ניתוח משמר ריאה
כירורגיה אונקולוגית רובוטית
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח רובוטי להסרת גידול בריאה
ניתוח רובוטי להסרת גידול בריאה

ניתוח רובוטי להסרת גידול בריאה

בשורה לחולי סרטן ריאותניתוח באמצעות רובוט

בשורה למי שנתגלה אצלו גידול סרטני בריאה: ב"הרצליה מדיקל סנטר" החלו לאחרונה לבצע ניתוחי ריאות לטיפול בסרטן באמצעות רובוט דה וינצ'י, שיש להם יתרונות משמעותיים עבור המטופל.

ניתוחי ריאות ברובוט הם המילה האחרונה בתחום וה"מדיקל" הוא בית החולים הראשון בישראל שמכניס לשורותיו באופן מסודר כירורגיית חזה רובוטית לסרטן ריאות, הזמינה לכל מי שיבחר להינתח באמצעותה.

עד כה בוצעו ניתוחים להסרת גידולי ריאות בגישה פתוחה הכרוכה בהחלמה איטית וכואבת (מבוצעת מצידו הימני או השמאלי של החזה, באמצעות חיתוך שרירי בית החזה והרחבת הרווח בין הצלעות); או בגישה זעיר-פולשנית (טורקוסקופית, דרך נקבים זעירים שהמנתח פוער בצד הגוף, בין הצלעות, ותוך שימוש במצלמת וידאו, פנס וכלי ניתוח ארוכים ומיוחדים).

הרובוט הדור הבא

הרובוט הוא למעשה "הדור הבא" של הגישה הזעיר-פולשנית: גם הוא עושה שימוש בגישה טורקוסקופית הכוללת נקבים זעירים בצד הגוף.

אולם במקום שהמנתח יכניס אליהם מכשירים ארוכים שהוא ישלוט עליהם בידיו, ממש מעל מיטת החולה המורדם – מוכנסות למקום וממוקמות זרועות רובוטיות מתוחכמות (כולל מצלמת וידאו משוכללת ותאורה), שהמנתח שולט עליהן דרך קונסולה סמוכה.

הרובוט משדרג לאין ערוך את היכולות החושיות של המנתח, שיכול לראשונה לראות פרטים עדינים ביותר בתוככי הרקמות, בהגדלה של פי 12 ובתלת מימד, ומאפשר לו יכולות טכניות משופרות (כמו עבודה במשך זמן ממושך בלי שידו תרעד או תתעייף).

רובוט דה וינצ'י אפילו מאפשר למנתח ליהנות מיכולות על-אנושיות, כמו סיבוב של מפרק כף היד ב-360 מעלות – תנועה ניתוחית שעד הופעת הרובוט הייתה פשוט בלתי אפשרית.

עם זאת, לא מדובר בשום צורה ברובוט אוטונומי שמנתח בעצמו – הכירורג נשאר "על ההגה" לאורך כל הפרוצדורה והוא זה שמנווט ומבצע אותה. בפועל, זה אומר שהרובוט לא יעשה אף תנועה או חתך ללא פקודה מפורשת.

"יתרונות הרובוט מאוד מובהקים"

ד"ר יורי פייסחוביץ, מנתח חזה בכיר ב"הרצליה מדיקל סנטר" ומנהל המחלקה לכירורגיית חזה ב"בילינסון", שביצע בהצלחה מאות ניתוחי חזה רובוטיים, אומר ש"היתרונות של הרובוט בהסרת גידולי ריאה – הן מבחינה כירורגית טכנית, הן מבחינת קיצור והקלת התאוששות המנותח, הן ברמה הקוסמטית וחשוב מכל, בהיבט האונקולוגי – הם מאוד מובהקים".

"אחד היתרונות הגדולים בעבודה עם הרובוט בניתוחי חזה", מפרט ד"ר פייסחוביץ, "הוא היכולת לראות ולכרות בשלמות בלוטות לימפה בתוך ומחוץ לריאה, שפוטנציאלית יכולות להיות נגועות – זאת באמצעות הראייה התלת מימדית המשופרת והזרועות הרובוטיות העדינות והמדוייקות".

"חשיבות זיהוי וכריתת הבלוטות היא קריטית", מסביר המנתח "זאת משום שהגידול הראשוני שולח במקרים רבים גרורות – המקום הראשון שהגרורות יגיעו אליו הוא בלוטות הלימפה המקומיות. אם לא נזהה ונסיר אותן בשלמותן, הגידול עלול 'להתלקח' מחדש אחרי הניתוח".

"רק ברובוט, בזכות מערכת טכנולוגית חדשנית שמותקנת בו, ניתן לזהות את קשריות הלימפה ולהסיר אותן באופן שלם במהלך הפרוצדורה. שיעורי זיהוי והסרת בלוטות הלימפה קרובים ל-100%".

גידולים קטנים יותר שמאפשרים ניתוח קטן יותר

פרוטוקול הטיפול הניתוחי בסרטן ריאות בשלב מוקדם ממליץ על כריתת אונת ריאה (lobectomy) – וזאת גם בגידולים קטנים. הסיבה לכך היא החשש שנשאר באיזור הניתוח אפילו תא סרטני אחד בודד, שממנו תתחיל המחלה מחדש והרצון, לפיכך, למזער סיכונים.

אולם ב-25 השנים שעברו מאז שנכתב פרוטוקול LCSG, החלו להתגלות גידולים קטנים יותר ויותר (בין היתר בשל בדיקות הסקר למעשנים ב-CT) ובנוסף כלי הניתוח, כמו רובוט דה וינצ'י, השתכללו מאוד והם מאפשרים כיום עבודה עדינה ומדוייקת בהרבה.

הדבר מאפשר לבצע היום פרוצדורה מינימלית יותר: במקום לכרות את כל אונת הריאה – ניתן להסתפק בהסרת הגידול עם שולי ביטחון ובלוטות לימפה, שתגרום פחות נזק למטופל, תשאיר לו יותר רקמה ריאתית – ואף תביא לתוצאות אונקולוגיות וקליניות משופרות.

"למנתח קל יותר לכרות אונה שלמה מאשר חלק מהאונה", מסביר ד"ר פייסחוביץ. "אבל באמצעות רובוט דה וינצ'י ניתן להתגבר על הקשיים הטכניים הכירורגיים שבכריתה חלקית, להסיר את הגידול ועוד קצת רקמה מסביבו, לכרות את בלוטות הלימפה שבמקום ולדעת ש'ניקינו' את כל מה שצריך".

הקטנת היקף הכריתה היא המגמה שאופיינית לרפואה הכירורגית בכל סוגי הסרטן בשנים האחרונות. כריתה חלקית (של חלק מאונת הריאה) מתאימה במיוחד לגידולים קטנים, לחולים מבוגרים ולמטופלים עם מחלות רקע מרובות.

"היתרון הגדול של הגישה הרובוטית", הוא אומר, "הוא שאנחנו לא רק עושים עבודה כירורגית יסודית שיכולה להביא להחלמת והבראת המטופל, אלא גם, בה בעת, מצליחים לשמור על איכות חייו, כי עשינו פרוצדורה קטנה יותר – שההתאוששות וההחלמה ממנה מהירים יותר והנזק שגרמנו לריאה שלו מינימלי יותר".

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן לזמן תור אונליין בקלות ובמהירות: לחצו כאן.