Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הקורונאלי
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הקורונאלי

קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הקורונאלי

התפר הקורונאלי מהווה חלק משמעותי מ'צומת' חשוב – צומת המפגש בין עצמות הקודקוד ועצמות המצח, אשר נקרא גם המרפס הקדמי. סגירה של התפר הקורונאלי יכולה להתרחש באחד מצדי הגולגולת או בשני הצדדים גם יחד. שני המקרים הללו יגרמו לעיוות בצורת הגולגולת, ואף ייתכן שיגרמו לפגיעות נוירולוגיות – בעיקר כאשר הסגירה היא בשני צדי התפר.

בבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר פועלים מומחים לנוירוכירוגיה, מומחים לניתוחי קרניוסינוסטוזיס ולניתוחים לטיפול בסגירה מוקדמת של התפר הקורונאלי שביצעו מאות ניתוחים בהצלחה.

סגירת התפר הקורונאלי: מאפיינים ודרכי אבחון

התפר הקורונאלי מפריד בין עצמות הקודקוד (עצמות המהוות חלק גדול מהגולגולת בחלקה העליון) לעצמות הפרונטליות – עצמות המצח. הוא עובר לרוחבה של הגולגולת בחלקה הקדמי, מעט מאחורי קו השיער.

סגירה מוקדמת של התפר הקורונאלי יכולה להתרחש בשני מצבים, ובשניהם היא תתבטא בשינוי משמעותי של צורת הגולגולת:

  • סגירת התפר הקורונאלי בצד אחד (Anterior Plagiocephaly): תיצור גולגולת לא סימטרית. בצדה הסגור תהיה הגולגולת שטוחה מאוד, ובצד הפתוח – בולטת בצורה משמעותית. לא פעם יוביל מצב זה לשינוי גם במקומן של העיניים (בעקבות תזוזת העצמות באזור ארובות העין) ואף במקומן של האוזניים
  • סגירת התפר הקורונאלי בשני הצדדים (Brachycephaly): במצב זה תהפוך הגולגולת שטוחה ורחבה בחלקה הקדמי, והראש 'יצמח' לגובה. גם במצב זה עשוי להתרחש שינוי במקומן של העיניים.

השינויים החזותיים לבדם מצריכים התערבות רפואית – אך זו תתבצע רק לאחר אבחון סופי בעזרת אמצעי דימות מתקדמים, הנמצאים במכון הדימות המשוכלל של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר. בעזרתם יוכל הצוות הרפואי לברר אם הסגירה המוקדמת התרחשה בצד אחד או בשני הצדדים, אם היא נמצאת בשלביה המוקדמים ומהו מצב הגולגולת כולה (שהרי כמעט כל עצמות הגולגולת מושפעות במידה כזו או אחרת מסגירתו המוקדמת של התפר).

יש לציין כי סגירה מוקדמת של התפר הקורונאלי משני צדיו אופיינית לשתי תסמונות המוכרות לרפואה: תסמונת קרוזון ותסמונת אפרט, אשר גורמות לעיוותים בצורת הגולגולת והפנים. עם זאת, התופעה יכולה להתרחש גם ללא כל קשר לתסמונות אלו.

הטיפול בסגירה מוקדמת של התפר הקורונאלי

בין אם מדובר בסגירה מוקדמת של אחד מצדי התפר ובין אם בסגירה מוקדמת של התפר הקורונאלי כולו, נדרשת כאן התערבות כירורגית בידי רופא מומחה לניתוחים נוירוכירורגיים בילדים ולטיפול בהפרעות במבנה הגולגולת ביילודים.

הניתוח מתבצע, בשני המקרים, כאשר הפעוט בן ארבעה חודשים לפחות ובן חצי שנה לכל המאוחר. אם הניתוח יבוצע בשלבים מאוחרים יותר, ישנו סיכוי כי הבעיה האסתטית תגרום לנזקים גם מבחינה נוירולוגית.

במהלך הניתוח 'יתקן' הרופא המנתח את צורת הגולגולת, לאחר שפתח את התפר מחדש והותיר אותו במרווח תקין של סנטימטרים ספורים. לאחר שהשיב את הגולגולת לצורתה התקינה, יקבֵּע המנתח את עצמות הגולגולת בעזרת פלטות מיוחדות או בעזרת תפרים מסיסים, אשר ייעלמו עם הזמן ויבטיחו את יציבות הגולגולת בחודשים הראשונים שלאחר הניתוח. ההליך הכירורגי יבוצע באותה צורה גם כאשר מדובר בבעיה שמקורה בתסמונות קרוזון ואפרט, תוך התאמה והתחשבות במאפייני התסמונת הספציפית כמובן.

חוששים שילדכם סובל מסגירה מוקדמת של התפר הקורונאלי? מעוניינים באבחון מהיר ובטיפול כירורגי ברמה הגבוהה בעולם?

צרו אִתנו קשר עוד היום והבטיחו לילדכם טיפול בידי המומחים הגדולים ביותר לקרניוסינוסטוזיס, הפועלים בבית החולים הרצליה המדיקל סנטר.