Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
היפופיזה – גידול בבלוטת יותרת המוח
היפופיזה – גידול בבלוטת יותרת המוח

היפופיזה – גידול בבלוטת יותרת המוח

בלוטת יותֶרֶת המוח (נקראת גם היפופיזה) היא מהבלוטות החשובות בגופנו, האחראית על ייצור הורמונים רבים ועל שמירת המאזן ההורמונלי בחלקים ובאיברים רבים בגופנו. לא לחינם נקראת הבלוטה הזו בפי רבים גם 'בלוטת העל': היא מייצרת בעצמה הורמונים המשפיעים על הליכים חשובים בגוף, ואחראית על תפקודן של בלוטות חשובות כמו בלוטת התריס, בלוטת יותרת הכליה, השחלות והאשכים – איברים שנחשבים גם הם לבלוטות.

גידולי היפופיזה עשויים לפגוע בפעילות הבלוטה או לגרום לתת-פעילות בה, מה שיחייב התערבות רפואית, לרוב כירורגית.

התפתחות גידולי היפופיזה וההשלכה על תפקוד הגוף

כאמור, בלוטת יותרת המוח אחראית על הליכים רבים וחשובים בגופנו, וזאת למרות שגודלה כגודל אפון, ומשקלה חצי גרם בלבד. ההיפופיזה נמצאת בבסיס הגולגולת, מאחורי ארובת העין, בשקע עצם אשר נקרא גם 'האוכף הטורקי'.

הבלוטה 'מופעלת' על ידי ההיפותלמוס, אזור שנמצא בקדמת מוח הביניים, ואחראית על ייצורם של הורמונים רבים:

  • הורמוני הגדילה
  • הורמוני יותרת הכליה (האדרנל)
  • הורמוני בלוטת התריס (תירואיד)
  • הורמוני ייצור החלב בשד האישה
  • הורמוני מין ורבייה.

בהתאם לכך ניתן להבין עד כמה חשובה פעילותה של הבלוטה, ועד כמה תשפיע בעיה בה על הגוף כולו. גידול בבלוטת יותרת המוח אשר פוגע בפעולתה התקינה, יכול להביא להשלכות רבות:

  • וסת לא סדירה
  • אין אונות
  • שינויים במשקל הגוף
  • שינויים בצורת הגוף (רזון בגפיים ועליית נפח במרכז הגוף)
  • נשירת שיער
  • עייפות
  • סבילות נמוכה לקור
  • חולשה
  • עצירות
  • לחץ דם נמוך
  • הפרעות במאזן המלחים ובמאזן הנוזלים בגוף.

אלו התסמינים הקשורים ישירות לפגיעה בתהליך ייצור ההורמונים בהיפופיזה, אך לבד מזה, התפתחות גידול בבלוטה יכול לגרום גם לתסמינים פיזיים שונים, שמקורם במיקומה הרגיש של הבלוטה.

כך לדוגמה, יכול הגידול לגרום לכאבי ראש כרוניים או פתאומיים בשל לחץ על האיברים באזור או עקב דימום; גידול בבלוטת יותרת המוח יכול גם לגרום לפגיעה בשדה הראייה ולפזילה, עקב לחץ על אחד מעצבי הראייה או על תצלובת עצבי הראייה (הכיאזמה) הנמצאים בסמוך; התפתחות גידול שכזה עשויה אף לגרום לשיבוש בתנועת גלגל העין ולאובדן תחושה בחלקים מסוימים בפנים, בשל לחץ על עצבים נוספים שנמצאים בסמוך.

היפופיזה – גידול בבלוטת יותרת המוח

מאפייניהם של גידולי היפופיזה

ברוב המכריע של המקרים, גידולי היפופיזה יהיו גידולים שפירים ולא ממאירים. גידול שפיר בהיפופיזה נקרא גם אדנומה. מדובר בגידול שמתפתח באיטיות, כך שהוא עשוי להתפתח במשך שנים מבלי לגרום לתסמינים כלשהם. למעשה, גילוי של גידול כזה לא יחייב טיפול אם אינו גורם לתסמינים כלשהם. האבחון בנוגע לצורת הגידול ולנפח שלו ייעשה לרוב באמצעות בדיקת MRI, אם כי לעתים יסתפק הרופא ב-CT ראש.

גידולי היפופיזה שפירים יהיו לרוב בעלי גבולות ברורים ולכן קל יחסית לטפל בהם. במקרים מסוימים ניתן לעשות זאת גם ללא ניתוח, על ידי הקרנה או טיפול תרופתי (שיפצה על החוסר או על העודף ההורמונלי שנוצר בעקבות הפגיעה בבלוטה). עם זאת, האופציה הכירורגית תהיה בדרך כלל המועדפת, כזו שתביא לשיפור משמעותי במצבו של המטופל.

כיצד מתבצע ניתוח להסרת גידולי היפופיזה?

ניתוח להסרת גידול בבלוטת יותרת המוח נעשה כיום כמעט תמיד דרך הסינוס הספנואידלי שנמצא מתחת לבלוטה עצמה. זוהי שיטה אשר נקראת גם Trans-Sphenoidal Approach, ובמהלכה מוכנסים מכשירי ניתוח מיוחדים דרך אחד הנחיריים, מבלי לבצע חתך בעור. בדרך זו ההתאוששות מהניתוח תהיה קלה הרבה יותר.

ישנן שתי דרכים לבצע את הניתוח בדרך זו: בעזרת מיקרוסקופ כירורגי, מלווה לרוב במערכות מתקדמות לניווט ממוחשב (הניווט מתבצע על בסיס אמצעי הדמיה – CT או MRI), או בעזרת אנדוסקופ מיוחד, שהוא למעשה צינור ארוך שבסופו כלי ניתוח זעירים ומצלמה מיוחדת.

עם זאת, ניתן לבצע את הניתוח גם בגישה הפתוחה, על ידי פתיחת הגולגולת בחלקה העליון. שיטה זו פחות מקובלת היום, בין היתר משום שהיא גוררת אחריה התאוששות ארוכה וקשה יותר. עם זאת, במקרים בהם הגישה לגידול מורכבת ומסובכת (לדוגמה: כאשר מדובר בגידול סרטני שהתפשט לחללים סמוכים), תיבחר שיטה זו.

בכל אחת מהדרכים אורך הניתוח בין שעה וחצי לשלוש שעות, ונעשה בהרדמה כללית כמובן, במחלקת הנוירוכירורגיה. במקרים בהם לא ניתן יהיה להסיר במלואו גידול בבלוטת יותרת המוח, ייתכן שהמנותח יידרש לעבור גם הקרנות ממוקדות.

כאמור, ההתאוששות מניתוח טרנס-ספנואידלי להסרת גידולי היפופיזה תהיה קצרה יחסית. לרוב יישאר המנותח באשפוז לשלושה ימים לכל היותר, ויידרש למנוחה של כמה שבועות בלבד. לאורך כל התקופה יידרש המנותח למעקב צמוד, כדי לוודא שהבלוטה מתפקדת כשורה.

בהרצליה מדיקל סנטר פועלים רק רופאים מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הפרוצדורה, במהלכה ובמהלך האשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.