>
>
הפריה-חוץ-גופית: ישראל לעומת שאר העולם
הפריה-חוץ-גופית: ישראל לעומת שאר העולם

הפריה-חוץ-גופית: ישראל לעומת שאר העולם

הפריה חוץ-גופית (In Vitro Fertilisation או בקיצור IVF) היא עניין שכיח למדי בישראל, בייחוד אם משווים זאת למקומות רבים אחרים בעולם. למעשה, מבחינות רבות נחשבת ישראל ל'אלופת העולם' בהפריות מבחנה – שם ההליך בשפת העם.

מהי הפריה חוץ-גופית?

הפריה חוץ-גופית היא למעשה אמצעי מלאכותי שבעזרתו יכולה האישה להיכנס להיריון גם אם היא או בן זוגה (אם יש כזה) סובלים מבעיות פוריות שונות. שיטת ההפריה הזו 'עוקפת' בעיות רבות במערכת הרבייה – כולל בעיות בצוואר הרחם, בחצוצרות, באיכות הזרע ועוד – ומאפשרת להיכנס להיריון 'בתנאי מעבדה' מבוקרים (ומכאן השם הרווח בציבור, הפריית מבחנה).

כיצד זה מתרחש בפועל? הצוות הרפואי שואב ביצית מגופה של האישה, מזריק אליה תאי זרע בעזרת מכשור מיוחד ומפרה אותה. הביצית מוחזקת למשך כמה ימים בסביבה מיוחדת, בתנאי מעבדה, ולאחר מכן מוחדרת אל רחמה של האישה. כך, בעצם, כל שלבי ההתפתחות הראשונים של העובר נעשים מחוץ לרחם, ורק בנקודה מסוימת בתהליך התפתחותו הוא מוחזר לרחם ושם ממשיך להתפתח, כפי שהיה מתפתח בשלב זה בהיריון טבעי.

חשוב כמובן לציין שהדרך עד להשגת היריון תקין, ולידה בעקבותיו, אינה קלה: נכון להיום, רק 18% מטיפולי הפוריות בישראל מסתיימים בלידה מוצלחת. לרוב תעבור האישה כמה 'סבבים' של טיפולי פוריות (מחזורי פוריות) עד שהביצית המופרית תיקלט ברחם, וגם אז ישנו סיכוי להפלה.

כל אלו נתונים אשר מזכירים כי טיפולי הפריה חוץ-גופית הם הליכים רפואיים עדינים ורגישים אשר דורשים סבלנות ואורך רוח מצד המטופלים, ובעיקר מצד האישה.

ישראל – מובילה עולמית בכל הנוגע להפריה החוץ-גופית

כפי שציינו בפתיחה, ישראל נחשבת למעצמה של ממש בכל הנוגע להפריה חוץ-גופית, גם בהשוואה לעולם. ראשית נציין כי ההליך הפך נפוץ מאוד בכל העולם המערבי, וכי היום כמעט אחוז מכלל הלידות במדינות המפותחות החל בהפריה חוץ-גופית.

בישראל החלו טיפולים כאלו כבר בשנת 1980, והלידה 'המקומית' הראשונה כתוצאה מהפריה חוץ-גופית נרשמה בשנת 1982. ישראל היא המדינה החמישית בעולם שבה בוצעה הפריה חוץ-גופית, ומאז הגרפים רק הולכים ועולים.

כך לדוגמה, בשנת 2002 בוצעו בישראל כמעט 21 אלף מחזורי פוריות (נציין כי כמעט כל אישה תעבור כמה מחזורים כאלו לפני שתצליח להיכנס להיריון), ובשנת 2014 – יותר מ-25 אלף. בשנים האחרונות חל זינוק של ממש במספר מחזורי הפוריות בישראל: ב-2015 בוצעו יותר מ-33 אלף כאלו, וב-2016 – כ-37 אלף. מדובר בעלייה של כ-45% בתוך שנתיים בלבד. גם בשיעור מחוזרי הפוריות ביחס לאוכלוסייה נרשמה עלייה של ממש: משיעור של כחמישה מחזורים לכל אלף נשים בגיל הפריון בשנת 2000, ל-7.2 לכל אלף נשים ב-2011 – מספר שבוודאי עלה עוד יותר בשנים האחרונות (שלגביהן טרם פורסמו נתונים רלוונטיים).

גם הפילוח מבחינת גילי הנשים שעברו טיפולי פוריות מעניין מאוד, והוא קשור בעובדה טכנית חשובה: ישראל היא המדינה היחידה בעולם, נכון להיום, שמממנת טיפולי פוריות גם לנשים בנות 45 ויותר (בעזרת תרומת ביציות). כך, בשנת 2016 כמעט 13% ממחזורי הפוריות הוענקו לנשים בנות 43 ויותר, ו-23.7% לנשים בנות 40ˉ42.

ישראל והעולם

אחד הנתונים החשובים ביותר בתחום זה הוא שיעור ההצלחה של טיפולי הפוריות, כלומר כמה הריונות נקלטים ברחם הנשים לאחר החדרת הביצית המופרית. התשובה לשאלה זו תלויה בתקנות ובחוקים שקבעה כל מדינה.

כך, בישראל שיעור ההריונות והלידות בעקבות הפריה חוץ-גופית עומד על כ-31%, מספר אשר משקף, פחות או יותר, את הממוצע העולמי. במדינות אירופה עומד הממוצע על כ-36%, אך ההבדל קשור ככל הנראה לכך שרוב מדינות היבשת הקלאסית אינן מאפשרות טיפולים שכאלו בגיל מבוגר כמו בישראל.
אוסטרליה, לעומת זאת, מציגה שיעור הצלחה של כ-25% בלבד, אך כאן הסיבה היא כנראה האפשרות להחזיר עובר אחד בלבד בכל מחזור טיפול במדינה זו. אפשרות החזרת העוברים משפיעה על שיעור ההריונות והלידות גם בארה"ב, שם אפשר להחזיר כמות גדולה של עוברים בכל מחזור טיפול (בכמות גדולה יותר מישראל, למשל), ולכן היא אחת המדינות המובילות בעולם מבחינה זו.

טיפולי הפריה מוצלחים: מספר ההריונות לנפש

ישראל מובילה את עולם ההפריה החוץ-גופית גם כאשר בוחנים נתון נוסף: מספר ההריונות המוצלחים לנפש (הריונות שהחלו בהפריה חוץ-גופית כמובן). בשנים 2009ˉ2010 4.1% מכל הלידות המוצלחות היו לידות שהחלו בטיפולי פוריות שכאלה, לעומת 3% ב-2001 ו-2.5% בלבד ב-1997. במספרים, מדובר על כ-5,600 תינוקות שנולדו בעקבות הפריה חוץ-גופית בשנת 2010, לעומת פחות מ-3,000 כאלו בשנת 2000. שנייה לישראל, בראייה כלל עולמית, היא איסלנד, ובהמשך הטבלה ניצבות המדינות הסקנדינביות ומדינות האיחוד האירופי.

לסיום נספר כי לטענת גורמים מקצועיים רבים, ישראל מובילה גם מבחינת כמות יחידות ה-IVF הפועלות במדינה: 24 יחידות כאלו פועלות בישראל, במוסדות ובמרכזים הרפואיים השונים, וביניהם יחידת ה-IVF של בית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר שנחשבת לאחת המתקדמות בארץ ובעולם.