ברוכים הבאים למדריך לקראת ניתוח לב בבית החולים
>
המדריך למנותח - ניתוחי לב

מטופל/ת יקר/ה,

אנחנו בהרצליה מדיקל סנטר עושים הכל על מנת להעניק לך תחושת ביטחון ושקט נפשי לקראת, במהלך ולאחר התהליך הניתוחי, ולסייע לחזור מהר ככל האפשר לשגרת חיים מלאה.

מדריך זה מעניק לך את המידע הנחוץ בכדי להיות מוכן לניתוח או לפרוצדורה בבית החולים, ולדעת מראש מה צפוי בכל שלב בתהליך.

אנחנו, צוות המדיקל, מחויבים אישית לבריאות שלך ופועלים יחד לעזור, לסייע, לתמוך ולהעניק את הרפואה הטובה ביותר יחד עם טיפול סיעודי אישי, מסור ומקצועי.

לנוחיותך, ניתן לשלוח בקשות לצוות השירות האישי:

    רגילצמחוניטבעוני


    אנו מבטיחים לעשות את המיטב
    בכדי למלא ככל הניתן את כל בקשותיך

     

    אנו מבטיחים לעשות את המיטב בכדי למלא ככל הניתן את כל בקשותיך
    אנו מאחלים לך הצלחה רבה ובריאות שלמה.

     

     

    הכנה לקראת ניתוח

    לאחר שייקבע לך תור לניתוח, יש להגיע לפגישה טרום ניתוחית, כל החומר הרפואי יאורגן בתיק שילווה אותך במשך האשפוז לשימוש הצוות הרפואי והסיעודי .

    קליטה אדמיניסטרטיבית – משרד קבלת חולים

    עליך להביא עמך את המסמכים הבאים:

    • תעודה מזהה
    • צילום חזה עדכני עד חודש ימים ממועד הניתוח
    • א.ק.ג עדכני עד חודש ימים ממועד הניתוח
    • תוצאות בדיקות מעבדה – ספירת דם, כמיה מלאה, תפקודי קרישה( שבוצעו עד חודש לפני ניתוח)
    • תשובת סיקור לחיידק סטאפ אראוס (מרסה משטח מהאף )
    • סרט צנתור ודו"ח צנתור (שבוצע עד חודש לפני ניתוח)
    • אקו לב שבוצע עד 3 חודשים לפני מועד הניתוח
    • אולטרסאונד של עורקי הצוואר (במידה ויידרש)
    • תפקודי ריאה (במידה ויידרש)
    • סיכום רפואי מרופא המשפחה הכולל את רשימת התרופות העדכנית

     

    הגעה:

    עליך להגיע כשעתיים לפני זמן הניתוח לשם רישום וקבלה אדמיניסטרטיבית וסיעודית.

    *דרכי ההגעה לבית החולים:

    באוטובוס –  מתחנת רכבת מרכז סבידור תל אביב קווים 600/ 601/ 623 למחלף נוף ים. מחליפים לקו 31 עד הרצליה מדיקל סנטר (תדירות של כחצי שעה)

    לפרטים נוספים ניתן להתקשר למוקד מטרופולין 5900* או לפנות לאתר החברה

    ברכבת  מתחנת הרכבת בהרצליה, אוטובוס מס' 31 או מס' 13 לכיכר דה שליט או במונית – לקישור לאתר רכבת ישראל לחצו כאן

     

    קליטה רפואית – במחלקה בבית החולים

    פגישה עם מנתח לב:

    • הרופא יסביר לך אודות הניתוח ומהלך האשפוז
    • יחתים אותך על טפסי הסכמה לניתוח
    • יבצע הערכה גופנית טרם הניתוח
    • תילקח דגימת דם לצורך הזמנת מנות דם ומוצריו

    פגישה עם האחות במחלקה:

    • האחות תסביר לך על התהליך הניתוחי , מהלך האשפוז ותקופת ההחלמה לאחר הניתוח
    • תבצע קבלה אומדן והערכה
    • תבדוק את המסמכים והבדיקות
    • תיתן לך הנחיות לצום ונטילת תרופות

    הנחיות לקראת הניתוח

    • הגעה: עליך להגיע כשעתיים לפני זמן הניתוח לשם רישום וקבלה אדמיניסטרטיבית וסיעודית.
    • צום: עליך להיות בצום מוחלט מאוכל 6 שעות לפני הניתוח.
      במהלך 3 השעות הראשונות – מותרת שתיית מים צלולים בלבד.
      לתשומת ליבך: אין ללעוס מסטיק, למצוץ סוכריה או לעשן במהלך הצום.
      הצום נדרש לשם שמירה על בטיחותך במהלך ההליך, שבירת הצום עלולה לגרום לביטולו.
    • תרופות: יש להביא את כל התרופות באריזתן המקורית.
      יש ליטול תרופות בבוקר הניתוח על פי הוראת הרופא המנתח או הרופא במרפאה הטרום ניתוחית במידה וביקרת בה טרם הגעתך לבית החולים.
      במידה והנך נוטל תרופות נוגדות קרישה (הניתנות לדילול דם), עליך לוודא עם הרופא המנתח על הצורך בהפסקת הטיפול לקראת הניתוח.
      במידה והנך מטופל בקומדין, יש לקבל הוראות מפורטות מהרופא על תאריך הפסקת נטילת התרופה וקבלת טיפול חלופי, עפ"י החלטת הרופא.
    • רחצה: ערב לפני הניתוח יש להתרחץ עם חומר אנטי בקטיריאלי – ספטל סקרב, ושוב בבוקר הניתוח, בכל גופך פרט לראשך ופניך.
      אנו ממליצים להגיע עם כלי רחצה אישיים לנוחיותך במהלך האשפוז.
    • כללי: יש להמנע מהבאת חפצי ערך לבית החולים ולהסיר איפור טרם הגעתך לבית החולים.
    • התחייבות כספית מהגורם המבטח/ אמצעי תשלום
    • נגישות: בית החולים "הרצליה מדיקל סנטר" פועל רבות להנגיש את שרותיו לכלל הציבור וספציפית לציבור האנשים עם מוגבלויות,זאת במטרה להעניק חוויית שרות העונה לצרכיו היחודיים של כל אדם הנכנס בשערי בית החולים, מטופל ואורח כאחד.

      למידע מפורט אודות הסדרי הנגישות, יש ללחוץ על הקישור הבא: הסדרי נגישות בבית החולים

    תנאי תשלום

    בביה"ח הרצליה מדיקל סנטר תשלום השתתפות עצמית ניתן לשלם בדרכים הבאות – אשראי, צ'ק או העברה בנקאית.
    שימו לב – החל מהתאריך 14.11.2022 לא ניתן לקבל תשלום מזומן עבור השתתפות עצמית.

    • תשלום באשראי:
      תשלום מעל 2000 ש"ח ניתן לפרוס ל- 5 תשלומים.
      עם תוספת של קרדיט + ריבית ניתן לפרוס ל- 12 תשלומים.
    • תשלום בהעברה בנקאית:
      בנק: בנק הפועלים (12)
      סניף – 600
      ח-ן – 284587
    • תשלום בצ'ק

    שרותי תרגום

    במהלך הטיפול הרפואי ואם תזדקקו לכך, תוכלו לקבל שירותי תרגום הזמינים בשפות אנגלית, רוסית, ערבית ואמהרית.

    הסדרי חניה

    קרובי משפחה מדרגה ראשונה המבקרים חולים המאושפזים מעל 30 יום, זכאים לחנייה ללא עלות בחניון בית החולים.

    קבלה ורישום לניתוח

    ביום הניתוח עליך להגיע למשרד קבלת חולים לפתיחת גיליון רפואי.
    לאחר קבלתך ,נבצע קליטה למחלקה לצורך הכנה לפני הניתוח.
    ההכנה לניתוח כוללת:

    • קבלה והדרכה על ידי אחות המחלקה
    • הסרת שיער מאזור הניתוח על ידי איש צוות בית החולים
    • רחצה בסבון אנטיספטי שיסופק על ידי צוות המחלקה
    • הסרת תכשיטים, משקפיים, עדשות מגע, שיניים תותבות וכל תותב אחר – ומסירתם למשפחה
    • פגישת מרדים שיסביר על מהלך ההרדמה ויחתים על טופס הסכמה להרדמה
    • פגישה עם אחות חדר ניתוח שתבדוק שוב את המוכנות לקראת ניתוח

    מעבר לחדר ניתוח

    • העברה לחדר ניתוח תבוצע על ידי סניטר ואחות חדר ניתוח על כסא גלגלים/מיטה
    • ליווי על ידי המשפחה עד מעלית חדר ניתוח ומרגע זה הליווי על ידי צוות חדר ניתוח בלבד

    בחדר ניתוח

    • פגישה בחדר ניתוח עם כל הצוות השותף למהלך הניתוח
    • חיבור למוניטור למעקב אחר קצב הלב שלך
    • המרדים יכניס לך עירוי שדרכו תקבל חומר הרדמה
    • מרגע זה לא תחוש/י שום כאב, כל יתר הטיפולים ייעשו תחת הרדמה .

    מהלך הניתוח

    • משך הניתוח משתנה מאדם לאדם והוא תלוי בסוג הניתוח, משך הניתוח נע בין 4-6 שעות
    • הניתוח מבוצע על ידי חתך מרכזי בעצם בית החזה
    • תחובר/י למכונת לב ריאה , מכונה זו מיועדת להחליף את פעולת הלב והריאות בזמן הניתוח
    • למשפחה יש אפשרות לעקוב אחר מצב המטופל באזורי ההמתנה באמצעות מסכי מידע דיגיטליים ובאמצעות מסרונים
    • בתום הניתוח המנתח יצא לשוחח עם המשפחה
    • מחדר ניתוח תועבר/י ליחידת טיפול נמרץ להמשך השגחה וטיפול

    שהייה בטיפול נמרץ

    • אשפוז ביחידת טיפול נמרץ להמשך טיפול ומעקב בין 24-48 שעות
    • תינתן אפשרות לבן משפחה לבקר ביחידת טיפול נמרץ
    • שעות הביקור ביחידת טיפול נמרץ:
      בשעות הבוקר: 11:00-12:00
      בשעות הערב: 18:00-19:00
    • קרובי המשפחה יוכלו להתעדכן על מצבך במספר טלפון: 09-9592411

    האשפוז לאחר הניתוח

    • עם סיום שהייתך ביחידת טיפול נמרץ תועבר/י למחלקת אשפוז ג' להמשך טיפול ומעקב
    • במידה והנך מעוניין להזמין חדר פרטי או סוויטה ניתן להזמין מראש תמורת תשלום נוסף ,חדר פרטי יינתן על בסיס מקום פנוי
    • על מנת לאפשר למנותחים מנוחה מלאה, מדיניות בית החולים אינה מאפשרת לינה עם מלווה

    הצוות הרפואי והסיעודי לשירותך

    • הרופא המטפל מלווה את המטופל/ת, קובע את דרכי הטיפול ומנחה את הצוות הסיעודי. רופא תורן נמצא בבית החולים בכל שעות היממה
    • ניתן לפנות בכל שאלה ובעיה שמתעוררת בעת האשפוז

        

     

     שעות הביקור במחלקה

     

    • שעות הביקור בבוקר: 09:00-13:00
    • שעות ביקור ערב: 16:00-20:00
    • אין אפשרות ללינת אורחים בחדרי המטופלים
    • קרובי המשפחה יוכלו להתעדכן על מצבך במספר טלפון:099592461

    ארוחות:

    המזון המוגש במחלקות האשפוז מנוהל ומפוקח ע"י הדיאטנית הקלינית של בית החולים, גברת נאווה שגיא, M.Sc בתזונה קלינית ובהתאם להנחיות הרופא המנתח.
    בכפוף להוראות הרופא והגדרות דיאטנית בית החולים, ניתן לבחור את הארוחות מתפריט שיוגש במהלך האשפוז.
    באם קיימים צרכים תזונתיים מיוחדים, ובכללם רגישויות ובקשה לאוכל טבעוני או כשרות מיוחדת, חשוב לעדכן מראש את הצוות הסיעודי.
    מטבח בית החולים והאוכל המוגש הנו כשר ובהשגחה צמודה של משגיח כשרות, ולכן, חל איסור על הכנסת מזון מחוץ לגבולות בית החולים, שכן מזון זה אינו מפוקח ועלול להוביל לזיהומים.
    כמו כן, לכל מטופל השוהה בבית החולים מסופק מזון המתאים לו על פי מצבו הבריאותי האישי, ועל כן אין לתת למטופל מזון שלצוות הרפואי אין ידיעה ושליטה עליו.
    תודה על ההבנה.

    אנא הקפידו –  הבאת אוכל למאושפזים מחוץ לבית החולים אפשרית רק באישור הצוות המטפל.  

     

    זמני הארוחות:

    ארוחת בוקר     08:00-09:00

    ארוחת צהריים  12:00-13:00

    ארוחת ערב      18:00-19:00

     

    במידה ונותרת רעב/ה או שהגעת למחלקה לאחר שעות הארוחה, הצוות הסיעודי ישמח לסייע.

    כשרות ופתרונות שבת

    אנו דוגלים בשרות מותאם ואישי לכל מטופל/ת ובני המשפחה המלווים מהרגע בו תכנסו בשערי בית החולים ותעברו את הליך הקליטה ועד יציאתכם עם איחולי בריאות.

    כחלק מן השרות, אנו בבית החולים ביצענו את ההתאמות המחמירות והנדרשות ע"י קהל המטופלים השומר מצוות ובכללן:

    • פתרונות שבת מלאים המאושרים ע"י מכון צומת
    • ביקורת קבועה וצמודה של משגיח כשרות
    • הפרדות במטבח כדת וכדין
    • מנות צהריים (בשר/דג) בהשגחת בד"צ העדה החרדית – זמין מידי יום, אין צורך בהזמנה מראש
    • ירקות גוש קטיף
    • גבינות ומעדנים בהשגחת ועדת מהדרין תנובה
    • ברירת קטניות
    • מתקנים להדלקת נרות שבת
    • סנדויצ'ים טרים וכשרים לאשפוז יום, בהשגחת הרב לנדא מבני ברק
    • פעמון ידני לקריאה לצוות בשבת וחגים
    • נטילת ידים ליד מיטת האשפוז
    • קפיטריה כשרה-חלבית
    • מעליות שבת
    • נטרול דלתות חשמליות בשבת
    • למשפחות המלוות אפשרות חימום בפלטת שבת
    • מחמם מים לשבת בכל המחלקות

     

    אנו עושים מאמצים נכבדים לאתר משפחה מארחת לבני המשפחה הקרובים (בת/בן הזוג וילדיהם), באזור בית החולים במהלך השבת.

    רב בית החולים: הרב מנחם לפקיבקר, מחלקת דת וכשרות, שרותי בריאות כללית.

    בית הכנסת ממוקם מול בית החולים במלון השרון.

    במרחק 2 דקות הליכה מבית החולים, בכיכר דה שליט – בית הכנסת חי סנטר, מתקיימות תפילות יומיות – שחרית, מנחה וערבית.

    השחרור מבית החולים

    • מכתב השחרור והדרכה יינתנו למטופל ולבני משפחתו לפני שחרורו הביתה או לבית החלמה
    • הסדר תשלום ייעשה לפני השחרור
    • במידה ותתעוררנה שאלות הקשורות לניתוח לאחר השחרור יש לפנות למנתח
    • במידה ולא ניתן לאתרו ניתן להתקשר לבית החולים למחלקת אשפוז ג'

    הדרכה לשחרור

    תנועה , הליכה ,עלייה במדרגות

    חשוב לעשות פעילות גופנית לא מאומצת כגון הליכה ,עלייה במדרגות מותרת בהחלט ,

    חזרה לפעילות מלאה / מכון כושר ועבודה תינתן לך ע"י הרופא הקרדיולוג

    מניעה וטיפול בכאב

    חשוב מאוד לטפל בכאב על מנת להקל על פעולת הנשימה ועל התנועה

    רצוי להשתמש בתרופות נוגדות כאבים שהומלצו לך על ידי הרופא במועד השחרור

     טיפול תרופתי

    על פי הוראות הרופא במועד השחרור , אין לשנות או להפסיק טיפול תרופתי ללא הוראת רופא

     פעילות יומיומית , מנוחה ושינה

    חשוב מאוד להיות פעילים במהלך היום , יש להקפיד על מנוחה אחר הצהריים ועל שינה במהלך הלילה

    במידה ויש בעיות בשינה יש להיוועץ עם רופא לנטילת כדורי שינה

    מזון ושתייה

    יש להקפיד על ארוחות קלות ועל כלכלה מאוזנת , שתייה של 6-8 כוסות נוזלים ליממה, ניתן להתייעץ עם דיאטנית במידת הצורך

    פעולת מעיים

    חשוב לדאוג לפעילות מעיים סדירה , יש להקפיד על תזונה נכונה , שתייה , במידת הצורך להיוועץ עם הרופא

    הוצאת סיכות/תפרים

    כשבועיים מיום הניתוח תזומנ/י להוצאת סיכות /תפרים במחלקת אשפוז ג' , ההזמנה תינתן ביום השחרור , מומלץ ליטול תרופה נוגדת כאבים לפני הוצאת התפרים.

    אגדים אלסטיים

    יש לחבוש את הרגל המנותחת בשעות היום למשך שישה שבועות ולהסיר את החבישה בלילה ,על מנת למנוע הצטברות נוזלים ונפיחות בכפות הרגליים

    ניתן להשתמש בגרב אלסטית כתחליף לחבישה, חשוב לחבוש את האגדים /גרביים אחרי קימה משנת לילה ולפני ירידה מהמיטה

    יחסי מין

    אפשר לחזור לקיים יחסי מין מספר שבועות לאחר הניתוח, אך ורק לאחר ביקור אצל קרדיולוג וקבלת אישורו. חשוב להקפיד על תנוחות אשר אינן גורמות להפעלת לחץ על עצם בית החזה.

    שינויים במצב הרוח

    מידי פעם, עלולים להרגיש עייפות וחולשה וכן שינוי במצב הרוח . חשוב לזכור כי אלו תופעות מוכרות ושכיחות לאחר ניתוח לב החולפות עם הזמן תוך כדי החלמה

     

     

     

     

    שמירה על עצם בית החזה

    ההחלמה לאחר ניתוח לב דורשת גם שמירה קפדנית על עצם החזה, במטרה להבטיח איחוי תקין של החתך. האיחוי המלא נמשך כ- 6 שבועות ,עד אז יש להימנע מהפעולות הבאות:

    • הרמת משאות כבדים עד 3 ק"ג
    • נהיגה וחגירת חגורת בטיחות –נהיגה אסורה עד 6 שבועות מהניתוח, חגורת בטיחות מותרת עם כרית הפרדה
    • אסורה רחצה בים, בריכה וישיבה באמבטיה במשך 6 שבועות מהניתוח למניעת זיהומים
    • טיסה – יש להתייעץ עם הרופא המטפל/קרדיולוג האם ומתי מותרת הטיסה
    • לנשים מומלצת לבישת חזייה מיד לאחר הניתוח

    רחצה וטיפול בפצעי ניתוח

    הדרכה להחלפת חבישה לאחר ניתוח לב

    הכנת הציוד :

    • אלכוהול 70%
    • פדים סטריליים
    • חבישות OPSITE
    • אגד אלסטי לחתך ניתוחי ברגל

    החלפת החבישה :

    • רחצה בסבון ומים זורמים לפני החלפת החבישה
    • רחצה /חיטוי ידיים
    • הסרת החבישה
    • חיטוי ידיים
    • ניקוי החתך הניתוחי עם אלכוהול
    • חבישת החתך עם חבישת OPSITE
    • כאשר החתך הוא ברגל יש לחבוש עם אגד אלסטי בנוסף לחבישת הOPSITE
    • את האגד האלסטי יש לשים במשך 6 שבועות כדי למנוע בצקות .
    • החלפת החבישה תיעשה כל יום עד להגעתך להוצאת התפרים

    כללי :

    • באם מופיעים סימני דלקת בחתך הניתוחי הכוללים : אודם, נפיחות, הפרשה, רגישות למגע,  יש ליצור קשר עם המחלקה להתייעצות ותיאום פגישה

     

     

    מעקב רפואי

    רופא מטפל

    המשך מעקב וטיפול יבוצע לאחר השחרור מבית החולים במסגרת קופת חולים ועל ידי מומחים בתחום הלב ורופא משפחה

    שינויים בקצב הלב

    אם את/ה חש/ה שקצב פעימות הלב עולה או שאינו סדיר , פנה לבדיקה וטיפול רפואי

    מעקב סוכרת

    אם הנך מטופל/ת הסובל/ת ממחלת סוכרת , חשוב להמשיך במעקב אחר רמות סוכר באופן סדיר, יש לעדכן את הרופא המטפל בכל שינוי חריג

    בדיקות מעבדה תקופתיות

    יש לערוך בדיקות מעבדה תקופתיות בהתאם להנחיית הרופא המטפל

    בדיקות ומעקב למנותחים הנוטלים תרופות נוגדות קרישה

    מנותחים המטופלים בקומדין או תרופות נוגדות קרישה אחרות, חייבים לערוך בדיקות ומעקב סדיר וקבוע אחר תפקודי קרישה ולקחת תרופות על פי ההדרכה שתקבל ביום השחרור ולאחר מכן על פי הוראות הרופא המטפל

    מעקב קרדיאלי

    חודש לאחר הניתוח יש לקבוע פגישה אצל הקרדיולוג ולהמשיך במעקב בהתאם להנחיותיו

    אורח חיים בריא והפחתת גורמי סיכון

    תקופת ההחלמה והחזרה לפעילות רגילה נמשכת כ- 10 עד 12 שבועות מיום השחרור מבית החולים

    בתקופה זו, מומלץ להתחיל לבצע בהדרגה את כל הפעולות החיוניות לניהול אורח חיים עצמאי רגיל ובריא:

    • פעילות גופנית- יומיומית ומבוקרת , בהתאם להנחיית הגורמים המקצועיים ( קרדיולוג, פיזיולוג)
    • תזונה בריאה- מומלץ להיוועץ בדיאטנית מוסמכת
    • הפסקת עישון!!!!
    • בדיקות לחץ דם וסוכר- חשוב לבצע מעקב רפואי רציף ומתמיד בהתאם להנחיות הרופא מטפל
    • הפחתת מתחים- ניתן ללמוד תרגילי הרפיה שונים במסגרות טיפוליות מתאימות

     

     

     

     

    סיוע לאחר ניתוח

    זכויות במסגרת סל הבריאות והביטוח המשלים

    לאחר ניתוח מעקפים או מסתמים מוצע לממש את זכויותיכם במסגרת סל בריאות ממלכתי והביטוח המשלים של קופת החולים:

    שהיה בבית החלמה עם פיקוח רפואי: 5 לילות ללא תשלום, בבית ההחלמה המטופל מקבל השגחה רפואית צמודה, הרצאות בתחום בריאות הלב והפעלה גופנית מתונה. ניתן להאריך את השהייה למספר לילות נוספים בהשתתפות הביטוח המשלים.

    מעקב א.ק.ג טלפוני: 6 שבועות ראשונים ללא תשלום במסגרת סל הבריאות, ואפשרות הארכת השירות בהשתתפות הביטוח המשלים של קופת החולים

    שיקום לב: 3 חודשי פעילות בהשגחה רפואית צמודה, במכוני כושר רפואיים שבהסדר עם קופת החולים. אפשרות הארכת תקופת השירות בהשתתפות הביטוח המשלים

     

    לבדיקה ומימוש זכויותיך וכן קבלת רשימת המכונים שבהסדר עם קופת חולים, נא להתקשר למוקד קופת חולים אליה אתה משתייך.

    מומלץ לברר מידע זה עוד טרם הניתוח.

    ניתן לקבל במזכירות המחלקה דף מידע עם פירוט מרכזי החלמה ושיקום לב.

     

    אנו עומדים לרשותך בכל שאלה , התלבטות או מידע נוסף הנוגעים להליך הניתוחי אותו עברת במדיקל סנטר והכי חשוב ..

    אנו מאחלים לך החלמה מהירה ובריאות שלמה

    מכל הלב

    צוות המחלקה

    השירות הסוציאלי

    השירות הסוציאלי בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר הוא חלק מהטיפול הכולל הניתן למאושפזים ובני משפחותיהם.

    העובדות הסוציאליות מסייעות למטופלים הנקלעים למצבי משבר בעקבות המחלה או האשפוז וקשיי התמודדות החולה עם מציאות זו והשלכותיה, מסייעות לקראת שחרור המטופל מבית החולים ודואגות למתן מידע בנוגע למיצוי זכויות החולה.

    ניתן ליצור קשר עם השירות הסוציאלי בעזרת:

    • צוות הסיעוד במחלקה
    • פניה של המטופל או בן משפחתו לעובדת סוציאלית או לצוות המטפל

    תחומי פעילות העובדות הסוציאליות בבית החולים

    • מתן מידע למאושפזים ובני משפחותיהם על זכויות ושירותי שיקום הניתנים דרך קופות החולים,ביטוח לאומי ושירותי סיעוד פרטיים בקהילה.
    • על-פי בקשת המאושפז ובהתאם להמלצת הרופא, כתיבת דו"ח סוציאלי (בצירוף למסמכים רפואיים רלוונטיים נוספים) לצורך הפנייה לאישור לקופ"ח למסגרת שיקומית או מסגרת החלמה פרטית לאחר האשפוז.
    • הפניית מסמכים רפואיים וסוציאליים לקרן לרווחת נפגעי השואה לצורך קבלת סיוע סיעודי עם תום האשפוז.
    • במידת הצורך ועל-פי בקשת המאושפז, מתן סיוע קצר מועד בהתמודדות עם הקשיים הרגשיים הנובעים מהמחלה ו/או מהאשפוז.
    • מינוי אפוטרופוס על הגוף לצורך התערבות כירורגית נוספת למאושפזים לפי צורך משפטי.

    שעות פעילות העובדות הסוציאליות בבית החולים

    ימי א'-ו' בין השעות 09:30-11:30

    הדרכה למניעת נפילות בבית החולים

    מאחר וסביבת בית החולים אינה מוכרת לך ובשילוב מצבך הרפואי המחייב ניתוח, עלול לגבור הסיכון לנפילה.

    אנא קרא/י בעיון את המדריך הבא, והקפד/י לעדכן את הצוות הרפואי על ארועי נפילה בעבר.

     

    התניידות:

    • לפני רדתך מהמיטה באופן עצמאי אחרי הניתוח, יש לוודא עם האחות באם קיימות הנחיות מיוחדות.
    • חשוב להעזר בצוות המטפל במעברים מהמיטה לכורסא, ברחצה באמבטיה ו/או בכל מקרה בו חשים חולשה, או חוסר בטחון.
    • באם צנרת מסוג כל שהוא מחוברת לגופך אחרי הניתוח, יש להעזר באיש צוות בירידה מהמיטה ובפעילות אותה צריך לבצע.
    • הדרכה מסודרת על התנהלות עם צינורות עירוי, תתבצע במחלקה.
    • מומלץ להפחית בשתייה אחרי השעה 18.00, ולרוקן את השלפוחית לפני השינה.
    • יש לנעול נעלים יציבות (ללא עקב) וסגורות מאחור.
    • במידה והליכתך אינה יציבה, העזר/י במעקה, הליכון או מקל הליכה.

     

    שמירה על סביבה בטוחה

    • פעמון הקריאה לאחות נמצא בהישג ידך.
    • חשוב להקפיד על סביבה מאורגנת בקרבת המיטה, והארונית בהישג יד.
    • דפנות המיטה מורמות בעת הצורך לבטיחותך.
    • הקפד על הליכה באזורים יבשים למניעת החלקה.
    • יש להמנע מהליכה בעת שטיפת הרצפה.

     

    רחצה

    לפני כניסתך למקלחת / שירותים, חשוב לוודא שהרצפה יבשה.

    • רצוי ליידע את האחות לפני כניסתך למקלחת.
    • לפני כניסתך למקלחת, אנא וודא/י שברשותך כל האביזרים הנדרשים (מגבת, כלי רחצה, בגדים להחלפה).
    • מומלץ להתרחץ בישיבה, ולוודא שאיתרת את הפעמון במקלחת לקריאה לעזרה במקרה הצורך.
    • אין לנעול את הדלת בכניסתך למקלחת/שירותים.

     

    אנחנו פה בשבילך ולעזרתך.

    מניעת זיהומים - מצילה חיים

    זיהום בבית החולים הינו נושא קריטי שעלול לפגוע בבריאות המטופלים.
    צוות בית החולים משקיע מאמצים רבים על מנת למנוע זיהומים בבית החולים תוך הקפדה על ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות וארגוני הבריאות הבינלאומיים.
    לשם כך הקמנו צוות ייעודי המבצע בקרות, הדרכות לעובדים ולמטופלים כאחד, נוסף על פעולות רבות אחרות וזאת בכדי לדאוג לבריאותך.
    על מנת להפחית את הסיכון לזיהום נבקשך לפעול בהתאם להנחיות שניתנו לך במרפאה הטרום ניתוחית במידה והתקיימה, ובמהלך האשפוז.

     

    היגיינת ידיים

    אחת הפעולות החשובות במניעת זיהומים היא רחיצת ידיים לפני ואחרי מתן הטיפול או המגע בחולה ובסביבתו.
    רחיצת ידיים המונעת זיהום הנה רחיצה במים וסבון או חיטוי ידיים בתכשיר על בסיס אלכוהול הממוקם ברחבי בית החולים, בכל מחלקה וליד כל מיטה וכיור.

     

    עזרתכם הכרחית – בריאותנו בידנו

    נבקש לשתפך במאמצינו להפחתת זיהומים, ולהקפיד על היגיינת ידייך במהלך הטיפול בבית החולים וכן של בני משפחתך ומבקריך.
    זכותך לדרוש מהרופא ומאנשי הצוות לרחוץ ידיים לפני כל מגע בך או בסביבתך.
    נשמח לקבל משוב ולהפנות לתשומת ליבנו מצבים בהם הצוות לא הקפיד על היגיינת ידיים שנוכל לשפר ולהשתפר.

    הדרכה לטיפול בכאב

    מהו כאב?

    כאב הינו חוויה תחושתית, סובייקטיבית בלתי נעימה.

    טיפול יעיל בכאב מגביר תחושת נוחות, מונע סיבוכים לאחר ניתוח ומפחית חרדה וסבל.

    בזמן שהותך בבית החולים הצוות יפנה אליך כל פרקי זמן קבועים לברר את עוצמת כאביך על פי סרגל כאב:

    סרגל כאב

    0 – מוגדר כמצב ללא כאב

    1-3 – מבטא כאב קל

    4-6 – מבטא כאב בינוני

    7-9 – מבטא כאב חזק

    10 – הוא מצב של כאב בלתי נסבל (הכי קשה שאתה יכול לדמיין)

    על פי הדיווח שלך על עוצמת הכאב, הצוות יתאים את הטיפול התרופתי שיינתן לך, כדי לטפל בכאב באופן מיטבי.

    מהו טיפול איכותי בכאב?

    טיפול איכותי בכאב פירושו יישום מספר עקרונות בו זמנית, שיגרמו לכך שתחווה את הכאב, אם בכלל, באופן מינימלי.

    1. מתן תרופות "סביב השעון"
      מתן תרופה להקלה על הכאב ברווחי זמן קצובים במשך היממה.  המטרה במתן תרופות באופן זה היא למנוע הופעת כאב, כלומר טיפול בכאב לפני הופעתו. אם כן חשוב לקחת התרופות הניתנות לך גם בזמן שאין כאבים (לא כואב לך כי אתה מקבל טיפול).
    1. שילוב תרופות
      על מנת להקל על הכאב, לרוב אנו משלבים תרופות (תקבל 2-3 סוגי תרופות ממשפחות שונות הפועלות באתרי כאב שונים), במטרה לאפשר שיכוך כאב טוב יותר ולהקטין את תופעות הלוואי.
    2. מתן טיפול לכאב מתפרץ
      אם למרות הטיפול סביב השעון יהיו לך כאבים (כאב מתפרץ) תקבל תוספת תרופות לשיכוך הכאב.  חשוב לדווח על כל כאב מתפרץ (הופעת כאב פתאומי תחת טיפול). חשוב לדעת שקל יותר לאזן כאב "חלש" מאשר כאב חזק בעצמתו ולכן חשוב לדווח מידית על הופעת הכאב.

     

    עקרונות למניעה וטיפול בכאב

    • הקפד לקחת את התרופות שניתנות לך גם בזמן שאינך חש בכאב. לא כואב לך כי אתה מקבל טיפול.
    • מומלץ לדווח על הכאב כבר בתחילתו, על מנת לשפר את יעילות הטיפול. קל יותר לטפל בכאב לפני שמתגבר.
    • דווח לאחות על תחושת כאב במנוחה ובמאמץ על פי סרגל הכאב.
    • במידה ומופיע כאב תחת הטיפול, עליך לבקש משכך כאבים נוסף הפועל במהירות להפחתת הכאב.
    • חשוב לנו לדעת האם הטיפול שקיבלת הפחית את עוצמת הכאב.

     

     הטיפול נגד כאבים הוא לרווחתך,

    לכן שיתוף פעולה עם הצוות הוא תנאי הכרחי להצלחת הטיפול!

    זכויות המטופל ומשפחתו

    הזכות לקבל טיפול רפואי נאות:

    • לכל מטופל, זכות לקבל טיפול רפואי מקצועי ואיכותי המלווה ביחס אנושי ללא כל אפליה על רקע של דת, גזע, מין, לאום, ארץ מוצא, נטייה מינית וכיו"ב.
    • אם פנה המטופל למחלקה לרפואה דחופה, זכותו להיבדק על ידי רופא.

    זהות המטפל:

    • חובה על המטפל לשאת תג זיהוי ברור ולהזדהות בפני המטופל ובני משפחתו.

    מתן הסכמה לטיפול רפואי:

    • מתן טיפול רפואי מותנה בהסכמת המטופל או נציגו החוקי (אפוטרופוס/מיופה כוח).
    • זכות המטופל לקבל הסבר מובן על מצבו הרפואי, אפשרויות הטיפול או חלופותיהן, סיכונים, סיכויים ותופעות לוואי אפשריות.
    • הסבר על הטיפול יינתן ככל שאפשר בשפת המטופל ובהתאם ליכולת הבנתו.
    • על המטופל למסור לצוות המטפל מידע אודות היסטוריה רפואית, וזאת על מנת שהאבחנה והטיפול המוצע יהיו המתאימים והטובים ביותר.
    • למטופל זכות לסרב לקבל טיפול רפואי (פרט למקרים חריגים הקבועים בחוק).
    • למטופל זכות למנות מיופה כוח, שיהיה מוסמך להסכים במקום המטופל לטיפול רפואי, וזאת במקרה בו לא יוכל המטופל לקבל החלטה.

    שמירה על כבוד ופרטיות:

    • חובה על כל עובדי המרכז הרפואי לשמירה על פרטיות וכבוד המטופל.
    • למטופל קיימת הזכות לבקש נוכחות אדם נוסף בחדר הטיפול.

    שמירה על סודיות רפואית:

    • חובה על כל עובדי המרכז הרפואי לשמור על סודיות המידע הרפואי שאליהם הם נחשפים במהלך עבודתם ועקב תפקידם.

    מסירת מידע רפואי לאחר:

    • זכות המטופל שמידע רפואי אישי אודותיו, יימסר רק לאחר הסכמת המטופל או כאשר לפי הוראות החוק הדבר מותר או הינו חובה.

    חוות דעת נוספת:

    • זכות המטופל ליזום חוות דעת רפואית נוספת ממטפל בתוך המוסד הרפואי או מחוץ לו.
    • מחובת הצוות הרפואי לסייע בכך למטופל.

    רצף הטיפול:

    • במעבר בין מטפלים או בין מוסדות רפואיים שונים, למטופל הזכות לבקש שהמטפלים יפעלו בשיתוף פעולה לשם הבטחת המשך טיפול רפואי נאות.

    קבלת מבקרים:

    • המטופל זכאי לקבלת מבקרים בשעות המיועדות לכך בהתאם לנהלי הנהלת המרכז הרפואי.

    קבלת מידע רפואי:

    • למטופל זכות לקבל מהמרכז הרפואי את כל המידע אודותיו מהרשומה הרפואית שלו.
    • עם שחרורו, המטופל יקבל סיכום של מהלך האשפוז בכתב.
    • קבלת העתק רשומה נוסף יהיה כרוך בתשלום.

    פניות הציבור:

    • זכותם של המטופלים, בני משפחותיהם ו/או כל אדם אחר לפנות לממונה על פניות הציבור ולממונה על זכויות המטופלים, בכל הערה, תלונה, שאלה או המלצה.

    ועדת אתיקה:

    • במרכז הרפואי קיימת ועדת אתיקה, אשר מתפקידה לסייע בקבלת החלטות מורכבות.
    • זכותם של המטופל, בני משפחתו וגורמים רלוונטיים לבקש כינוס וועדת האתיקה.
    • מידע נוסף ניתן למצוא באתר האינטרנט של המרכז הרפואי.

     

    מבוסס על  "חוק זכויות החולה, התשנ"ו – 1996"