>
לחיות עם כאב כרוני
איך לחיות עם כאב כרוני?

איך לחיות עם כאב כרוני?

איך לחיות עם כאב כרוני?על פי סקרים שנערכו לאורך השנים האחרונות, כ-17 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל חיה ומתמודדת מידי יום עם כאב כרוני. זהו כאב שהסיבה לו לא תמיד ידועה, וברוב המקרים אין עבורו פתרון ממשי ומוחלט. כאב כרוני מלווה את האדם בכל שלבי יומו: כשהוא קם בבוקר, כשהוא מתלבש, כשהוא אוכל, כשהוא מתרחץ, כשהוא עובד, כשהוא נופש וכשהוא ישן. מדובר במצב לא פשוט כלל. לא מפתיע לגלות שרבים מהחולים המוגדרים כסובלים מכאב כרוני, סובלים בנוסף גם מבעיות שינה, ולעיתים אף מדיכאון או בעיות פסיכולוגיות אחרות.

 

החדשות הטובות הן שהיום, עם התפתחותה של רפואת הכאב, ישנן דרכי אבחון וטיפול מגוונות מאוד שיש בהן כדי להקל על המצב. אנחנו לא מדברים רק על ביקור במרפאות המתמחות בטיפול בכאב. ישנן כמה וכמה פעולות שהאדם יכול לעשות למען עצמו, כדי להקל על ההתמודדות.

 

אם כן, איך אפשר לחיות עם הכאב הכרוני באופן עצמאי ולהתמודד איתו כראוי? מומחי מרפאת הכאב של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר ריכזו עבורכם כמה עצות חשובות.

חפשו את הדברים שמרגיעים אתכם

זו יכולה להיות מוזיקה שאלם אוהבים, פעילות גופנית מסוימת, שיחת נפש עם בן הזוג או עם חברים ועוד ועוד. המטרה העיקרית: למצוא את אותו דבר (או דברים) שגורמים להם להירגע. ממש כמו מדיטציה ותרגול נשימות עמוקות – שגם אותם מומלץ לכם לנסות – הרוגע והשלווה הפנימית מקלים בהחלט על הכאב.

התרחקו מדברים שמלחיצים אתכם

הצד השני של המטבע נוגע לאותם דברים שמלחצים אתכם, נוטעים בכם חרדות וגורמים לכם חוסר נוחות. במצבים כאלו, הכאבים עשויים להופיע ביתר שאת, משום שגוף אשר נמצא בחרדות לרוב יחווה הקצנה של תחושות אשר גם כך מופיעות ביומיום. הימנעו מכניסה לריבים עם אנשים, התרחקו מאלו שמכעיסים או מטרידים אתכם וחפשו את השלווה והרוגע כל העת. זו עצה טובה לחיים ארוכים, עבור כל אחד.

צרכו פחות אלכוהול והפסיקו לעשן

זו אמנם משימה לא פשוטה, אבל גם לה צריך לתת את הדעת. אלכוהול מעצים את בעיות השינה איתן מתמודדים גם כך אנשים שמוגדרים כסובלים מכאבים כרוניים; האלכוהול אף עלול להחמיר את הרגשתכם הכללית ולהעצים כאבים; העישון, בהיותו גורם מרכזי לבעיות בזרימת הדם ובתפקוד כלי הדם, משפיע גם הוא כמעט תמיד על הסובלים מכאבים כרוניים; בנוסף, ידוע כי עישון מחליש את רצועות הגב, ובכך מגביר את הסיכוי לפריצות דיסק בעמוד השדרה. לאור כל אלו, מומלץ להימנע ככל האפשר משתי פעולת אלו.

אמצו אורח חיים ספורטיבי

כידוע, פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, אשר משפיעים על התחושה הכללית ומפחיתים כאב באופן טבעי. פעילות גופנית קבועה תסייע לכם להתמודד עם הכאב בצורה טובה יותר גם משום שהיא עשויה להסיח את דעתכם ממנו – וגם משום שכך הגוף יקבל את משככי הכאבים הדרושים לו. זאת ועוד: פעילות גופנית משפרת את תנועתיות המפרקים, מחזקת שרירים, משפרת יציבה ובעצם מהווה תרופה בפני עצמה. נסו להכניס ללוח הזמנים שלכם לפחות שלושה 'חלונות' שיוקצו לפעילות גופנית וקרוב לוודאי שתחושו בשיפור.

נסו לשמור על אופטימיות

אותם אנדורפינים המגיעים מפעילות גופנית, משתחררים גם כתוצאה מביצוע אחת הפעולות המהנות ביותר שיש: צחוק. גם אם בתחילה תיאלצו 'לזייף' זאת, סגלו לעצמכם מחשבה אופטימית, שהו במחיצתם של אנשים שגורמים לכם לצחוק וליהנות ועשו דברים הידועים כמשחררי אנדורפינים נפלאים: הופעות סטנד אפ, סרטי קומדיה, ימי כיף בלונה פארק וכל דבר אחר שיעלה חיוך על פניכם.

אל תפסחו על הצד הפסיכולוגי

בעבר, כאב כרוני נתפס כעניין פסיכולוגי בלבד – כלומר כבעיה שמקורה בראשו ובמחשבותיו של החולה. היום ידוע כי כאבים כרוניים יכולים להיות תוצר של בעיות פיזיות בלבד, אך אין זה אומר שעליכם לזנוח את הצד הפסיכולוגי והנפשי לחלוטין. כפי שציינו כאן, כאב כרוני יכול להשפיע לא מעט על מצבו הנפשי של החולה. סיוע מצד פסיכולוג מקצועי, יוכל לעזור לו להתרומם מהמצב הבעייתי ולדעת כיצד לתפקד כראוי, מבחינה נפשית, גם כאשר הכאב מלווה אותו בכל צעד וצעד.

אל תתמודדו עם המצב לבדכם

פנייה לפסיכולוג היא אחת הדרכים לספר ולשתף, אך זהו רק חלק קטן מהתמונה כולה: שתפו במצבכם גם את הסביבה הקרובה, דברו על כך עם האנשים האהובים עליכם, הראו להם שאתם זקוקים לתמיכה והתעטפו באהבה מכל כיוון. אנשים שמתמודדים לבדם עם הכאב, הופכים מהר מאוד לסגורים עוד יותר ואף מרירים משהו כלפי העולם שאינו מבין אותם, אך בפועל – אם לא ישתפו את הסביבה במה שעובר עליהם, אף אחד לא יוכל להזדהות עם כאבם ולהתחשב בו. השיתוף הוא דבר מבורך, שיביא איתו תמיכה ודאגה נעימה ומנחמת.

לקביעת תור במרפאת כאב לחץ כאן