Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הלמבדואידלי
קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הלמבדואידלי

קרניוסינוסטוזיס – ניתוח התפר הלמבדואידלי

התפר הלמבדואידלי הוא התפר המפריד בין עצמות הקודקוד, בחלקן האחורי, לבין עצם העורף. למעשה, הוא מהווה חלק מהמרפס האחורי – מעין 'צומת' שבה נפגשות כמה מעצמות הגולגולת. במצב תקין, המרפס האחורי על תפריו השונים נסגר כמה חודשים לאחר הולדתו של הפעוט.

ישנם מקרים שבהם התפר הלמבדואידלי ייסגר מוקדם מהרגיל, מה שעשוי לגרום להיווצרותו של ראש שטוח בחלקו האחורי. מצב זה לא נחשב אמנם למסכן חיים, אך הוא מצריך התערבות כירורגית משיקולים אסתטיים.

בבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר פועלים מומחים לנוירוכירוגיה, מומחים לניתוחי קרניוסינוסטוזיס ולניתוחים לטיפול בסגירה מוקדמת של התפר הלמבדואידלי.

סגירת התפר הלמבדואידלי: מאפיינים ודרכי אבחון

התפר הלמבדואידלי עובר לרוחבה של הגולגולת כקשת, מעט מאחורי הקודקוד. כמו התפר הקורונאלי שבקדמת הגולגולת, גם הוא נחלק לשני צדדים, וגם הוא מהווה חלק ממפגש עצמות מרכזי בחלקה העליון של הגולגולת – המרפס האחורי, המפגיש בין עצמות הקודקוד לעצם העורף (העצם האוקסיפיטלית).

סגירה מוקדמת של התפר הלמבדואידלי, הנקראת גםPosterior Plagiocephaly בשפה המקצועית, עשויה לגרום לעיוות במבנה הגולגולת בחלקה האחורי. סגירה בצד אחד של התפר תגרום להיווצרות גולגולת שטחה בצד אחד ולא-סימטריה באזור זה. סגירה של התפר כולו, משני הצדדים, תגרום להופעת גולגולת שטוחה במיוחד בחלקה האחורי, עד כדי היווצרות ראש בצורת מעוין מעל לאזור העורף.

יש לציין כי במקרים מסוימים עשויה הגולגולת להתעוות בצורה דומה מבלי שתתרחש סגירה מוקדמת של התפר הלמבדואידלי. מקרה כזה ייגרם בדרך כלל בשל הנחת הפעוט על הגב לזמן ממושך מדי, מה שעלול 'לדחוף' את עצם העורף הרכה וליצור גם כן מבנה ראש שטוח בחלקו האחורי. תופעה כזו נפתרת מעצמה עם הזמן, בשל נטייתו הטבעית של התינוק לשנות ולגוון בתנוחותיו ככל שהוא גדל, ולרוב לא דורשת טיפול מיוחד.

עובדה זו הופכת את שלב האבחון לקריטי וחשוב במיוחד: בדיקה מעמיקה של מצב הגולגולת, בעזרת אמצעי דימות מתקדמים ומשוכללים הקיימים במכון הדימות של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר, תאפשר לרופא לוודא מעל לכל ספק, טרם הניתוח, מהו הגורם לבעיה: האם הנחת הפעוט על גבו לזמן ממושך היא שגרמה לשינוי בצורת הראש, או שמא מדובר בסגירה מוקדמת של התפר הלמבדואידלי. רק לאחר האבחון המדויק יוחלט כיצד לטפל בבעיה.

הטיפול בסגירה מוקדמת של התפר הלמבדואידלי

אם אכן מדובר בסגירה מוקדמת של התפר הלמבדואידלי, תידרש כאן התערבות כירורגית. כפי שציינו בפתיחה, ניתוח כזה ייעשה ברוב המקרים רק משיקולים אסתטיים, משום שסגירת התפר המדובר אינה נחשבת מסוכנת מבחינה נוירולוגית.

הניתוח ייעשה בין גיל ארבעה חודשים לשמונה חודשים, ויארך כשלוש שעות. מטרתו העיקרית תהיה להשיב לחלקה האחורי של הגולגולת את צורתה המעוגלת והתקינה, על ידי 'סידור מחדש' של מבנה הגולגולת וקיבועה בעזרת פלטות מסיסות או תפרים מסיסים.

הגולגולת של ילדכם שטוחה יתר על המידה בחלקה האחורי? חוששים כי הוא סובל מסגירה מוקדמת של התפר הלמבדואידלי?

פנו עוד היום אל אנשי מרכז המצוינות לנוירוכירורגיה של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר והבטיחו לילדכם אבחון מדויק וטיפול מקצועי בידי מומחים מהטובים בעולם לקרניוסינוסטוזיס.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.