמן הניתוח עצמו.
במרבית הניתוחים ייעשה שימוש במערכת ניווט משוכללת אשר תסייע למנתח לאתר במדויק את מיקום הגידול. כמו כן ייעזר המנתח במיקרוסקופ ניתוחי חדיש, לצורך הגדלה מקסימלית ותאורה מקסימלית בזמן ההליך הכירורגי.

לאחר הניתוח יישאר החולה להשגחה במשך לילה אחד ביחידה לטיפול נמרץ ולאחר מכן יועבר לאשפוז, שם ישהה עוד כמה ימים טרם ישוחרר לביתו. ייתכן שבימים הראשונים יושם נקז מיוחד באזור הניתוח, לטובת ניקוז נוזלים. יש לזכור כי בשעות הראשונות עשוי המנותח לסבול מנפיחות במקומות שונים בראש ובפנים.
במקרים בהם לא ניתן היה לכרות את הגידול במלואו בזמן הניתוח, יידרש המטופל לעבור גם טיפולי הקרנה או כימותרפיה. כך או כך, הוא יישאר במעקב ויוזמן לבדיקות במשך חודשים מספר, כדי לעמוד על מידת הצלחתו של הניתוח ולוודא שהגידול אינו מתפתח שוב.

בהרצליה מדיקל סנטר פועלים רק רופאים מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הפרוצדורה, במהלכה ובמהלך האשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.