>
השבחת זרע - המידע המלא
השבחת זרע - המידע המלא

השבחת זרע - המידע המלא

על מנת שתהליך ההפרייה יוכתר כהצלחה, נדרש שלא מעט כוכבים יסתדרו בשורה.

זהו תהליך בו אינספור דברים עלולים להשתבש ולפגוע באחוזי ההצלחה, מה שמחייב בחלק גדול מהמקרים סבלנות, ניסיונות חוזרים, וכמובן – טיפולי פוריות.

השבחת זרע היא אחת הפעולות הנפוצות והיעילות במישור הזה, והיא נעשית באמצעות מיטב הטכנולוגיה, בזמינות גבוהה ובדיסקרטיות מלאה בבנק הזרע ותרומת הביצית B-MOM של הרצליה מדיקל סנטר.

המטרה: לאתר את הזרע המשובח יותר

חשוב להדגיש שבניגוד מסוים למה שאולי מרמז השם, "השבחת זרע" אינה מיועדת לשפר את איכותו של הזרע הקיים – פעולה שאינה ברת ביצוע, גם עם הטכנולוגיה המתקדמת של היום.

תחת זאת, המטרה היא לברור את הזרעונים העומדים בסטנדרטים הנדרשים של איכות ולהוציא מתמונת ההזרעה את אלו הפגומים, המתים ושאינם איכותיים מספיק.

בדיקת זרע הנעשית למטרה זו בוחנת פרמטרים שונים, ביניהם:

  1. ספירת זרע – ריכוז של 20-15 מיליון זרעונים למיליליטר ומעלה מעיד על ספירת זרע תקינה, כאשר כמות נמוכה יותר עלולה להצביע על בעייתיות בספירת הזרע
  2. תנועתיות הזרע – תנועתיות בשיעור של 40%-50% לפחות נחשבת בדרך כלל לתקינה
  3. צורה מורפולוגית – יש להדגיש שהיבט זה מעט מורכב יותר לקביעה. הדרישה בכל אופן היא ל-14-4% תאים תקינים, תלוי בשיטת הבדיקה

מתי נהוג לבצע השבחת זרע?

השבחת זרע היא פתרון אידיאלי במספר תרחישים עיקריים. הראשון בהם נוגע, כמובן, לגברים אשר הזרע שלהם אינו עומד בלפחות אחד מהפרמטרים שצוינו מעלה.

ניתן לבצע השבחה גם כאשר האישה חווה בעיות ביוץ או קשיים מכניים, לרבות צוואר רחם נוקשה.

את ההשבחה מבצעים פעמים רבות כפעולות הכנה לתהליכי פוריות שונים, דוגמת הזרעה תוך רחמית או הפריה חוץ גופית, וגם במצבים בהם קיים אי פריון שהסיבות הנקודתיות לו אינן ידועות.

כך מתבצעת פעולת ההשבחה

השבחת הזרע מבוססת על כמה שלבים עיקריים. נקודת ההתחלה היא מסירת דגימת זרע למעבדה, שתיעשה בדרך כלל בצורה של אוננות לכלי איסוף סטרילי, הנמסר למעבדה תוך פרק זמן קצר.

לאחר מכן מתבצעת שטיפה של הזרע הקיים, שתכליתה להסיר מהזרעונים את נוזל הזרע: כלומר, יצירת הפרדה בין נוזל הזרע לבין התאים עצמם.

השלב הבא הוא בדיקת הזרעונים ובחירת הזרעונים המובחרים יותר – בעיקר מבחינת ספירה, תנועתיות ומבנה מורפולוגי – תוך ריכוז שלהם בשטח קטן באופן יחסי.

לאחר השלמת שטיפת הזרע נעשית בחינה של טיב הזרע, מה שידוע בתור "ברירת זרע".

אם הדגימה עדיין מצביעה על איכות זרע שאינה גבוהה מספיק, ניתן לבצע תהליך של ברירת הזרע באחת משתי שיטות:

  • שיטת Swim Up במסגרתה מכניסים את התאים לנוזל שמדמה את נוזל החצוצרה, ולומדים על התאים החזקים בעלי התפקוד הגבוה ביותר. מבחינה מעשית יהיו אלה התאים שמגיעים לחלקו העליון של הנוזל, ותאים אלו ישמשו אותנו בתהליך ההזרעה לתוך רחם האישה
  • שיטת גרדיאנט – במהלכה מעבירים את דגימת הזרע לחומר המסייע בפעולת ההפרדה והמיון של תאי הזרע. לאחר מכן שוטפים את התאים המשובחים בנוזל המדמה את הנוזל שברחם האישה, אליו מוסיפים תמיסה בעלת ויטמינים וסוכרים (תמיסת מדיום). נוזל זה הוא שיוחדר לרחם האישה לקראת ניסיון ההפריה

יש לציין ששיטת הגרדיאנט נחשבת ליקרה ולמורכבת יותר לביצוע, אולם אחוזי ההצלחה שלה גבוהים משמעותית בהשוואה לשיטת Swim Up. לכן היא זו שנעשה בה שימוש בהרצליה מדיקל סנטר.

מהם סיכויי ההצלחה?

בתהליך ההזרעה, כידוע, יש משתנים רבים שנכנסים לתוך המשוואה ומשפיעים על אחוזי ההצלחה.

הקביעה הזו נכונה, אולי אפילו יותר, במקרה של השבחת זרע.

הצלחת התהליך תלויה בפרמטרים נוספים הנוגעים לגבר ולאישה גם יחד: למשל, גיל האישה.

אפשר לטעון שהשיטות שהוזכרו כאן עשויות בהחלט להביא לשיפור הנדרש באיכות הזרע טרם ההזרעה התוך רחמית, מה שמגדיל בעשרות מונים את הסיכויים להפריה.

שימו לב שגם אם פעולת ההשבחה לא הצליחה באופן מלא, מסיבה כזו או אחרת, יש מה לעשות.

במצבים אלו רצוי לבחון בין השאר את האפשרות של הפריה חוץ גופית, אשר גם במסגרתה בוררים זרעונים איכותיים מכלל הזרע הנדגם ("מיקרומניפולציה").