Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח סינוסים FESS
ניתוח סינוסים FESS

ניתוח סינוסים FESS

הסינוסים, הגתות, הם חללים בעצם הגולגולת אשר נמצאים 'מאחורי' הפנים, מהלסת בחלק התחתון ועד למצח בחלק העליון. חללים אלו מחממים את האוויר עם היכנסו לגוף, לפני שהוא מגיע לריאות, ו'משתתפים' בתהליך יצירת הקול שלנו. בסינוסים ישנו נוזל צמיגי אשר מגן על הריריות. במצב תקין הנוזל עובר בסינוסים ומתנקז בסופו של דבר אל הלוע, ושם נבלע. כאשר ישנה בעיה בניקוז הנוזל מהסינוסים עשויה להתפתח בהם חסימה, שתקשה על תפקודם ואף תהפוך כר פורה להתפתחות חיידקים – ובהמשך תגרום לסינוסיטיס. ניתוח הסינוסים FESS (Functional Endoscopic Sinus Surgery) מיועד לטפל בבעיה זו ולשפר במהרה את מצב הסינוסים.

שלא כמו ניתוחים דומים שנעשו בעבר, ניתוח FESS אינו כולל ביצוע חתכים בעור הפנים. הוא נעשה בעזרת אנדוסקופ (סיב אופטי דק וארוך) אשר מוחדר אל הסינוסים דרך הנחיריים, וכך מאפשר לבצע את הפעולה כולה מבלי לערוך ולו חתך אחד בעור, ומבלי להותיר צלקות.

מידע כללי על הפעולה

ניתוח FESS משלב למעשה כמה פעולות המאפשרות שיפור כמעט מיידי במצב הסינוסים ובתפקודם: 'שטיפה' של הסינוסים מהנוזל שהצטבר בהם, הסרת רקמות אשר מפריעות לניקוז התקין של הנוזל, כריתת פוליפים (אם התגלו כאלו) ובמידת הצורך גם יישור מחיצת האף, אם מצבה מפריע גם הוא לניקוז התקין של הנוזל מהגתות.

כאמור, הניתוח נעשה ללא עריכת חתך בעור הפנים, אך הוא דורש לרוב הרדמה כללית. עם זאת, לעיתים יוחלט לבצע הרדמה מסוג אחר – בעצה אחת עם המטופל.
במהלך הניתוח מחדיר הרופא את האנדוסקופ דרך הנחיריים אל הסינוסים, ומבצע את כל הפעולות הנדרשות בדרך זו. לאורך כל הניתוח משודרת לנגד עיני הרופא, על גבי מסך גדול, תמונה קרובה ומוגדלת של הסינוסים, באמצעות מצלמה זעירה שנמצאת בקצה אותו סיב אופטי המשמש לביצוע הניתוח.

הכנה לניתוח סינוסים FESS

ניתוח סינוסים FESS נעשה בהרדמה כללית, ולכן יצריך מכם לצום כמה שעות לפניו. כמה ימים לפני ביצוע הפרוצדורה תידָרשו גם לערוך צילום CT שיאפשר לרופא לבחון את מצב הסינוסים ואת המבנה שלהם טרם הניתוח.

מהלך הניתוח סינוסים FESS

לאחר שתורדמו יחל הרופא בניתוח עצמו. ראשית, הוא ישטוף את הסינוסים מהנוזל שהצטבר, כדי לאפשר שוב מעבר חופשי וניקוז יעיל. לאחר מכן הוא יחל ב'עיצוב' הסינוסים מחדש, כולל הסרה של רקמות אשר מפריעות לנוזל להתנקז כראוי, הסרת פוליפים אשר התפתחו בסינוסים ויישור מחיצת האף, במקרה הצורך. לעיתים תבוצע גם ביופסיה לפוליפים (נטילת דגימת רקמה מהם) כדי לעמוד על אופיים.

כל הפעולות הללו יבטיחו מעין ארגון וסידור מחדש של הגתות, כדי להבטיח מעבר תקין ככל האפשר של הנוזל מהן אל הלוע, מה שבדרך כלל יפתור את בעיית הסינוסיטיס, לעיתים גם כאשר זו הוגדרה כרונית.

לאחר שיסיים הרופא את הפעולות הללו, הוא יוציא את האנדוסקופ ויחדיר אל הנחיריים מעין תחבושות סופגות בצורת גליל, המכונות 'טמפונים' בשל צורתן. תחבושות אלו יאפשרו ספיגה של הדם ושל הנוזלים שיופרשו מאזור הניתוח, ויישארו בנחיריים למשך שלושה ימים.

השחרור מבית החולים יהיה מהיר למדי – בתוך יום או יומיים. במשך השבועיים הראשונים שלאחר הניתוח תתבקשו שלא להיחשף ישירות לשמש, לא לאכול מאכלים חמים וחריפים ולא לשתות משקאות חמים. כמו כן, תתבקשו שלא להתקלח במים חמים, ובמשך חודש לא לבצע פעילות גופנית מאומצת ולא לקיים יחסי מין.

תופעות לוואי אפשריות

תופעות הלוואי הישירות והשכיחות ביותר לאחר הניתוח הן סחרחורות וכאבי ראש (כתוצאה מההרדמה הכללית, אם אכן זו השיטה שנבחרה), גודש באף, דימומים והפרשות שונות. ייתכנו גם כאבי ראש, כאבי שיניים ורגישות באזור גשר האף. אלו תופעות שיחלפו לרוב בתוך כמה ימים.

הסיכונים בניתוח סינוסים FESS הם: התפתחות זיהום, הפרעות בראייה, פגיעה בתחושה בפנים, דליפה של נוזל המוח והשדרה (שתתוקן מיידית, בזמן הניתוח), פגיעה בחוש הריח וניקוב של מחיצת האף. חשוב לציין שכל הסיכונים הללו נדירים מאוד.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם