Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
כירורגיה של היד
כירורגיה של היד

כירורגיה של היד

ניתוח בכף הידכף היד היא למעשה 'כלי העבודה' של האדם, אשר פועל כמעט לאורך כל שעות היממה. על אף שפעולתה טבעית וכמעט מובנת מאליה, כף היד היא איבר מורכב מאוד וככזאת אף "זכתה" להתמחות יעודית בעולם הרפואה – כירורגיה של היד.

היד כוללת עשרות עצמות, גידים, שרירים וכלי דם, וכאשר חלק מסוים במערכת הזו אינו פועל כשורה, הצורך בטיפול הוא כמעט מיידי. במקרים חמורים, גם ניתוחי כף יד באים בחשבון.

ניתוח בכף היד, שיתבצע ע"י מומחה לכירורגיה של היד,  תתבצע במקרים בהם כל יתר האלטרנטיבות הטיפוליות לא הועילו, בפציעות חמורות או בבעיות דחופות במיוחד. בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר תוכל לקבל את הטיפול המדויק והמתאים לך, ממיטב המומחים בתחום הכירורגיה של היד.

ניתוח בגידי כף היד

גידי כף היד הם אלו שמאפשרים את תנועת האצבעות. לכל אצבע ישנם שני גידים מכופפים המפעילים אותה, למעט האגודל בו ישנו רק גיד מכופף אחד. גידים אלו נמצאים לכל אורך האצבעות, ובנקודות מסוימות הם עשויים להיות חשופים מאוד.

במקרה של חתך עמוק בכף היד, ישנה סכנה לקריעה חלקית או מלאה של אחד מגידי האצבעות. גם אם על פניו החתך לא נראה חמור, קרבתם של הגידים אל העור עשויה להביא לפגיעה קשה בהם. אגב, גם אם רק אחד משני הגידים המכופפים באצבע ייחתכו, עדיין תיתכן תנועה חלקית של האצבע בצורה עצמאית, אך לרוב היא תלווה בכאב חריף.

כאשר הגיד נקרע, יש צורך מידי לאחות אותו. האיחוי צריך להתבצע כשבועיים לכל היותר מרגע הפגיעה, אחרת הנזק יהיה בלתי הפיך. הגיד כולל אמנם רקמות אשר יכולות להתאחות מעצמן בתהליך טבעי, אך יש לקרב ולאחד בין שני קצות הגיד הקרוע כדי להבטיח שכך אכן יקרה. הדרך לעשות זאת היא באמצעות ניתוח בלבד.

במהלך הניתוח, ייתפר הגיד משני קצותיו, לרוב בעזרת שלושה תפרים מיוחדים. הניתוח ייעשה בדרך כלל בהרדמה מלאה, אך הוא קצר יחסית. ההחלמה ממנו עשויה להיות ארוכה מאוד ויש לבצע אותה בזהירות, בין היתר בעזרת פיזיותרפיה, כדי להבטיח שיקום מלא של הגיד ולמנוע השתחררות של התפרים. החזרה לפעילות מלאה תתאפשר רק לאחר 2-3 חודשים.

ניתוחי כף יד לאיחוי שברים מורכבים

במקרה בו אחת מעצמות האצבעות נשברת, גבס פשוט ומנוחה של היד למשך מספר שבועות תספיק לרוב כדי לאחות את השבר ולחזור לפעילות תקינה. הבעיה מתחילה בשברים אשר מתגלים בשורש כף היד ובעיקר בעצם אחת מסוימת, עצם הסירה או הסקפואיד, אשר נמצאת מתחת לאגודל.

שורש כף היד מורכב משמונה עצמות קטנות, אשר מסודרות במעין שתי שורות, ארבע עצמות בכל אחת. שברים ביתר עצמות שורש כף היד נדירים יחסית, אך שבר בסקפואיד נחשב נפוץ למדי, בעיקר בקרב אנשים פעילים וספורטאים. מקרה כזה שכיח בנפילות על יד פתוחה, כאשר האגודל סופג את רוב הזעזוע.

ניתוח שורש כף היד לא מתבצע באופן אוטומטי, אלא רק כאשר העצם השבורה אינה מתאחה באופן טבעי, או שהשבר התגלה מאוחר מידי. במקרים אלו, תקובע העצם בעזרת בורג מיוחד אשר יסייע באיחוי. ניתוחי כף יד מסוימים כוללים גם הסרה של עצם זו והכנסת תותב במקומה, במקרים של סכנה לפגיעה בשורש כף היד כולו.

ניתוחי כף יד לשחרור התעלה הקרפלית

תשעה מגידי כף היד, וכן עצב התווך (אחד העצבים הגדולים בכף היד), מובלים אל כף היד עצמה דרך ערוץ צר – התעלה הקרפלית או מנהרת שורש כף היד. התעלה נמצאת בין עצמות שורש כף היד ומחופה על ידי רצועה קשיחה, מה שמונע כל אפשרות להתרחבותה הטבעית.

הצפיפות בתעלה הקרפלית מביאה למצב בו כל שינוי פיזיולוגי באחד הגידים או בעצב התווך עשוי ללחץ על האזור כולו וליצור תחושת נמלול, הירדמות ואף כאבים באזור האגודל (שם נמצא העצב עצמו). מקרה כזה מוגדר ברפואה כתסמונת התעלה הקרפלית.

שינוי במצבם הפיזיולוגי של ה'דיירים' בתעלה הקרפלית יכול להיגרם בשל דלקת, שחיקת יתר, בעיה בזרימת הדם וסוכרת. תופעה נוספת שעשויה לגרום לתסמונת הזו היא שינוי במבנה של התעלה עצמה, אשר לוחץ על הגידים ועצב התווך. במקרים בהם לא ניתן לפתור את הבעיה באמצעות תרופות אנטי דלקתיות, יוחלט ככל הנראה על ניתוח – בהתאם להמלצת מומחה לכירורגית כף היד.

ניתוחי כף יד לשחרור התעלה הקרפלית מתבצעים בהרדמה מקומית או אזורית לכל היותר, ונמשכים כרבע שעה בדרך כלל. במהלך הניתוח, מוסרת אותה רצועה קשיחה אשר 'עוטפת' את התעלה הקרפלית, במטרה לרווח אותה. הניתוח נעשה על ידי חתך של כמה סנטימטרים בשורש כף היד או בשיטה הזעיר-פולשנית, שתכלול עד שני חתכים של סנטימטר אחד.

לזימון תור ללא המתנה, במערכת זימון התורים של בית החולים.