>
פיזיותרפיה נשימתית לאחר ניתוח
פיזיותרפיה נשימתית לאחר ניתוח

פיזיותרפיה נשימתית לאחר ניתוח

פיזיותרפיה

פיזיותרפיסט הוא איש מקצוע בתחום הבריאות, בעל תואר אקדמי בתחום (B.P.T) ורישיון ממשרד הבריאות. פיזיותרפיסט עוסק באבחון, שיקום ומניעה של בעיות בתחומים שונים, כמו לב-ריאה, נוירולוגיה ואורתופדיה. מטרת הפיזיותרפיה (Physiotherapy או Physical Therapy) היא לשמור על היכולות התפקודיות של המטופל, לשקם אותן לאחר פציעה או חבלה וכן למנוע בעיות עתידיות.

 

פיזיותרפיה נשימתית

פיזיותרפיה נשימתית כוללת טיפול ומניעה של בעיות אקוטיות וכרוניות הקשורות בתהליכי הנשימה (הכנסת והוצאת אוויר). מטרתה להביא את המטופל לנשום באופן המיטבי ביותר שהוא מסוגל לו.

בפיזיותרפיה נשימתית מחזקים ומגמישים את שרירי הריאות ואת השרירים הבין-צלעיים; מסייעים למטופל לנשום נשימה סרעפתית עמוקה; מוודאים שהכיח שנוצר בריאות מפונה החוצה בשיעול; מסייעים בהתפשטות הריאות; ומנסים להגדיל, עד כמה שניתן, את יעילות הנשימה. עבודה על תנועתיות הגוף, בעיקר באיזור בית החזה, היא חלק בלתי נפרד מהטיפול.

פיזיותרפיה נשימתית ניתנת בקהילה לחולים במחלות ריאה (כמו אסתמה, COPD וקורונה) ובנוסף בבי"ח למאושפזים לאחר ניתוח (גם כאלו ללא מחלות ריאה ידועות).

 

פיזיותרפיה נשימתית לאחר ניתוח

ב"הרצליה מדיקל סנטר" אנו מציעים פיזיותרפיה נשימתית לאחר ניתוח (post operative או בקיצור post op) שמטרתה למנוע סיבוכים נשימתיים, שעלולים לעכב את ההחלמה ואף לייצר תחלואה נוספת.

הסיבה לכך היא שלאחר ניתוחים – כמו למשל החלפת מסתם, ניתוח מעקפים או שרוול קיבה – עלולים להופיע סיבוכים נשימתיים.

 

הסיבוכים מופיעים, בין היתר, בשל השימוש בהנשמה מלאכותית במהלך ההרדמה; ומשום שהפצע הניתוחי עלול לכאוב ולהביא את המטופל לנשום נשימות שטחיות בלבד וקושי רב להשתעל בצורה אפקטיבית.

בנוסף, הניידות לאחר ניתוח פוחתת משמעותית וזמן השכיבה מתארך. כל אלו מעלים מאוד את הסיכון לסיבוך נשימתי ועלולים לעכב את ההחלמה מהניתוח.

הסיבוכים הנשימתיים שלאחר הניתוח כוללים, בין היתר:

  • התפתחות של דלקת ריאות, שעלולה לסכן את המנותח.
  • הצטברות של כיח (הפרשות) בריאות, שיכולה להביא לזיהום חיידקי.
  • הפחתה בנפח האוויר הנשאף לריאות, שתגרום לירידה בסטורציה (ריווי החמצן בדם).
  • תמט ריאה (מצב שבו חלק מהריאה קורסת ונפח הריאות קטן, מה שלא מאפשר כניסה של כמות רגילה של חמצן).

הפיזיותרפיה ניתנת במחלקות האשפוז, לרוב כבר למחרת הניתוח. היא נועדה לסייע למטופל לעבור את תהליכי ההתאוששות וההחלמה בצורה מיטבית ולהימנע מסיבוכים לא רצויים, כמו התפתחות של דלקת ריאות. הטיפול כולל שימוש במכשיר ספירומטר (מכשיר מפלסטיק המכיל כדוריות צבעוניות), תרגול שיעול ותנועתיות.

 

חשיבות הפיזיותרפיה הנשימתית לאחר ניתוח

כל המנותחים שנמצאים בסיכון לסיבוך נשימתי, בין אם משום שיש להם מחלות רקע נשימתיות ובין אם אין להם אך הם עברו ניתוח באיזור הסמוך לריאות או לסרעפת, בדרך כלל מאוד כאובים ומוגבלים בניידות. מטופלים אלו יקבלו אצלנו טיפול של פיזיותרפיה נשימתית. לתרגול זה יש חשיבות עליונה להחלמה לאחר הניתוח.

מעבר לכך יש להקפיד על המשך תרגול עצמאי, לפי הדרכת הפיזיותרפיסט. הסוד להצלחת התרגול הוא התמדה והקפדה על ביצוע התרגילים – כך הפיזיותרפיה תוכל להיות יעילה ביותר, דבר שאף יכול להשפיע על משך האשפוז.

 

הסיבות המרכזיות לחשיבות התרגול:

יותר חמצן  > יותר ריפוי

ריאות נקיות מכיח  > ריאות בריאות

עדיף למנוע בעיה  >  מאשר לטפל בה

 

פיזיותרפיה מבוססת ראיות

פיזיותרפיה נשימתית הוכחה, בספרות הרפואית, ככזו שיכולה להפחית משמעותית, או למנוע לגמרי, סיבוכים נשימתיים (כמו דלקת ריאות ותמט ריאה) בחולים לאחר ניתוח. המחקרים הציגו את תרומתה המכרעת למניעת הסתבכויות בחולים עם מחלות ריאה (כמו לדוגמה חולה אסתמה שעבר ניתוח בטן) והוכיחו את תרומתה החד משמעית גם למנותחים ומאושפזים ללא מחלות רקע ריאתיות או נשימתיות. טיפול פוסט-ניתוחי בפיזיותרפיה נשימתית הוא כיום חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהפרוטוקול הניתוחי, בדיוק כשם שניתנים משככי כאבים לאחר ניתוחים מסויימים.

 

תרגילים בפיזיותרפיה נשימתית

שיעול נשמע כמו דבר טריוויאלי לרובנו, אבל אחרי ניתוח הוא עלול לכאוב – ואנחנו עשויים להימנע ממנו. כדי שבריאות שלנו לא יצטבר כיח, הפיזיותרפיסטית מלמדת את המנותח כיצד להשתעל ולאוורר את הריאות – בצורה שתהיה אפקטיבית, אך לא תכאב מדי. בנוסף, קיימות טכניקות מנואליות (ידניות) שונות, המוצעות לפי הצורך.

בפיזיותרפיה נשימתית עושים, בין היתר, שימוש באביזרים שונים לתרגול הנשימה, כמו טריפלו, מתקן מפלסטיק שמכיל כדורים. נשיפה ושאיפה לתוך המתקן מסייעים לחזק את שרירי הנשימה – ומעודדת ביצוע של נשימות עמוקות, שיעלו את כמות החמצן שנכנסת לגוף. כחלק מהתרגול הפיזיותרפיסטית עובדת עם המנותח על תנועתיות וניידות.

 

פיזיותרפיה נשימתית ב"הרצליה מדיקל סנטר"

הפיזיותרפיה הנשימתית בביה"ח היא חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהשירות שלנו. אין צורך להזמינה במיוחד – היא ניתנת לכל מי שעובר/ת ניתוח בהרדמה כללית ונמצא בסיכון להתפתחות סיבוך נשימתי. הפיזיותרפיה מתבצעת ליד מיטת החולה. השירות ניתן למאושפזים בלבד וכולל גם המלצות לתרגילים בבית לאחר השחרור והכוונה להמשך טיפול בתחום, אם נדרש (כמו פיזיותרפיה בקופ"ח או שיקום נשימתי).

צוות הפיזיותרפיסטים שלנו מוסמך, מקצועי ובעל ראייה רחבה והבנה עמוקה בתהליכים שעוברים על המנותח. הם ילוו אותך בתהליך ההחלמה ונגישים עבורך במחלקות האשפוז. הצוות שלנו יעשה כמיטב יכולתו, אך נוכל להצליח בטיפול רק בעבודה משותפת, בזכות שיתוף הפעולה שלך.