Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הסגיטלי
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הסגיטלי

קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הסגיטלי

התפר הסגיטלי נמצא בחלקה העליון של הגולגולת, ועובר כקו אורך בין צמד המרפסים (מפגשי התפרים) הקדמי והאחורי. זהו אחד התפרים הגדולים בגולגולת, אשר נמשך מאזור הקודקוד כמעט עד למצח.

מה היא סגירה מוקדמת של התפר הסגיטלי?

סגירה מוקדמת של התפר הסגיטלי, הנכללת בקבוצת התופעות הידועה בשם קרניוסינוסטוזיס, אינה נחשבת בדרך כלל כמסכנת חיים או כבעיה בריאותית חמורה, אך היא עשויה לגרום לבעיות אסתטיות רבות המחייבות טיפול כירורגי, בידי נוירוכירורג מנוסה. ניתוחי קרניוסינוסטוזיס לטיפול בסגירה מוקדמת של התפר הסגיטלי נעשים בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר בידי פרופ' שלמה קונסטנטיני, מטובי המומחים בעולם.

 

מאפיינים ודרכי אבחון

כאמור, סגירה מוקדמת של אחד מתפרי הגולגולת תתבטא לרוב בשינויים חיצוניים – שינויים במבנה הגולגולת ובצורתה. במקרה של סגירת התפר הסגיטלי (מצב המוגדר בשפה מקצועית כ-scaphocephaly), הגולגולת אינה יכולה 'לצמוח' כלפי מעלה בצורה תקינה ועיקר הצמיחה תופנה לכיוון חלקה הקדמי והאחורי. במצב שכזה תהיה צורת הגולגולת אליפטית, או צרה וארוכה מהרגיל. נוסף על כך, היקף הגולגולת יהיה לרוב גדול משמעותית מהנורמה.

בשלבים המוקדמים, התפתחותה החריגה של הגולגולת לא תאיים על המוח עצמו ולא תביא לעלייה בלחוץ התוך-גולגולתי, אך השינויים במראה החיצוני – שיכולים להתבטא גם בבליטות משמעותיות בקדמת הראש או בחלקו האחורי – יחייבו טיפול.

האבחון הסופי של הבעיה יתבצע במסגרת בדיקת דימות מתאימה, כדוגמת CT ראשMRIאו צילום רנטגן של מבנה הגולגולת. בדרך זו, ניתן יהיה להבחין בסגירתו המוקדמת של התפר הסגיטלי ולהחליט על הדרך שבה יבוצע הניתוח בפועל. בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מכון דימות מהמתקדמים בישראל, ובו מכשור משוכלל העומד בסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר. כך נבטיח כי תהליך אבחון הבעיה יהיה מהיר ומדויק.

 

הטיפול בסגירה מוקדמת של התפר הסגיטלי

כמו בכל מקרה של קרניוסינוסטוזיס, גם הטיפול בסגירה מוקדמת של התפר הסגיטלי יהיה כירורגי, וייעשה בידי נוירוכירורג המתמחה הן בביצוע ניתוחים הנוגעים לשינויים במבנה הגולגולת, הן בטיפול בילדים ובבני הגיל הרך.

הניתוח ייעשה לרוב בגיל מוקדם, כאשר הפעוט שוקל עד חמישה ק"ג וגילו עד כשלושה וחצי חודשים. זאת, כדי למנוע היווצרות לחץ תוך-גולגולתי בשלבים מתקדמים, ולאפשר החלמה מהירה ומיטבית. הניתוח ייעשה בהרדמה כללית כמובן, ויארך כשעתיים.

במהלך הניתוח עצמו, ירחיב המנתח את חלל הגולגולת, על ידי פתיחה והרחבה של התפר הסגיטלי עד כדי מרווח של כחמישה ס"מ. פעולת ההרחבה תחייב לא פעם הזזה של עצמות הגולגולת הסמוכות, במטרה להשיב לגולגולת את צורתה התקינה עוד בזמן הניתוח עצמו. במקומות הנדרשים יושמו פלטות או תפרים מסיסים, שיבטיחו את יציבות הגולגולת.

יש לציין כי בשל גילו המוקדם של הפעוט, הזזתן של עצמות הגולגולת תהיה קלה יותר וההשלכות של הפעולה יהיו מינורית יחסית.

לאחר הניתוח, התפר הסגיטלי ייוותר פתוח וייסגר מעצמו אט אט. תהליך זה יימשך בין שלושה לשישה חודשים, ולאורך תקופה זו נדרשת זהירות מסוימת בעת הטיפול בפעוט, בעיקר כדי למנוע חבלות ראש. עם זאת, מאחר שמדובר בגיל מוקדם מאוד המתאפיין גם כך בזהירות רבה כפי הפעוט, אין כל צורך לנקוט בצעדים מרחיקי לכת.

במשך ששת החודשים הראשונים שלאחר הניתוח יעבור הפעוט ביקורות שגרתיות, אשר במהלכן יוודא הצוות הרפואי שהתפר הסגיטלי נסגר כראוי ושהגולגולת שומרת על מבנה תקין.

הגולגולת של ילדכם צרה ומוארכת? בעלת צורה אליפטית?

חוששים שהוא סובל מסגירה מוקדמת של התפר הסגיטלי?

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.