>
בריאות השד שאלות ותשובות
בריאות השד - שאלות ותשובות

בריאות השד - שאלות ותשובות

"גילוי מוקדם של סרטן השד – בעזרת בדיקות סקר ממוגרפיות. זהו שם המשחק"

תקציר ראיון וידאו עם ד"ר מיה כהן, רדיולוגית מומחית לבריאות השד בהרצליה מדיקל סנטר.

בדיקת הממוגרפיה

"בדיקת הממוגרפיה היא בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן שד אותה צריכה לעבור, על פי הנחיות משרד הבריאות הישראלי, כל אישה מגיל 50 ועד גיל 75, אחת לשנתיים. קבוצת נשים נוספת שנמצאת בסיכון גבוה לחלות בסרטן שד כוללת נשים להן קרובת משפחה מדרגה ראשונה שחלתה בסרטן השד וכן נשים שלקו בעבר בסרטן שד באחד מהשדיים. לאלו מומלץ לבצע בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן שד אחת לשנה, החל מגיל 40. יוצאת דופן היא קבוצה של נשאיות למוטציה גנטית ספציפית, אצלן נתחיל את הסקירה לגילוי סרטן השד בגיל יותר מוקדם, לעתים אף החל מגיל 30.

בדיקת הממוגרפיה עצמה היא צילום רנטגן של השד, כאשר השד מונח עד גבי לוח ומהצד השני ישנו מכשיר שלוחץ את השד אל אותו הלוח בלחץ מתון. כמובן שכאב הוא עניין סובייקטיבי ואישה אחת תחוש יותר כאב מהשנייה, אך הלחץ והכאב מורגשים לשניות ספורות, ובהחלט נסבלים. במהלך הבדיקה, מצולם כל שד בשתי תנוחות, כך שהממוגרפיה למעשה כוללת ארבעה צילומים בסך הכל, לשני השדיים. גם כאן ישנה קבוצה יוצאת דופן: נשים שעברו הגדלת חזה על ידי שתלים שנמצאים קדמית לשריר. מטופלות אלו יעברו ארבעה צילומים לכל שד, כלומר בסך הכול שמונה צילומים".

מה ההבדל בין בדיקת ממוגרפיה לבין אולטרסאונד שד?

"אלו שתי בדיקות שונות בתכלית השינוי: הממוגרפיה, כפי שאמרתי, היא צילום של השד בעזרת קרני רנטגן. האולטרסאונד היא בדיקה על קולית שמתבצעת בעזרת החדרת גלי על קול אל השד וקריאת התמונה המתקבלת על ידי ההדים החוזרים מגל הקול. בבדיקות האולטרסאונד אין קרינה כלל. יחד עם זאת, יש לזכור שבדיקת האולטרסאונד לכשעצמה אינה באה במקום בדיקת הממוגרפיה, אלא כבדיקה משלימה באותה קבוצת נשים שמבצעת ממוגרפיה. נשים מתחת לגיל 30, שלא עוברות בדיקות סקר תקופתיות אלא מגיעות אלינו כי הן או הרופא שלהן חשו בגוש – יעברו רק אולטרסאונד.

ישנם דברים שרואים טוב יותר באולטרסאונד, כמו תוכן הגוש, האם הוא מכיל נוזל או מוצק – את הפרטים הללו ניתן לראות רק במסגרת בדיקת אולטסאונד. לעומת זאת, הסתיידויות בשד ייראו במהלך ממוגרפיה בלבד ובדרך כלל לא יהיו ניתנות להבחנה באולטרסאונד. להסתיידויות יש לפעמים חשיבות רבה ביותר, כי הן יכולות להעיד על התפתחות סרטן שד. לכן, שתי הבדיקות מהוות השלמה אחת לשנייה".

מהי טכנולוגית ה-ABUS?

"טכנולוגית ה-ABUS, Automated Breast Ultrasound System, היא למעשה מכשיר אולטרסאונד שהסריקה בו מתבצעת באופן אוטומטי ומכני. הטכנאית מניחה את המכשיר על השד והוא זז באופן מכני על פני השד, כאשר התמונות שמתקבלות מוצגות על גבי מסך פענוח, מול פני הרופא. הבדל נוסף לעומת האולטרסאונד הידני (אותו כולנו מכירים גם משימושים אחרים), הוא בכך שהאולטרסאונד האוטומטי מציע הצגה תלת ממדית של כל תמונות השד שצולמו במהלך הבדיקה.

יש לזכור כי האולטרסאונד הידני הוא תלוי בודק ואם הוא נעשה על ידי אדם לא מיומן, הרי שתוצאות הבדיקות תהיינה בהתאם. האולטרסאונד האוטומטי מנטרל את התלות במיומנות הבודק ומצלם את הבדיקות באופן אוטומטי, כך שהמיומנות הנדרשת היא רק בקריאת התמונות כראוי. אבל, אם נשווה בדיקת אולטרסאונד ידנית של בודק מאוד מיומן, לאולטרסאונד אוטומטי, למעשה אין כול שינוי".

האם כל ממצא שהתגלה נחשב סרטני או בעל פוטנציאל להתפתח לכזה?

"בהחלט לא! ישנם הרבה מאוד ממצאים שפירים לחלוטין, ואין להם שום משמעות שקשורה עם סרטן או פוטנציאל להיות כאלו. כך נכון, למשל, לגבי ציסטה בשד: זהו ממצא מאוד שכיח בעיקר בקבוצת הגיל הצעירה יותר, ולמעשה מדובר באסופות של נוזל צלול שאין להן שום קשר לסרטן. כך נכון גם לגבי הסתיידויות: רוב ההסתיידויות שמופיעות בשד הן שפירות לחלוטין. אנחנו אף יודעים להבדיל בין הסתיידויות שפירות ולא שפירות".

הצעד הבא במקרה של איתור ממצא חשוד

"הצעד הבא הוא לקבל רקמה באמצעות ביופסיה. הביופסיה מאפשרת שליחה של רקמה חשודה אל הפתולוג, וכך ניתן לדעת בוודאות האם אכן מדובר בסרטן ואם כן – באיזה סרטן מדובר. לא רק זאת: באמצעות הביופסיה ניתן גם לברר מה הם תאים ש'יושבים' על תא סרטני, הקולטנים. הם יעזרו לנו לקבוע איזה טיפול תקבל האישה לאחר ניתוח או האם יש לספק לה טיפול קדם ניתוחי".

באילו דרכים נהוג לבצע כיום ביופסיית שד?

"ביופסייית שד נעשית היום בשיטה המלעורית, כלומר על ידי הרדמה מקומית של האזור מעל העור מאחוריו נמצא הממצא החשוד, והכנסת מחט שמסוגלת להוציא מעין גלילי רקמה שיתאימו להעברה למכון הפתולוגיה.

יש לציין שהביופסייה המלעורית נעשית בהנחיית דימות: אם ראינו את הממצא באולטרסאונד, נעשה את הביופסיה בעזרת אולטרסאונד; אם ראינו אותו רק בממוגרפיה, הביופסיה תהיה מונחית ממוגרפיה – מה שנקרא גם stereotactic biopsy; אם ראינו את הממצא רק ב-MRI, נעשה את הביופיסה מונחית MRI".

אילו פעולות יכולות לסייע בגילוי מוקדם של גידולים בשד?

"בדיקות סקר ממוגרפיות לגילוי מוקדם של סרטן השד. זהו שם המשחק, וזה מהווה היום את סטנדרט הזהב לבדיקות הסקר המוקדם".

מהו שד צפוף?

"השד אינו עשוי מקשה אחת של רקמה, אלא מכיל בתוכו מספר רקמות: הרקמה הבלוטית שמייצרת את הפרשות השד ואת החלב כאשר האישה מיניקה, רקמת שומן ורקמת חיבור. אצל נשים שונות קיים יחס שונה בין כמות הרקמה השומנית לבין כמות הרקמה הבלוטית.
כשאנחנו אומרים שד צפוף, פירושו של דבר שרוב התוכן של השד עשוי רקמה בלוטית, ואין כמעט רקמת שומן. מדוע שד כזה מוגדר כצפוף? כשאישה כזו עושה ממוגרפיה, לקרני הרנטגן קשה יותר לעבור דרך הרקמה הבלוטית, יחסית לרקמת השומן, ולכן התמונה הממוגרפית תראה פחות פרטים ורגישותה יורדת. באישה שרוב השד שלה הוא רקמת שומן, קל יותר לאתר ולאבחן ממצאים".

האם גושים או גידולים בשדיים אופייניים לנשים בלבד?

"רוב הגידולים בשד מופיעים בקרב נשים, אבל ישנם גם גברים עם סרטן שד. את אלו נוכל לאתר בקלות יחסית, משום שאצל הגבר קל יותר למשש גוש כשהוא קטן, לעומת אישה שהשד שלה גדול יותר. גם אצל הגבר עשויים להופיע ממצאים שאינם סרטניים, כדוגמת צמיחה של רקמה בלוטית מאחורי הפטמה – דבר הקרוי גינקומַסטיה בלשון הרפואית, ומתבטא גם כן כגוש ואפילו עשוי לכאוב. לכן, לא כל גוש אצל גבר הוא סרטן שד, אבל אכן ישנה תופעה כזו גם אצל גברים".

מדוע תמליצי לעבור את הבדיקות השונות בהרצליה מדיקל סנטר?

"הסיבות מגוונות, וכוללות היבטים רפואיים, מקצועיים ושירותיים. מעל לכול, אנחנו עומדים כרגע בפני הקמתה של יחידת שד, שתכלול את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בדימות השד. מכשיר הממוגרפיה שעומד להיכנס לשימוש יהיה המתקדם ביותר בעולם וכולל כמובן את טכנולוגיית הטומוסינטזיס (TOMOSYNTHESIS) – דימות השד ב'פרוסות', מה שמשפר מאוד את יעילות האבחון. בנוסף, עומד להיכנס לשימוש מכשיר אולטרסאונד שפועל גם הוא באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, ולכן מבחינת המכשור אנחנו נעמוד במקום הראשון. בנוסף לכך, מבנה יחידת השד יהיה נעים ונוח לאישה, שתיהנה גם מרמת השירותיות הידועה בהרצליה מדיקל סנטר: יחס מאוד קרוב, חם ומשפחתי. נשים מרגישות אצלנו מאוד נוח.

נקודה נוספת שבעיניי מוסיפה מאוד ליתרונות של המכון, נוגעת לנושא הפתולוגיה: כל הביופסיות שלנו מובאות למכון הפתולוגי של בית החולים, שנחשב לאחד המובילים בארץ. התשובות מתקבלות לרוב תוך שלושה עד ארבעה ימים, שזה דבר שלא קיים כמעט בשום מקום אחר. אז יש כאן יחס, שירות ורפואה בטכנולוגיה הכי מתקדמת – למה שלא יבואו רק אלינו?".