>
>
קולונוסקופיה חכמה עם טכנולוגיה חדשה – GI Genius
קולונוסקופיה חכמה עם טכנולוגיה חדשה – GI Genius

קולונוסקופיה חכמה עם טכנולוגיה חדשה – GI Genius

קולונוסקופיה היא מבדיקות המנע החשובות ברפואה: זאת משום שהיא מאפשרת לא רק לגלות מוקדם, אלא למנוע כמעט לחלוטין תחלואה בסרטן של המעי הגס – אחת ממחלות הסרטן הנפוצות והקטלניות בישראל ובעולם המערבי.

גילוי מוקדם כאשר הוא עוד בשלב הפוליפ "התמים", והסרתו במהלך קולונוסקופיה יכולה למנוע ממטופל התמודדות עם מחלת סרטן.

לאחרונה, נכנסה לשימוש בהרצליה מדיקל סנטר טכנולוגיה חדשה – GI Genius לבדיקות הקולונסוקופיה. ומהיום הבדיקה יכולה להיות מדוייקת יותר, איכותית יותר, מקיפה יותר והכי חשוב- ממזערת סיכוי לפספוס ממצאים מחשידים!

תוספת חידוש למכשיר ה GI Genius מאפשרת לרופא עוד בזמן הבדיקה לאבחן את סוג הרקמה של הפוליפ, ולבדל בין פוליפ סרטני לפוליפ שפיר.

פרופ' אברהם אליקים, מומחה בגסטרואנטרולוגיה ורופא גסטרו בכיר בהרצליה מדיקל סנטר, לשעבר יו"ר האיגוד הגסטרואנטרולוגי הישראלי ורופא בכיר ב"שיבא", מסביר ש"גם רופא מעולה, שביצע אינספור קולונוסקופיות בחייו, יכול לפספס פוליפ"

בסקירת מחקרים שהתפרסמה לאחרונה בספרות הרפואית וכללה ניתוח של 15,000 קולונוסקופיות, התגלה כי ב-28% מהבדיקות פוספסו פוליפים וכי ב-26% מהן פספס הרופא הבודק אדנומות (גידולים שפירים שעלולים להפוך לסרטניים בהמשך).

במילים אחרות: רבע עד כמעט שליש מהנבדקים שמחו לקבל תוצאות טובות מהבדיקה ונרגעו לדעת שלא נתגלו במעיהם פוליפים שמגבירים את הסיכון ללקות במחלה קשה – אבל זה בכלל לא היה נכון: זאת הייתה רגיעה כוזבת, משום שכן היו להם ממצאים במעי, הם פשוט לא התגלו בבדיקה.

על הבעייתיות הזו, עלתה חברת  Cosmo Pharmaceuticals  האירית, המתמחה במחלות מעי, אשר פיתחה התקן חכם – GI Genius, אשר "מתלבש" על מכשיר הקולונוסקופיה הקיים ו"מסתכל" ביחד איתו על הבדיקה.

ההתקן החכם מזהה במהירות אזורים החשודים – מרקמות חשודות (אדנומות) ועד פוליפים קטנים וגדולים כאחד: כאשר מאותר מקום כזה, הוא מסומן על המסך בצורה ברורה ובולטת, בצורה דומה לזו שמופיעה בתרשים ההמחשה המצורף (שבו "התגלו" אזורים חשודים) – כך שהרופא יוכל לגשת אל האיזור עם הקולונוסקופ, ולבדוק אותו יותר מקרוב. גם אם הרופא עדיין לא בטוח – הוא תמיד יכול לקחת דגימת רקמה מהמקום, שתעבור מאוחר יותר ניתוח במעבדה.

פרופ' אליקים אומר ש"הקולונוסקופיה ה'חכמה' כרוכה באותה טכניקה מבחינת הרופא, לא מאריכה את זמן הבדיקה ואינה משנה דבר מבחינת המטופל.