>
ניתוחי לב וניתוחים זעיר פולשניים שאלות ותשובות
ניתוחי לב וניתוחים זעיר פולשניים שאלות ותשובות

ניתוחי לב וניתוחים זעיר פולשניים שאלות ותשובות

"פתיחת עצם החזה פחות כואבת ממה שנוטים לחשוב"

ד"ר ינאי בן גל עונה על שאלות תקציר ראיון וידאו עם ד"ר ינאי בן גל, מומחה לניתוחי לב ובית חזה בהרצליה מדיקל סנטר

סוגי הניתוחים

"אני מבצע ניתוחי מעקפים – זהו הניתוח השכיח ביותר בתחום שלנו – וכן ניתוחי מסתמים, כגון החלפה של מסתמים, תיקון מסתמים, החלפה ותיקון של אבי העורקים ועוד. הנדבך הנוסף והייחודי בתום זה הוא הניתוחים הזעיר-פולשניים, במסגרתם אנו מבצעים ניתוחי מסתמים וניתוחי מעקפים בחתך קטן של 5-6 ס"מ, דהיינו בלי פתיחה וניסור של עצם החזה. החתך נעשה במרווח הבין צלעי, כאשר דרך צד ימין נעשים ניתוחי מסתמים, ודרך הצד השמאלי נעשים ניתוחי מעקפים – אך ורק בחולים שמתאימים לפעולות כירורגיות מסוג זה".

ניתוח לב זעיר פולשני ויתרונותיו

"היתרון בניתוח זעיר-פולשני הוא כמובן הימנעות מפתיחה מלאה של עצם החזה. כך, התאוששות מהירה יותר – לא רק ההתאוששות במהלך האשפוז בבית החולים, אלא גם החזרה לשגרה ולאורח חיים מלא, בתקופה קצרה יותר. בנוסף החולה סובל מפחות כאבים, ישנם פחות זיהומים ופחות אובדן דם, כך שגם הצורך במתן מנות דם פוחת. אבל חשוב לזכור שהניתוח הזה מתבצע בחולים שמתאימים לזה, ולא כל חולה מתאים לניתוח זעיר-פולשני".

ניתוח מעקפים ומהו זמן ההתאוששות ממנו?

"ניתוח מעקפים היה בזמנו הניתוח הנפוץ ביותר מבין כל הניתוחים הכירורגיים, בכל הדיסציפלינות. הניתוח הזה מיועד לאנשים שיש להם מחלת לב כלילית קשה, דהיינו מחלה שמקורה בעורקים הכלליים, אשר מערבת את העורק השמאלי הראשי או שניים-שלושה עורקים על הלב, וביניהם העורק הקדמי היורד. אלו מונחים מקצועיים בעיקרם, אך הכוונה כאן היא לחולים שיש להם מחלה מפושטת בשניים או שלושה עורקים, מחלה שלא מתאימה להתערבות צנתורית".

הליך הניתוח

"הניתוח הקונבנציונלי נעשה תחת הרדמה מלאה, ובמסגרתו אנחנו מבצעים פתיחה של בית החזה; עולים על מכונת לב-ריאה בצורה מבוקרת; מכניסים קנולה (צינור דק) לאבי העורקים וקנולה נוספת לעלייה הימנית; מנקזים את הדם הוורידי מהלב ומעבירים אותו למכונת לב ריאה; מחזירים את הדם אל הגוף, אל מעבר ללב, ומבודדים את הלב. זה נשמע מפחיד, אבל מדובר בהליך מאוד שגרתי. לאחר כל השלבים הללו, אנחנו מבצעים את הניתוח המבוקש. אגב, הרבה מאוד אנשים פוחדים מהפתיחה עצם החזה, אבל היא פחות כואבת ממה שנוטים לחשוב. רוב ניתוחי הבטן, לדוגמא, מגבילים את החולה הרבה יותר וכואבים יותר לאחר הניתוח. מהלכן של הניתוח הזעיר-פולשני הוא מעט שונה, מכיוון שאנחנו לא עושים פתיחה של עצם החזה אלא חתך קטן בלבד. לפעמים העלייה למכונת לב ריאה מתבצעת באופן מעט שונה, דרך החתך עצמו או בדקירה והכנסה של קנולה אל המפשעה".

שלבי ההחלמה

"השבועות הראשונים יוקדשו כולם להתאוששות. החולה מתאושש מהניתוח, אבל למעשה רוב החולים כבר עומדים על הרגליים יומיים-שלושה אחרי הניתוח וקמים מהמיטה, מסתובבים עם מגשי ארוחת הצהרים שלהם. אחרי שבוע, לרוב, משתחררים מבית החולים ועוברים תהליך מסוים של שיקום והבראה. תהליך ההתאוששות הוא אינדיבידואלי: יש אנשים שתוך שבועיים-שלושה חוזרים לאורח חיים כמעט מלא – אמנם לא מבצעים פעילות ספורטיבית מאומצת אבל מבצעים טיולים והליכות. כך או כך, לרוב תוך חודשיים-שלושה ההתאוששות היא מלאה, אצל החלק הארי באוכלוסיה".

רמת מעורבות המשפחה בהליך

"אני באופן אישי תמיד מדבר עם המטופל ומערב כמובן את בני המשפחה, שהם חלק חשוב מהתהליך. חשוב לזכור שזהו תהליך מפחיד עבור חלק נכבד מהחולים. הביטוי 'ניתוח לב פתוח' מאוד מפחיד חולים רבים, ואנחנו צריכים לתת להם את מיטב הסיוע כדי לעבור את המשוכה הזו. הדבר הטוב ביותר הוא כמובן לשלב בתהליך את האנשים הקרובים והחשובים להם. בני המשפחה הם חלק מהתהליך וחלק מההכנה. מייד בתום הניתוח אנחנו יוצאים ומדווחים להם מה בוצע, מה קרה ומה הן התוצאות שהושגו. הם גם כמובן חלק בלתי נפרד מתהליך ההתאוששות".