>
>
השיטה החדשה להחלפת ברך
השיטה החדשה להחלפת ברך

השיטה החדשה להחלפת ברך

ניתוח להחלפת מפרק הברך בשיטה המסורתית, משאיר מנותחים רבים מאוכזבים: אחרי חודשי שיקום ארוכים – הם נותרים עם כאבי ברכיים שלא עוברים. גישה חדשה, "החלפה קינמטית", שפותחה בארה"ב ושוכללה בישראל, הגיעה עכשיו ל"הרצליה מדיקל סנטר" – והיא משנה את התמונה לחלוטין.

ד"ר ירון בר זיו, אורטופד מומחה, מנתח ברך וירך בכיר ב"הרצליה מדיקל סנטר", סגן מנהל מחלקה ומנהל השירות להחלפת מפרקים במרכז הרפואי "שמיר" (אסף הרופא), נתקל במהלך עבודתו בבעיית שביעות הרצון הנמוכה של המטופלים מהניתוח.

"לפי הספרות הרפואית", הוא מספר, "כ-20% מאלו שעוברים ניתוח להחלפת מפרק ברך, נותרים לא מרוצים מהניתוח, בהיבטים של השבת היכולת לתפקד ללא כאבים וללא מגבלות, גם בתום חודשים של שיקום ופיזיותרפיה".

"שביעות הרצון הנמוכה מהניתוח היא לא רק איזה משהו תיאורטי שאנחנו קוראים בספרות, אלא גם דבר שכולנו מכירים מהקליניקה. זה מאוד שונה, למשל, מניתוח להחלפת מפרק ירך – שם שיעור שביעות הרצון של המטופלים גבוה, והוא פותר להם את הבעיה שבגללה הם פנו לניתוח".

בר זיו הוטרד מתגובתם של המטופלים לניתוח שעברו, ולאחר חיפוש, מצא את ד"ר סטיבן האול – מנתח ברכיים מוביל, חוקר נחשב בביו-מכניקה באוניברסיטת דייויס בקליפורניה ומהנדס, שנחשב לאחד המומחים הבולטים בעולם בניתוחי ובמשתלי ברכיים.

האול הוא מפתח "הגישה הקינמטית" באורטופדיית ברכיים (קינמטיקה היא תורת התנועה של גוף במרחב), הגורסת שצריך להתאים את הברך ספציפית למנותח ולאנטומיה שלו – ולא להתבסס רק על קריטריוניים גופניים אוביקטיביים.

"בגישה הניתוחית המסורתית, אנחנו משתילים את הברך באותה הגישה לכל המנותחים", מסביר ד"ר בר זיו. "לעומת זאת, בגישה הקינמטית אנחנו ממקמים את הברך המלאכותית בזווית ובמנח הרבה יותר מדוייקים – שמבוססים על מדידות קינמטיות שאנחנו מבצעים, מה שהופך אותה להרבה יותר מותאמת אישית למנותח".

"כמו נעל שמתאימה בדיוק לרגל"

"בדיוק כמו שאני יכול ללכת עם נעליים במידה אחת גדולה מדי – אבל הרגל שלי 'תשחה' בתוך הנעל, וכך גם עם נעליים במידה אחת קטנה מדי, וקצת ילחץ לי", מסביר ד"ר בר זיו, "הדיוק שאנחנו מגיעים אליו כאן, ושמבוסס על הצורה הייחודית שבה המטופל מפעיל את הברך שלו – מביא לכך שהתחושה שלו עם הברך החדשה תהיה טבעית יותר ונכונה יותר".

ד"ר בר זיו אימץ את השיטה הקינמטית שפיתח האול, שילב "טאץ' ישראלי" ייחודי והכניס בה עוד כמה פיתוחים, שמשפרים את התוצאות הניתוחיות אפילו יותר. השכלול כחול-לבן נקרא בשפה המקצועית linked-kinematic technique"".

בחדר הניתוחים, "בפועל", מדובר לעתים על שינויים של 4 מ"מ ו-7 מעלות בהרכבת המשתל, בהשוואה לגישה המסורתית. זה אולי לא נשמע הרבה – אבל ההפרשים הקטנים הללו, באים לידי ביטוי דרמטי בתגובות המנותחים.

בר זיו ניתח עד כה 500 מטופלים בגישה החדשה: הוא קיבל פידבקים מצויינים, אבל ביקש לאשש אותם במחקר קליני.

בשאלונים שחילק ל-100 מטופלים שעברה שנה מאז שנותחו, הוא ביקש לבדוק את שביעות הרצון שלהם מתוצאות הניתוח בגישה הקינמטית: מהנתונים עולה כי שביעות הרצון הממוצעת של המנותחים, עומדת על שיעור גבוה של 95% – זאת בהשוואה לשיעור של 80% בניתוח שמבוצע בגישה המסורתית.

בנוסף, נשאלו 50 מנותחים שעברו בעבר החלפת ברך אחת בשיטה המסורתית, ולאחרונה החלפת ברך שנייה בשיטה הקינמטית – מאיזו ברך הם מרוצים יותר? 80% מהמטופלים ציינו שהברך שאיתה הם מרגישים יותר נוח ויותר טבעי היא הברך שהושתלה בגישה הקינמטית.

ד"ר בר זיו יציג בחודש מאי את שני המחקרים אודות החלפת ברך בגישת linked-kinematic technique, באחד הכנסים הנחשבים בעולם באורטופדיית ברכיים (EKS Arthroplasty Conference).

המחקרים צפויים להצטרף לגוף הידע ההולך וגדל, הכולל, בנוסף לדיווחים קליניים מהשטח, הוכחות מחקריות ליעילותה של הגישה הקינמטית בהחלפת ברכיים, שמצליחה להעלות משמעותית את שביעות רצון המנותחים מתוצאות הפרוצדורה.

"כבר לא 'חליפה אחת לכולם'"

ד"ר בר זיו, בניתוח להחלפת ברך, בשיטה החדשה

"כל הרפואה הולכת לכיוון של התאמה אישית למטופל", מסביר ד"ר בר זיו. "אנחנו כבר לא בעידן של 'חליפה אחת – שמתאימה לכולם', אלא בתקופה של תפירה אישית, על פי המידה המדוייקת.

"כשם שיש היום תרופות שמבוססות על הגנטיקה המולקולרית הייחודית של המטופל – כך באורטופדיית ברכיים אנחנו יכולים להציע היום ברך שמונחת בהתאמה אישית לאנטומיה ולפיזיולוגיה הייחודית של המטופל, דבר שלשמחתי משפר מאוד את תוצאות הניתוח להחלפת ברך".