Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוחי מוח בילדים
ניתוחי מוח בילדים

ניתוחי מוח בילדים

גידולי מוח נחשבים לגידולים מהנפוצים ביותר בקרב ילדים, ולכן ניתוחי מוח להוצאת גידולים הם מהשכיחים ביותר מבין ההליכים הנוירוכירורגיים שנעשים כיום בילדים. רוב הילדים הסובלים מגידולים במוח הם בני עשר ומטה, אך הבשורה הטובה היא כי הניסיון הרב של הרופאים, לצד המכשור המתקדם, מאפשרים טיפול איכותי ומשיגים אחוזי הצלחה גבוהים. בבית החולים הרצליה מדיקל סנטרנוירוכירורגים מהטובים בישראל, מומחים בניתוחי מוח להסרת גידולים בילדים.

אבחון גידולי מוח בילדים

כהורים, לא פשוט לדעת מתי ילדכם סובל מבעיה רפואית של ממש או ממחלה ברת חלוף. אם כן, כיצד ניתן לאבחן גידולי מוח בילדים? התשובה לשאלה זו תלויה בסוג הגידול ובמיקומו. כך לדוגמה, גידולים בגזע המוח עשויים לגרום להקאות, להפרעות בבליעה, לפזילה, לבעיות בהליכה ועוד; גידולים במוח הקטן יגרמו לא פעם להטיית הראש, לריצוד העיניים, לבעיות קואורדינציה ועוד; גידולים במוח הגדול עלולים לפגוע בראייה, ביכולות התקשורתיות, בקריאה, בדיבור, בשמיעה, בזיכרון ועוד.
הדעה הרווחת היא כי כאבי ראש הם המעידים על הימצאותו של גידול בראש, אך למעשה ישנן לא מעט סיבות נוספות להופעת כאבי ראש בילדים. ההבחנה בין כאב ראש 'שגרתי' לבין כזה המעיד על קיומו של גידול, קשורה לעוצמת הכאב (כאבי ראש הנובעים מהתפתחות גידול יכולים אף להעיר את הילד משנתו) ולהופעת סימפטומים נוספים, כדוגמת אלו שצוינו קודם לכן.

האבחון המדויק של הגידולים ייעשה כמובן בבית החולים, באמצעות מכשירי הדמיה מתקדמים. לרוב יעבור הילד בדיקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת) אשר תספק צילומי הדמיה של ראשו. לאחריה תיערך לא פעם גם בדיקת MRI, שתוכל לאשש או להפריך את קיומם של הממצאים שהתגלו בבדיקה הקודמת.
בהתאם לאבחון ולתוצאות הבדיקות יחליט הצוות הרפואי על הצעד הבא: אם מדובר בגידול שניתן להסירו במסגרת ניתוח, תיבחר האופציה הכירורגית. אם הגידול נמצא במיקום שמקשה על הוצאתו, יופנה הילד בתחילה לטיפולים כימותרפיים או להקרנות, אשר עשויים לצמצם את נפח הגידול ולאפשר את הוצאתו באופן כירורגי בשלב מאוחר יותר. אגב, בילדים עד גיל 3 לא יבוצעו בדרך כלל הקרנות, משום הנזק שעלול להיגרם לרקמת המוח בגיל כה מוקדם.

מהלך הניתוח

לאחר גילוי הגידול ולאחר קבלת ההחלטה על עריכת ניתוח להוצאתו, יופנה הילד עם משפחתו למספר בדיקות שגרתיות. במקביל, יעבור הילד סדרת צילומים והדמיות שיאפשרו לרופאים לקבל תמונה מקיפה וכוללת של האזור המיועד לטיפול, עוד לפני תחילת הניתוח.

בתחילת הניתוח יוסר חלק קטן מהגולגולת, דרכו יתבצע ההליך כולו. הרופאים ישתמשו במיקרוסקופ כירורגי ולעתים גם באנדוסקופ. בסיוע מערכת ניווט ממוחשבת יספקו כל אלו תמונה קרובה במיוחד של האזור המנותח ויעקבו אחר התקדמות הניתוח בצורה מדויקת, וכך יבטיחו הסרה מלאה של הגידול מבלי לפגוע ברקמות בריאות שנמצאות סביבו. עם סיום הניתוח תוחזר פיסת העצם למקומה ותקובע.
ניתוחי מוח בילדים מתבצעים בהרדמה כללית ואורכים בין שעתיים לארבע שעות, בהתאם למקרה המטופל. הילד צפוי לשהות במחלקת האשפוז של בית החולים כשבוע ימים בדרך כלל. לעתים יותקן נקז בימים הראשונים לאחר הניתוח באזור המטופל, כדי למנוע הצטברות נוזלים. הקאות ובחילות הן תופעות לוואי נפוצות למדי בניתוחים מסוג זה, וחשוב להתכונן לכך.

לאחר השחרור מבית החולים, ימשיך הילד את תהליך ההתאוששות בביתו יש לציין כי תהליך זה יכול להימשך כמה ימים ואף שבועות מספר. בתקופה זו וגם לאחריה, יוזמן הילד לבדיקות מעקב שונות אשר יוודאו כי הוא מחלים בצורה טובה.

תופעות בריאותיות נלוות לגידולי מוח בילדים

להימצאות הגידול במוח עשויות להיות השלכות בריאותיות נוספות, אשר קשורות אליו באופן עקיף: התפתחות הגידול עלולה להביא לפגיעה ביכולתו הטבעית של הגוף לנקז נוזלים מהמוח ולהיווצרות עודף נוזלים – מצב אשר נקרא הידרוצפלוס בעגה המקצועית. עודף הנוזלים עשוי ליצור לחץ נוסף על הגולגולת ועל המוח (לבד מהלחץ שמפעיל בוודאי הגידול עצמו), מה שיחייב את הצוות הרפואי לבצע הליך נוסף, במטרה להפחית את הלחץ ולנקז את הנוזלים שהצטברו.
כמו כן, עשוי הגידול לגרום להופעת פרכוסים ואף להתפתחות כפיון (אפילפיסה או 'מחלת הנפילה' בשפת הרחוב). גם כאן תידרש התערבות רפואית, אשר ברוב המקרים תסתכם במתן תרופות נוגדות פרכוסים. אם אלו לא יסייעו, ייתכן שיהיה צורך לערוך ניתוח נוסף.

בהרצליה מדיקל סנטר פועלים רק רופאים מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הפרוצדורה, במהלכה ובמהלך האשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.