Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
טיפול בסרטן הגרון
טיפול בסרטן הגרון

טיפול בסרטן הגרון

סרטן הגרון הוא מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בכל הקשור לאזור הצוואר והראש, אך אינו שכיח במיוחד בהשוואה לסוגי סרטן אחרים: כˉ200 אנשים בישראל מאובחנים כחולים במחלה מדי שנה, רובם המכריע – גברים. סרטן הגרון מתפתח מרקמות ריריות, ובהתאם למקום התפתחותו עשוי להשפיע על גוון הקול, להקשות על הבליעה, לגרום לצרידות ועוד.

אומנם סרטן הגרון הינו סרטן נדיר יחסית, אך כאשר הוא מתפתח עשויות להיות לו השלכות מרחיקות לכת, בייחוד אם לא יתגלה בשלבים מוקדמים יחסית של המחלה. אחת הסכנות היא התפשטות הסרטן, דרך בלוטות הלימפה הרבות שנמצאות באזור, אל איברים אחרים בגוף, מה שיקשה מאוד, כמובן, על הטיפול במחלה. סכנה נוספת היא התפתחות גידול סרטני גדול בגרון עצמו, שידרוש ניתוח לכריתת הגרון, על מיתרי הקול שבו.

יש לציין כי הסטטיסטיקה מצביעה על קשר חזק מאוד בין מקרי סרטן הגרון לבין עישון: על פי המידע שהצטבר בידי אנשי הרופאה עד היום, הסיכוי של אדם מעשן ללקות בסרטן הגרון עולה משמעותית – עד 15% יותר מאדם שאינו מעשן. המשמעות: הפסקת העישון יכולה בהחלט לסייע במניעת המחלה ובמלחמה בה.

טיפול בסרטן הגרון

ניתן לטפל בסרטן הגרון בכמה דרכים בהתאם לסוג הגידול, לגודלו ולמקומו בגרון. הקרנות, כימותרפיה ואפילו שימוש בתרופות ביולוגיות שונות הם טיפולים שנחשבים יעילים למדי במקרים רבים. עם זאת, הטיפול היעיל ביותר ברוב המקרים יהיה ניתוח, שבמהלכו יוסרו הגידולים הממאירים.

ניתוח להסרת סרטן הגרון יכול להיעשות באמצעות לייזר, כל עוד מדובר בגידולים ממאירים קטנים יחסית. במקרה כזה אף לא יהיה צורך בחיתוך כירורגי של העור: הניתוח כולו ייעשה דרך הלוע במקרה זה. כאשר מדובר בגידולים בעלי נפח רב, תידרש פעולה כירורגית נרחבת יותר, שבמהלכה יחליט לפעמים הצוות הרפואי גם על הסרה של איברים סמוכים לגידול.

הכנה לפעולה

פעולות להסרת גידולים בגרון ייעשו בהרדמה כללית, ולכן תידָרשו לצום כמה שעות לפני הניתוח. ייתכן שתתבקשו לעבור גם בדיקות א.א.ג שונות, בהתאם לצורך הרפואי.

מהלך הפעולה

לפני שיחליט הרופא שלכם באיזו שיטת טיפול לנקוט, תעברו אבחון מקיף. ראשית, יתרשם הרופא מהרגשתכם הכללית ומהתסמינים שאתם חווים ושהביאו אתכם לפנות לקבלת טיפול. לאחר מכן תעברו בדיקה שנקראת לרינגוסקופיה – בדיקה של הגרון בעזרת אנדוסקופ (סיב אופטי ארוך ודק) שיוחדר אל הגרון דרך הלוע. הבדיקה תיעשה תחת אלחוש מקומי ולא בהרדמה כללית. לעיתים יחליט הרופא ליטול דגימת רקמה מהגידול, ביופסיה. תהליך זה כן יתבצע בהרדמה כללית.

במקרים מסוימים תעברו גם בדיקות דימות, כמו CT, MRI או צילום רנטגן.

הודות לאבחון יקבל הרופא תמונה ברורה לגבי מצבכם: היכן בדיוק נמצא הגידול, מהו גודלו, מה הם מאפייניו ועוד. הרופא יוכל גם לדעת באותה הזדמנות אם ישנם גידולים נוספים ואם נשלחו גרורות של הגידול לאיברים סמוכים. המידע הזה יסייע לו להחליט באיזה טיפול לנקוט, ואם יהיה זה ניתוח – איזה סוג ניתוח ייחשב יעיל יותר.

כאמור, אחת האפשרויות הנפוצות כאשר הגידולים עודם קטנים יחסית הוא הסרה של הגידול בעזרת לייזר. הלייזר יוחדר אל הגרון דרך הלוע (כאשר אתם נמצאים תחת הרדמה כללית, כמובן) ובעזרתו יפעל הרופא להסרת הגידול במלואו.

אם מדובר בגידול שנפחו גדול מאוד, בכמה גידולים או בגידול ששלח גרורות, לרוב יבוצע ניתוח נרחב יותר, דרך פתח כירורגי בצוואר, אשר במהלכו יוסרו הממצאים. לעיתים, כפי שציינו בתחילת הכתבה, ייאלץ הרופא אף לבצע כריתת גרון, כולל הסרה של מיתרי הקול.

ניתוח להסרת גידולים בגרון בעזרת לייזר יהיו לרוב קצרים יחסית, ויימשכו כשעה בדרך כלל. גם ההתאוששות מהם תהיה לרוב קצרה יחסית: מנותחים רבים משוחררים לביתם כבר 24 שעות לאחר תום ההליך. הניתוחים המורכבים עשויים להימשך שעתיים ויותר, גם ההתאוששות מהם תהיה קשה יותר, באופן טבעי.

תופעות לוואי אחרי הסרת גידולים בגרון

ניתוחים להסרת גידולים בגרון בעזרת לייזר לא גורמים בדך כלל לתופעות לוואי חמורות. התופעות השכיחות ביותר לאחר ניתוחים שכאלו הן נפיחוּת בגרון, כאבים וצרידות וכן היווצרות כיח בריאוֹת. לאחר כריתת גרון עשויה להיווצר תחושת נוקשות או חולשה באזור הצוואר, והוא אף עשוי להיראות 'קצר' יותר.

אחת ההשלכות המשמעותיות שאיתן צריך להתמודד אדם שעבר כריתת גרון מלאה, היא היעדר היכולת לדבר כבעבר, בעקבות כריתת מיתרי הקול שבגרון. לרוב הוא יידרש ללמוד לדבר דרך פתח שייפתח במהלך הניתוח בחלקו התחתון של הצוואר – עניין אפשרי בהחלט, אך כזה שדורש אימון ותהליך הסתגלות.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם

 

טיפול בסרטן הגרון