>
סימון נגעים בשד לפני ניתוח
סימון נגעים לפני ניתוח

סימון נגעים לפני ניתוח

גילוי ממצא מחשיד בשד נחשב כמובן לרגע משמעותי ומכונן מבחינת המטופלת, אך בפועל זהו רק אמצעו של ההליך הרפואי. לאחר זיהוי הממצא תתבצע ביופסיית שד, במהלכה יתבררו אופיו וזהותו של הממצא.

אם בבדיקת המעבדה יתגלה שמדובר בגוש שיש להוציאו, יוחלט כמעט תמיד על ניתוח לכריתת הגידול ולהוצאתו.

כדי להבטיח ניתוח כריתה מדויק מתבצע קודם לכן הליך שנקרא סימון נגעים בשד לפני ניתוח. הליך זה נערך במרכז דימות השד של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר תחת הנחייה של אחד מאמצעי הדימות הנמצאים בו, על ידי רופאים מומחים בתחום דימות השד.

מתי יוחלט על סימון הנגע בשד לפני הניתוח?

ההליך לסימון נגעים בשד לפני ניתוח לא נעשה בכל מקרה. גילוי ממצא בשד, כזה אשר מחייב טיפול, מותיר את הצוות הרפואי מול כמה ברירות: ראשית יוכלו הרופאים, בשיתוף המטופלת כמובן, לפתוח בסדרה של טיפולים כימותרפיים או הקרנות אשר עשויים להקטין משמעותית את הגידול. אפשרות זו אמנם שכיחה פחות, אך תתבצע בהתחשב במצבה הבריאותי של המטופלת והעדפותיה האישיות.

אפשרות נוספת ושכיחה יותר היא, כמובן, ניתוח להוצאת הגידול. במקרה כזה ישקול הצוות הרפואי אם יש צורך בכריתה מלאה של השד או שניתן להסתפק בכריתה חלקית בלבד. כאשר נתוניה הפיזיים של המטופלת ואופי הגידול מאפשרים זאת, יועדף לרוב ניתוח לכריתה חלקית של השד, כך שניתן יהיה לשחזר את צורתו המקורית ביתר קלות.

כריתה חלקית מוצלחת היא כריתה מדויקת ככל האפשר – כזו שתכרות את הנגע במלואו תוך פגיעה מינימלית ברקמות הבריאות שנמצאות סביבו. כדי להגיע לדיוק מקסימלי נדרש הצוות הרפואי, אם כן, לוודא מהו מיקומו הספציפי של הנגע ולעמוד על צורתו המדויקת טרם הניתוח. לצורך כך מתבצע אותו הליך לסימון נגעים לפני ניתוח.

מדובר בהליך קצר יחסית, שנעשה מספר ימים ולעתים אף מספר שעות לפני ניתוח הכריתה עצמו. הסימון מתבצע על ידי החדרת מחט דקה אל השד, ובקצהָ סליל מתכת. המחט מוחדרת עד לנגע עצמו בהנחיית אולטרסאונד, ממוגרפיה או MRI (מבצע במכון חיצוני הקשור לבית החולים) וכאשר הגיעה למקום הרצוי, מונח הסליל בדיוק היכן שנמצא הגידול. כך, אותו גידול למעשה מסומן בצורה ברורה, והסליל 'מצביע' לרופא המנתח בדיוק היכן האזור הדרוש טיפול. הליך סימון הנגעים נעשה תחת הרדמה מקומית בלבד.

סימון הנגעים בשד הופך את השלב האחרון בטיפול – השלב בו נכרת הגידול הסרטני – לפשוט, מהיר ומדויק יותר. סימון הממצאים מאפשר לרופא לגשת בדיוק לנקודה בה נמצא הגידול ובכך לפגוע בכמה שפחות רקמות בריאות. בדרך זו תהיה הפגיעה בשד קטנה הרבה יותר וכך שיקומו, כמו גם שחזור צורתו, יהיו קלים ומהירים משמעותית. מעבר לזה, גם ההתאוששות מהניתוח עצמו תהיה לא פעם מהירה וקצרה יותר עבור המטופלת בדרך זו.

לזימון תור בקלות ובמהירות למרכז השד ומגוון הבדיקות המוצעות לחצי כאן.

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן להשאיר פרטים בטופס כאן.