Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח לטיפול בסגירה של כמה תפרים במקביל
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח לטיפול בסגירה של כמה תפרים במקביל

קרניוסינוסטוזיס – ניתוח לטיפול בסגירה של כמה תפרים במקביל

התופעה הקרויה קרניוסינוסטוזיס – סגירה מוקדמת של תפרי עצמות הגולגולת – עשויה להתרחש בתפר אחד בלבד, ובכמה במקביל. המקרה האחרון נחשב לדחוף ביותר מבחינה נוירולוגית, בשל האפשרות כי הוא יגרום לעלייה בלחץ התוך-גולגולתי, אשר עשויה לגרום לנזק מוחי. ניתוח מיוחד לפתיחת התפרים הסגורים יאפשר לטפל בתופעה בצורה יעילה, להבטיח את שלומו של הפעוט ולדאוג שלא ייגרם לו נזק בעתיד.

במרכז המצוינות לנוירוכירורגיה של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר נעשים ניתוחים רבים לטיפול בקרניוסינוסטוזיס, ובכלל זה גם הליכים נוירוכירורגיים לטיפול בסגירה מוקדמת של כמה מתפרי הגולגולת. לבית החולים אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד בניתוחים אלו, המציבים אותו בשורה אחת לצד המרכזים הרפואיים המובילים בעולם.

סגירת כמה מתפרי הגולגולת במקביל: מאפיינים ודרכי אבחון

התופעה שבה נסגרים במקביל כמה מתפרי הגולגולת יכולה להתרחש כחלק ממאפייני התסמונות קרוזון ואפרט, אשר גורמות לעיוותים במבנה הגולגולת והפנים. עם זאת, במקרים רבים תתרחש התופעה מבלי שנמצא לה גורם ידוע כלשהו.

סגירת כמה תפרים בגולגולת תביא, בראש ובראשונה, לפגיעה בקצב גדילת הגולגולת ולעיוות בצורתה, כך שהיא תהיה קטנה מהרגיל ותיראה כחרוט. עם זאת, בניגוד למקרים שבהם מתרחשת סגירה מוקדמת של תפר אחד בלבד – מצבים הנחשבים בעייתיים בעיקר מבחינה אסתטית – כאן ההשלכות נחשבות חמורות יותר: סגירה של כמה מתפרי הגולגולת במקביל עלולה ליצור לחץ תוך-גולגולתי גבוה (בעקבות היווצרות גולגולת בעלת נפח קטן מהרגיל), מה שעלול לפגוע במוח ולגרום לבעיות נוירולוגיות שונות. לכן מצב שכזה מחייב ניתוח דחוף, בכל גיל.

תהליך האבחון של סגירת כמה מתפרי הגולגולת (מצב אשר ידוע בעגה המקצועית בשם Oxycephaly) יחל באיתור סימפטומים שונים המאפיינים עלייה בלחץ התוך-גולגולתי, ובעיקר כאבי ראש ובחילות. בהתאם לכך יבוצעו בדיקות דימות שונות – CT ראש, MRI, רנטגן וכדומה, אשר יאפשרו לצוות הרפואי לקבל תמונה מלאה ומדויקת על מצב הגולגולת, עוד לפני הניתוח עצמו.

הודות למכשור המתקדם אשר עומד לרשות הצוות הרפואי במכון הדימות של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר, יתבצע האבחון בצורה המדויקת ביותר ויספק לצוות הרפואי את כל הנתונים הדרושים לו כהכנה לקראת הניתוח.

הטיפול בסגירה מוקדמת של כמה מתפרי הגולגולת

הטיפול היחידי האפשרי כיום ב-Oxycephaly הוא ניתוחי. הניתוח ייעשה, כאמור, רק לאחר הופעת הסימפטומים השונים, ולכן טווח הגילים של המנותחים במקרה זה נחשב רחב למדי: לעתים הוא יתבצע כבר בחודשי חייו הראשונים של הפעוט, ולעתים רק סביב גיל שנה.

כך או כך, הניתוח יבוצע בדחיפות ברגע גילוי הסימפטומים, כדי למנוע נזקים נוירולוגיים בלתי הפיכים בעתיד.

הניתוח יארך כארבע שעות בדרך כלל, בהתאם לאופי הבעיה ולהיקפה. במהלכו ייפתחו התפרים שנסגרו מוקדם מהרגיל ועצמות הגולגולת ימוקמו בצורתן התקינה. בדרך זו יוכל הצוות הרפואי להבטיח כי הגולגולת תחזור להתפתח כראוי, וכי הלחץ התוך-גולגולתי ירד משמעותית עד לרמתו התקינה.

יש לזכור כי תהליך ההתאוששות מהניתוח עשוי להיות ארוך יחסית ולהימשך כמה חודשים. לאורך חצי השנה הראשונה שלאחר הניתוח תזומנו עם הפעוט לביקורות שונות, אשר יוודאו כי הגולגולת מתפתחת בצורה תקינה וכי הניתוח השיג את מטרותיו במלואן.

ילדכם סובל מסגירה מוקדמת של כמה מתפרי הגולגולת? רוצים להבטיח לו את הטיפול הטוב ביותר?

פנו עוד היום למרכז המצוינות לנוירוכירורגיה של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר.