>
שאלות ותשובות בהפריה חוץ גופית
שאלות ותשובות בהפריה חוץ גופית

שאלות ותשובות בהפריה חוץ גופית

מהו אי פיריון?

אי פריון מוגדר על ידי הרפואה המודרנית כמצב בו שני בני זוג אינם מצליחים להיכנס להיריון בדרך הטבע במשך שנה רצופה. במקרה כזה, הם יזומנו לבדיקות כדי לברר את מקור הבעיה. עם זאת, ישנם מקרים בהם הבעיה לחוסר הפריון אינה ידועה. מקרים אלו מוגדרים כבלתי מוסברים, אך לחלקם קיים מענה טיפולי. מתי נהוג לבצע הפריה חוץ גופית? ההחלטה על טיפולי הפריה חוץ גופית מתקבלת ע"י הרופא במקרים בהם לא הושג היריון לאחר סדרת טיפולי פוריות, או כקו טיפול ראשון כאשר קיימת בעיה כגון: חסימה דו צדדית של החצוצרות, או הפרעה קשה בנתוני הזרע, הניתנת לפתרון על ידי הפריה חוץ גופית בלבד.

שאלות ותשובות בהפריה חוץ גופית

האם מדובר בטיפול כואב?

לא. התהליך שיעברו בני הזוג אמנם כולל פעולות פולשניות (שאיבת הביציות לדוגמא, שנעשית בהרדמה כללית או תחת טשטוש), אך אינו כואב. עם זאת, חלק מהפעולות להן יידרשו בני הזוג ילוו באי נעימות מסוימת. חשוב לקחת זאת בחשבון.

כמה זמן לאחר שאיבת הביציות מתבצעת ההפריה?

שאיבת הביציות היא למעשה השלב השני בתהליך ההפריה החוץ גופית, לאחר שלב עידוד הביוץ. השאיבה נעשית לרוב קצת יותר מ-30 שעות (יממה וחצי) לאחר מתן ההורמונים מעודדי ביוץ. שלב זה אורך כעשרים דקות.

מתי נלקח הזרע מהגבר?

לרוב, הזרע נלקח מגופו של הגבר במקביל לשאיבת הביציות, אך תאי הזרע יועברו אל מבחנה בה נמצאת ביצית רק כחמש שעות לאחר שאיבת הביציות. בזמן זה נעשה תהליך ההשבחה של הזרעים והביציות ממוינות על פי רמת בשלותן.

כמה ימים יש להמתין מרגע ההפריה ועד להחדרת העוברים לרחם?

לאחר ההפריה המוצלחת, ממתין הצוות הרפואי בין שלושה לשישה ימים. בזמן זה הביצית מתחילה בתהליך הגדילה שלה במבחנה, עד שהיא הופכת לעובר זעיר. על פי קצב הגדילה, מחליט הצוות הרפואי מתי להחדיר את העוברים לרחם.

מי מחליט כמה עוברים יוחדרו לרחם?

ההחלטה על כמות העוברים שיוחדרו לרחם לאחר ההפריה נמצאת בידי הרופא ובני הזוג. מספר העוברים הסופי ייקבע בהתאם לגילה של האישה, נתוניה הפיזיים וכמות העוברים בה מעוניינים בני הזוג באותו הריון. כל זאת, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

מהו הריון מרובה עוברים והאם הוא מומלץ?

הריון מרובה עוברים הוא מצב בו שלושה עוברים או יותר עברו בהצלחה את שלב ההשרשה (כלומר, נקלטו ברחם). הריון כזה אינו מומלץ לרוב, משום שהוא מוגדר כהריון בסיכון. במצב כזה, הסיכויים להפלה או למומים בעוברים גדולים יותר.

האם הפריה חוץ גופית מתאימה גם לבעיות פריון אצל הגבר?

בהחלט כן. כיום מבוצעת בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר שיטת ה-ICSI (מיקרו מניפולציה), המיועדת למקרים בהם בעיית הפריון היא אצל הגבר. שיטה זו, בה תא זרע מושבח מוזרק ישירות אל ביצית שנמצאת במבחנה, מתאימה לגברים אשר סובלים מספירת זרע נמוכה או מבעיות בצינורית הזרע.

האם בכל הפריה חוץ גופית ניתן לבצע הקפאת עוברים?

אין לכך התחייבות חד משמעית, אך ברוב מקרי ההפריה החוץ גופית, נותרות בידי הצוות הרפואי מספר ביציות מופרות אשר לא הוחדרו לרחם האישה, בהתאם להחלטת הרופא ובני הזוג. אם ההורים לעתיד ירצו בכך, הם בהחלט יכולים לבקש שאותן ביציות מופרות, שבעצם מוגדרות כעת כעוברים לכל דבר, יוקפאו.

מה היתרון בהקפאת עוברים?

הקפאת עוברים מאפשרת להיכנס שוב להריון מבלי לעבור מחדש את כל מחזור שאיבת הביציות. כמה זמן אפשר לשמור עוברים בהקפאה? בהיסטוריה הרפואית ישנם מקרים של עוברים שהופשרו גם לאחר 10 שנים ויותר, נקלטו ברחם ונולדו בלידה טבעית ומוצלחת. בכל מקרה, בתום חמש שנים רצופות של הקפאה, בני הזוג יישאלו האם הם מעוניינים לבצע הפשרת עוברים או להמשיך בהקפאתם.

האם הטיפול מלווה בתופעות לוואי? אם כן, מה הן?

כמעט כל טיפול רפואי ותרופתי עלול לגרום לתופעות לוואי, וכך גם הפריה חוץ גופית. לאחר ההפריה עלולה האישה לסבול מרגישות יתר בשחלות, בחילות, עצירות ונפיחות בבטן. אלו תופעות מקובלות וטבעיות, אך רצוי כמובן לשתף בהן את הרופא המטפל. קיימות גם תופעות לוואי רגשיות, הנובעות מהטיפול ההורמונלי ומהלחץ בו נמצאים בני הזוג.

האם נדרשת מנוחה לאחר הפריה חוץ גופית?

כמו בכל הריון רגיל, על האישה להימנע ממאמץ יתר, נשיאת משאות כבדים וכדומה. גם מנוחה של יום או יומיים לא תזיק. עם זאת, טרם הוכח כל קשר בין מנוחה מוחלטת להצלחת ההפריה. גם בקרב נשים רבות שהמשיכו בפעילות שגרתית נקלטים הריונות בהצלחה.

האם מומלץ להרבות בשתייה לאחר הפריה חוץ גופית?

אכן כך. בשל רגישות היתר בשחלות והאפשרות לנפיחויות בבטן, נוזלים רבים מצטברים באזור זה, מה שהופך את שאר אזורי הגוף ל'יבשים' יותר ואת הדם לסמיך יותר. שתייה של שני ליטרים לפחות ביום תפחית את הגירוי בשחלות ולמעשה את השפעתן של כל תופעות הלוואי שגורר הטיפול.

איזה טיפול מקבלים לאחר ההפריה?

לאחר ההפריה והחדרת העוברים אל הרחם, מתקיים מעקב צמוד על-ידי הצוות הרפואי, במיוחד בשלבי ההיריון המוקדמים. במקביל, תקבל האישה תרופות הורמונאליות שונות, המכילות בעיקר פרוגסטרון, במטרה להבטיח הריון תקין והתפתחות טבעית של העובר.

מהם סיכויי הצלחה של טיפולי הפריה?

הגורם החשוב ביותר לקביעת הצלחת הטיפול הנו גיל המטופלת. גורמים הנוספים המשפיעים על שיעור ההצלחה: איכות הביציות ותאי הזרע, משך תקופת אי הפוריות בריאות הרחם ורמת המומחיות הרפואית. כדי להעלות את שיעורי ההצלחה, מקובל מאוד בתכניות הפריה חוץ גופית רבות להעביר לרחם מספר גדול של עוברים. מצד שני חשוב לקחת בחשבון שיש בכך סיכון להריון מרובה-עוברים, שבפני עצמו נחשב כסיבוך רפואי ועלולות להיות לו השלכות שליליות על מהלך ההיריון ובריאות הילודים.

מהם הסיבוכים השכיחים כתוצאה בטיפולי הפריה?

הסיבוך העיקרי והמשמעותי ביותר בטיפולי הפריה חוץ גופית ובטיפולי פוריות בכלל הוא היריון מרובה עוברים, הנגרם כתוצאה מהעברת מספר עוברים לרחם בבת אחת. היריון מרובה עוברים קשור קשר סטטיסטי לשיעור הפלות גבוה, לידה מוקדמת, סיבוכים בהריון, צירים מוקדמים ולידת תינוקות במצוקה. סיבוך מוכר נוסף בעקבות הגירוי ההורמונלי של השחלות הוא סינדרום גירוי-יתר שחלתי. מצב זה עלול להתפתח לאחר הביוץ ולהתבטא בין היתר בתופעות לוואי כגון: כאבי בטן, תפיחות של הבטן, בחילות, הצטברות נוזל בחלל הבטן ושחלות מוגדלות. לרוב מדובר במצב שאינו מסוכן. לגבי היילוד, קיימים דיווחים בספרות אשר הראו עליה קלה בשכיחות המומים המולדים בילדים אשר נולדו לאחר טיפולי הפריה חוץ גופית, אך רוב החוקרים סבורים שעליה זו איננה נובעת מעצם השימוש בטכניקה, אלא מאוכלוסיית המטופלים עצמם.

מה היתרון של הטיפול במרפאת אמא?

מרפאת אמא מתבססת על מודל עבודה ייחודי, המותאם למכלול הצרכים של זוגות בתהליך הפריה ונותן מענה רפואי, שירותי ואפקטיבי לכל שלבי התהליך. המוטו: טיפול אישי . זה אומר שמהביקור הראשון במרפאה ועד לסיום התהליך, מעניק לכם צוות הבית ליווי צמוד ומעטפת שירותים מחבקת וייחודית.

במרפאת אמא עומדים לרשותכם: צוות רופאים אישי מומחים לפריון, אחות אישית, צוות אחיות, מוקד חירום, סל שירותים עוטף (מאמנת אישית וטיפולים משלימים: דיקור. שיאצו/יוגה).

בהרצליה מדיקל סנטר מבצעים טיפולי פוריות ע"י בכירי הרופאים בישראל, בסיוע צוות קשוב ורגיש, ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות.