>
על הפרוצדורה ותהליך ההחלמה של ניתוח MOHS
על הפרוצדורה ותהליך ההחלמה של ניתוח MOHS

על הפרוצדורה ותהליך ההחלמה של ניתוח MOHS

רקע

סרטן העור נחשב למחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל. מרבית גידולי העור הם מסוג סרטן תאי בסיס (Basal Cell Carcinoma) שאינו שולח גרורות ואינו מסכן חיים אך למרבה הצער מופיע בעיקר בפנים ועלול לגרום הרס אברים חיוניים ועיוותים קשים. עם השנים, התרבו הטיפולים אשר מציעים יעילות גבוהה בטיפול בסרטן מסוג זה, כאשר היעיל ביותר הוא ניתוח בשיטת MOHS, על שם ממציאו ד"ר פרדריק מוז. ניתוח זה נעשה בשיטה ייחודית המבטיחה כ-98-99% הצלחה במיגור הסרטן.

על הייחודיות של שיטת MOHS

ניתוח MOHS נחשב לניתוח ייחודי, משום שהוא מאפשר לרופא המנתח – אשר התמחה ספציפית בהליכים כירורגיים מסוג זה – לבדוק את מדת ההתפשטות התת עורית של הגידול בזמן אמת. התוצאות המתקבלות במהלך הבדיקה מיידיות, והמנתח יכול לקבוע בוודאות האם הצליח להסיר את כל הנגע הסרטני במלואו, או שמא ישנן עוד שלוחות סמויות של הגידול בסמוך שיש להסירן.
כיצד זה קורה בפועל? כאשר מתגלה גידול סרטני על עורו של המטופל, הוא מוזמן לניתוח בשיטת MOHS. ניתוח זה נעשה בהרדמה מקומית בלבד, כאשר המנותח נותר תחת השפעת חומרים מאלחשים ואינו חש כלל בכאבים.
השלב הראשון הוא הסרת הגידול הנראה לעין: המנתח יסיר בזהירות את הרקמה הנגועה יחד עם שוליים צרים במיוחד של רקמה בריאה מסביבה, כדי להקטין ככל האפשר את מידת הפגיעה האסתטית. קטע העור שהוסר עובר למעבדה הסמוכה לחדר הניתוח, בה הוא עובר הכנה מיוחדת לשיטת מוז. בינתיים ייחבש המקום המטופל והמנותח יישלח לחדר התאוששות – שם יוכל לנוח, לקרוא ובמידה ויתאפשר, גם לאכול ארוחה קלה.

במעבדת המוז עוברת הרקמה שהוסרה צביעה מיוחדת וטכנאי המוז, שעבר הכשרה מיוחדת לכך, מכין מפת קוד-צבעים לפי האזור המנותח ופורס את הרקמה באופן המאפשר בדיקה של 100% משוליה בעומק ובהיקף. במידה והרופא מזהה שארית גידול בשוליים, מאפשרים הצבעים ומפת הקוד לרופא להבין ולציין על המפה את שארית הגידול שיש להסיר. כאן חשוב להבין כי עין בלתי מזוינת לא יכולה לראות את הגידול כולו ולעיתים, הוא מתפשט לאזורים נוספים גם מבלי שהרופא או המטופל יוכלו לדעת זאת. בדיקת המעבדה, הייחודית לשיטת מוז, מספקת לרופא תמונה מהימנה ומדויקת במיוחד, אשר מאפשרת לרופא המנתח לעמוד בצורה מדויקת על אופי הגידול וממדיו.

כאשר בדיקת המעבדה מגלה שהגידול התפשט מעבר לאותה פיסת עור שהוסרה, ייקרא המנותח בחזרה לחדר הניתוח, ושם תבוצע שוב אותה הפרוצדורה, הפעם במטרה להסיר את חלקי העור הנוספים אליהם התפשט הגידול. כך יכול להתנהל הניתוח במשך מספר שעות, כאשר בסופו של תהליך יוכל הרופא לדעת בוודאות שהגידול כולו הוסר, על שלוחותיו, מעורו של המנותח.

השיטה הייחודית שמציע ניתוח MOHS, הופכת אותו כאמור למדויק ביותר מבין הטיפולים המוצעים כיום לחולי סרטן העור. בדיקת המעבדה המהירה אינה מותירה מקום לספק ומאפשרת לרופא להבין עוד בזמן הניתוח האם הסרטן מוגר סופית. זאת, בניגוד לניתוחים אחרים, בהם רק לאחר מספר ימים ניתן לעמוד במדויק על אופיו של הגידול.

לאחר הסרת הגידול במלואו, יעבור הרופא המנתח לשלב האחרון: שיחזור הפגם הניתוחי. במידה והפגם קטן, יכול השחזור להתבצע עי תפירה ישירה. במידה ותפירה ישירה אינה אפשרית, יתבצע השחזור על ידי שתל עור שיילקח בדרך כלל מאחורי אחת האזנים, או באמצעות מתלה עור שיועבר מאזור סמוך. כאשר השחזור נעשה על ידי רופא מיומן ומנוסה באמנות זו, מושגת בדרך כלל תוצאה מצוינת, תפקודית ואסתטית.

ההתאוששות מניתוח MOHS

ככלל, תהליך ההתאוששות מניתוח מוז אינו צפוי להיות קשה במיוחד. כפי שצוין קודם לכן, המנותח מסיים את תהליך הניתוח לאחר שחזור הפגם שנותר בגמר הסרת הגידול, ומאחר שהניתוח בוצע בהרדמה מקומית ולא כללית, הופך תהליך ההתאוששות לפשוט יחסית, לעומת ניתוחים אונקולוגיים רבים אחרים.
את 24 השעות הראשונות שלאחר הניתוח יש להקדיש למנוחה ושכיבה על הגב, כאשר הראש מורם מעלה (בעזרת שתי כריות, לדוגמא). המנותח מודרך להחליף בדרך כלל אחת ליום את החבישה באזור הניתוח, כאשר התפרים יוסרו לרוב כשבוע לאחר סיומו.

כאשר מדובר בניתוח הכולל מתלה או השתלת עור, יידרשו בדרך כלל מספר חודשים עד שהאזור המשוחזר יקבל את צורתו הסופית. כבכל ניתוח, גם כאן תיוותר צלקת מסוימת במקום המנותח, אך תוך מספר חדשים היא תהפוך לבולטת פחות ופחות. התוצאה הסופית תלויה במיומנות המנתח וגם בתכונות ריפוי הפצע האישיות של המנותח. בנוסף, למשך מספר חודשים, התחושה של האזור המשוחזר צפויה להיות מעט שונה, אך גם תופעה זו תחלוף עם הזמן.

בהרצליה מדיקל סנטר פועלים רק רופאים מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הפרוצדורה, במהלכה ובמהלך האשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

מרכז המוז החדש של הרצליה מדיקל סנטר מציע תחת קורת גג אחת ייעוצים עם רופאי המוז המובילים בארץ ואת ביצוע הפעולה בזמינות גבוהה ללא המתנה!

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.