אולטרסאונד תינוקות וילדים
מחוייבים אישית לבריאות של הילד שלך
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
אולטרסאונד ילדים ותינוקות
אולטרסאונד ילדים ותינוקות

אולטרסאונד ילדים ותינוקות

קצר ולעניין

קצר ולעניין

בדיקת אולטרסאונד הינה בדיקת דימות קצרה, אינה כוללת קרינה ומאפשרת במקרים רבים לצפות באיברים הפנימיים ולקבל אבחנה מהירה לבעיה. כאשר מדובר על תינוקות וילדים, שיתוף הפעולה קריטי להצלחת הבדיקה ולכן חשוב מאוד להסביר לילד בהתאם לגילו והבנתו מה הוא עומד לעבור. צוות בית החולים מיומן וערוך לתת לכם מענה מלא ואישי לאורך כל התהליך

מזער
קצר ולעניין

בדיקת אולטרסאונד הינה בדיקת דימות קצרה, אינה כוללת קרינה ומאפשרת במקרים רבים לצפות באיברים הפנימיים ולקבל אבחנה מהירה לבעיה. כאשר מדובר על תינוקות וילדים, שיתוף הפעולה קריטי להצלחת הבדיקה ולכן חשוב מאוד להסביר לילד בהתאם לגילו והבנתו מה הוא עומד לעבור. צוות בית החולים מיומן וערוך לתת לכם מענה מלא ואישי לאורך כל התהליך

מזער

ב"הרצליה מדיקל סנטר" אנו מציעים מגוון רחב של בדיקות אולטרסאונד לתינוקות וילדים. הבדיקות נגישות בזמינות מירבית ומתבצעות ברגישות ובמקצוענות על ידי רופאים רדיולוגים מנוסים בלבד, שמומחים בבדיקות הדמייה לילדים ולתינוקות. הכל באווירה רגועה, בנוחות מירבית וליווי מלא של צוות בית החולים, שמחוייב אישית לבריאות של הילד שלך.

מהי בדיקת אולטרסאונד?

אולטרסאונד (לעתים נכתב גם אולטרה סאונד או אולטרא סאונד; באנגלית: Ultrasound או US בקיצור; בעברית: על-קול, על-שמע או בדיקת סונר) הוא אחת מכמה בדיקות דימות (לצד רנטגן, CT ו-MRI), שמאפשרות לרופא לצפות באיברים פנימיים בתוך הגוף.

זוהי בדיקה קצרה ומהירה, שיכולה לאתר תהליכים רבים וכך לקדם את האבחנה והטיפול.

כאשר מדובר בתינוקות וילדים, לעיתים קרובות נבחר בבדיקה זו מהסיבות הבאות:

  • היא קצרה ואורכת כ-20 דקות
  • ההורה נכנס עם הילד לבדיקה עצמה
  • מבוצעת ללא הרדמה, בערות מלאה
  • הבדיקה מתבצעת באמצעות גלי קול ולפיכך אינה כוללת קרינה מייננת ולא גורמת לנזק ביולוגי ידוע
  • הבדיקה נעשית באופן מרפאתי

מתי נדרשת בדיקת אולטרסאונד ילדים?

כמו כל צילום דימות אחר, אולטרסאונד הוא חלק חשוב מתהליך האבחון. לדוגמה: במסגרת בירור כאבי בטן – זוהי בדיקת הבחירה אצל תינוקות וילדים קטנים. בדיקת אולטרסאונד תסייע לרופא להגיע לאבחנה מדוייקת ובעקבותיה לתת טיפול נכון ומתאים לבעיה.

מידע מלא על הכנות לבדיקה, מהלכה ומה עושים בסיומה

בדיקות אולטרסאונד בילדים ותינוקות נערכות במקרים רבים בצום, כדי שהרופא יוכל לראות היטב את האיברים הנבדקים. בתינוקות קטנים זמן הצום הוא המרווח המקובל בין ארוחה לארוחה (כ-4 שעות); מעל גיל שנה – דרושות בין 4 ל-6 שעות צום, בהתאם לגיל הנבדק. לעתים ניתן לתת מעט מים עד כשעתיים לפני הבדיקה. לפירוט מדוייק של ההכנות, יש לפנות למוקד זימון התורים שלנו – ממנו תקבלו מידע מפורט המותאם לסוג הבדיקה ולגילו של הילד.

מה להביא לבדיקה?

יש להגיע עם תעודת זהות של אחד ההורים, כולל ספח בצירוף ההפנייה לבדיקה, אם קיימת.

רצוי להגיע עם בקבוק אוכל או עם חטיף לבדיקה, בייחוד אם נדרש צום לפניה. זאת כדי שהילד יוכל לאכול במהירות האפשרית. לעתים נוכל לאפשר לו לאכול כבר בזמן הבדיקה.

איך להכין את הילד/ ה?

ההסבר לילד כמובן צריך להיות מותאם לגילו ולהבנתו. חשוב לזכור שעצם "תפאורת הרקע" (מקום לא מוכר, תאורת פלורסנט, מיכשור רפואי וכדומה) כבר עלול להיות חוויה מלחיצה. מומלץ לספר לו על התהליך שהוא עומד לעבור, אפשר לנסות לעשותו כמה שיותר "משחקי" – בכל מקרה אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו להנעים את שהותו של הילד אצלנו.

כיצד מתבצעת הבדיקה

בדיקת אולטרסאונד בילדים מתבצעת בדומה לבדיקה במבוגרים: הבדיקה מבוצעת בערות מלאה וללא הרדמה על מיטה ליד הרופא הבודק, האיזור הנבדק נסרק באמצעות מתמר (מן מוט ארוך), שנמרח עליו ג'ל.

הרופא עובר בעדינות על המקום הנבדק תוך הסתכלות על מסך, שבו נראים איברי הגוף.

נוכחות ההורה

בבדיקה ההורה (או שני ההורים) מוזמנים לחדר הבדיקה להיות נוכחים עם הרופא הבודק לכל אורכה. ההורים יכולים לאחוז בידו של הילד/ ה ולסייע בהרגעה – כדי להפחית את החרדה ולהשיג שיתוף הפעולה מלא.

בדיקת אולטרסאונד אינה כרוכה בכאב ועל המתמר אף נמרח ג'ל נעים (שנועד לשפר את איכות התמונה המתקבלת). לפיכך, הבדיקות נעשות ללא הרדמה כלל – לא הרדמה כללית, לא הרדמה מקומית ואפילו לא הרדמה במשחת אמלה.

משך הבדיקה ובטיחותה

רוב בדיקות האולטרסאונד הן קצרות ואורכות בממוצע כ-20 דקות נטו בחדר הבדיקה. זמן השהות במכון הוא כשעה. ניתן לקבל מידע מדוייק בפנייה לשירות הלקוחות שלנו.

הפעולה נחשבת לפעולה בטוחה מאוד ובאופן תיאורטי נטולת סיכונים. הבדיקה לא כוללת קרינה ואינה כרוכה בהרדמה.

תוצאות הבדיקה

מיד בתום הבדיקה, ניתן לקבל הכוונה מהרופא לגבי המשך הבירור והפנייה לרופאים המקצועיים של המדיקל, כמו אורולוגים, אורתופדים וכדומה.

פענוח בכתב נשלח תוך 3-5 ימי עבודה בצירוף הודעת סמס המודיע על קבלתו. יש לגשת עם תוצאות הפענוח אל הרופא המפנה.

רופאה עושה בדיקת אולטרסאונד לילד

רשימת בדיקות האולטרסאונד לילדים

בהרצליה מדיקל סנטר אנו מבצעים ומתמחים במספר רב של בדיקות אולטרסאונד המיועדות לילדים ותינוקות, בהן:

אולטרסאונד מוח לתינוקות

לתינוקות נעשה, בין היתר, כחלק ממעקב התפתחות אצל פגים וכן לבירור רוחב חדרי המוח. ביצוע הבדיקה אפשרי לפני שהמרפס הקדמי נסגר (גיל חצי שנה עד 8 חודשים).

לזימון תור ישיר לבדיקה לחצו כאן

אולטרסאונד עמוד שדרה תחתון לתינוקות

בדיקה זו מתבצעת עד גיל 3 חודשים (לעתים ניתן לבצעה גם בגילאי 4-6 חודשים). הבדיקה מבוססת על השאלה הקלינית של הרופא המפנה. ברוב המקרים, מטרת הרופא השולח היא לוודא את תקינות המיקום של קצה חוט השדרה בתוך תעלת השדרה – אם כי יש שלל סיבות רפואיות נוספות להפניית תינוק לבדיקה זו.

אולטרסאונד שוער הקיבה בתינוקות

בדיקה זו מיועדת לבירור חסימה של שוער הקיבה והיא בדיקה דחופה, שצריכה להיעשות כאשר עולה החשד לאבחנה זו. זהו מצב רפואי ייחודי לתינוקות המציגים אי שקט, בחילות והקאות, והוא מופיע בדרך כלל בגיל שבועיים עד 8 שבועות לכל היותר. לבדיקה נדרשת הפנייה של הרופא המטפל.

אולטרסאונד כליות ודרכי שתן בתינוקות ובילדים

בדיקה זו מיועדת לכל הגילאים ומאפשרת לגלות מומים מולדים, אבנים וגידולים במערכת השתן. מערכת זו כוללת את הכליות, השופכנים ושלפוחית השתן. סיבות נפוצות להפנייה אליה הן זיהומים חוזרים בדרכי השתן, קשיים במתן שתן וכאבים בכליות.

אולטרסאונד אשכים בתינוקות וילדים

בדיקה זו מתאימה לכל הגילאים ומבוצעת כאשר האשכים אינם נמושים (לא ניתן להרגיש אשכים בתוך שק האשכים) וכן במקרים של כאבים חריפים באשכים, נפיחות במקום או חשד לווריקוצלה.

אולטרסאונד בטן ואגן בתינוקות ילדים

בבדיקה זו נסרקים כל איברי הבטן הפנימיים. אלו כוללים את הכבד, הטחול, הלבלב, כיס המרה ודרכי המרה, הטחול, הלבלב, הכליות ודרכי השתן וכן את שלפוחית השתן. בהתאם לצורך, ניתן גם לבצע הערכה של דפנות המעיים ולאתר תהליכים דלקתיים ואחרים.

לבדיקה זו ניתן להוסיף אולטרסאונד דופלר של הכבד, על פי בקשה ספציפית של הרופא המפנה. אולטרסאונד דופלר (נקרא לעתים "דופלקס"; באנגלית: Doppler Ultrasound, Duplex) הוא שיטה המאפשרת להדגים כלי דם באופן מפורט באמצעות מתמר האולטרסאונד. בבדיקה זו ניתן לצפות בזרימות בכלי הדם הגדולים המזינים את הכבד ויוצאים ממנו ולוודא שהעורקים והוורידים שבמקום אינם חסומים ושכיוון זרימת הדם בהם תקין.

אולטרסאונד צוואר בתינוקות וילדים (עם או בלי דופלר)

הבדיקה בוחנת באמצעות מתמר את האיזור שמתחיל בבסיס הצוואר (עצם הבריח) – ועד תת הלסת. הסריקה כוללת את בלוטות הלימפה שבמקום, את בלוטות הרוק הגדולות, את כלי הדם הגדולים, את השרירים ואת בלוטת התריס (התיירואיד). הערכה מכוונת (מעמיקה יותר) של בלוטת התריס נעשית על פי השאלה של הרופא המפנה. הסיבות הנפוצות להפניה לבדיקה זו הן נפיחות בצוואר והגדלה של בלוטות הלימפה.

אולטרסאונד צוואר בתינוקות

זוהי בדיקה ייעודית לתינוקות, שנועדה למקרים של טורטיקוליס (נטייה של הצוואר והראש לצד אחד, לרוב קיימת  מלידה; באנגלית: Congenital Torticollis). בבדיקה זו מחפשים, בין היתר, פיברומטוזיס קולי (Fibromatosis colli) – מעין עיבוי חד צדדי בשריר הקדמי הגדול של הצוואר, ה-SCM.

אולטרסאונד בלוטת התריס בילדים

נועדה לבדוק את קיום הבלוטה, להעריך את גודלה ולאתר הפרעות בבלוטה (כמו תהליכים זיהומיים, גידולים ואחרים).

אולטרסאונד לחיים בילדים

בדיקה זו סורקת את בלוטות הרוק שבלחיים (הפרוטיס; Parotid Glands). היא נעשיית כאשר הבלוטות מתנפחות ועולה החשד לתהליך זיהומי או אחר.

אולטרסאונד נגעים בעור לילדים

בדיקה זו בוחנת נגעים מולדים או נגעים וסקולריים (של כלי דם) שהופיעו על עורו של הילד, כולל בראש ובצוואר. פעמים רבות בדיקה זו נערכה במודול של אולטרסאונד דופלר (אולטרסאונד שיכול להדגים היטב כלי דם). באמצעות בדיקה זו ניתן לקבל אינדיקציה על טיב התהליך,  שתסייע לרופא העור בהכוונה להמשך טיפול.

למידע נוסף ותיאום תור

מוזמנים לפנות אלינו בטופס הבא

 

    תודה!
    פנייתך נשלחה בהצלחה וניצור איתך קשר במהלך יום העבודה.