>
ניתוח נגעים בעור בשיטת מוז
ניתוח נגעים בעור בשיטת מוז

ניתוח נגעים בעור בשיטת מוז

מהו ניתוח בשיטת מוז?

ניתוח בשיטת מוז נחשב כיום לאחת הדרכים היעילות ביותר לטיפול בנגעים סרטניים בעור. השיטה פותחה במקור על ידי ד"ר פרדריק מוז האמריקאי, כבר לפני כשמונים שנה וכיום, הודות לפיתוחים ושכלולים שונים, היא מציגה את אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר.

מהי שיטת מוז?

ניתוחים מיקרוגרפיים בשיטת מוז מיועדים בעיקר להסרת נגעים סרטניים באזור הפנים והצוואר. במסגרת ניתוח זה מוסרת בצורה מדויקת רקמת עור שזוהתה כנגועה בסרטן עור, תוך פגיעה מינימלית ברקמות העור סביב הגידול. כידוע, טבעו של כל גידול סרטני הוא להתפשט ולהתרחב מעבר לגבול הנראה לעין ולכן הרקמות שהוסרו נלקחות מייד לבדיקה פתולוגית תחת מיקרוסקופ. בניגוד לשיטות אחרות בהן הבדיקה מדגמית ולא מדויקת, בשיטת מוז מתבצעת בדיקה של 100% משולי הנגע וסימון עם קוד של צבעים. בדיקה זו יכולה להצביע בצורה מדויקת על הימצאות שלוחות של הגידול שהתפשטו אל מעבר לרקמות שהוסרו.

אם אכן התגלו שלוחות כאלו, חוזר המנתח אל חדר הניתוחים, ממשיך בעבודתו ומסיר עוד שכבות של רקמה אשר התגלו כנגועות, בשוליים או בעומק. גם השכבות הללו יילקחו מייד לאחר הסרתן לבדיקה פתולוגית ורק כאשר זו תאשר כי הגידול הוסר במלואו, על כל שלוחותיו, יתחיל שלב השחזור. בשלב זה ינצל המנתח את מירב כישוריו וניסיונו כמנתח פלסטי כדי לתקן את הפגם שנוצר בפנים ולהשיג תוצאה תפקודית ואסטטית מיטבית. לאחר שלב השחזור יסתיים הניתוח והחולה ישוחרר לביתו.

הניתוח מנקודת מבטו של המטופל

עד כאן, עסקנו בהתקדמות הניתוח מנקודת מבטו של המנתח. אך מה לגבי המנותח? מבחינה זו,ניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוז הוא הליך כירורגי ייחודי, שאין רבים כמוהו כיום. זהו ניתוח שמתבצע 'בשלבים' וכולל לעיתים גם הפסקות ארוכות.

ראשית, הניתוח נעשה בהרדמה מקומית בלבד. לפני תחילת הפעולה הכירורגית יוחדר בעדינות חומר מאלחש אל המקום המיועד לטיפול ורק לאחר שהובטח כי המטופל אינו חש בדבר, יחל הניתוח בפועל.

לאחר הסרת הרקמה הנגועה ובמהלך בחינתה המיקרוסקופית על ידי המנתח, האזור המטופל ייחבש והמטופל יועבר לחדר המתנה, שם יוכל לקרוא, לנוח ואף לאכול ארוחה קלה. ההמתנה לתוצאות הבדיקה תימשך בדרך כלל בין חצי שעה לשעה וחצי, אך לעיתים היא עשויה לארוך גם יותר מזה.

במידה והתגלו שלוחות לגידול, יוחזר המנותח לחדר הניתוח וההליך הכירורגי ייערך שוב, כמו בפעם הראשונה. לעיתים, הניתוח יכלול שלושה שלבים כאלו ואף יותר, ולכן מתבקשים המטופלים ומלוויהם להתכונן מראש לשהות ארוכה, לעיתים גם למשך יום שלם. בתום ההליך הכירורגי ישוחרר המנותח לביתו ויוזמן שוב לבית החולים לביקורת והסרת התפרים לאחר כשבוע.

מנתח בשיטת מוז חייב בהתמחות ממושכת

היתרון הגדול של ניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוז על פני השיטות האחרות, הוא בביצוע כל שלביו על ידי אותו מנתח, החל בפעולות הכירורגיות, דרך ניתוח הרקמה הנגועה ועד האבחון הפתולוגי. עובדה זו חוסכת זמן רב ומבטיחה תוצאות מדויקות מאוד.

בהתאם לכך, מנתח פלסטי אשר מעוניין לבצע ניתוחים מסוג זה, חייב לעבור התמחות ארוכה אשר במהלכה ישתלם גם באבחון פתולוגי בשיטת החתך הקפוא של גידולי העור השכיחים. רק בסיום ההתמחות, הוא יוכל לדעת כיצד לנתח את הממצאים ולדעת מה עליו לעשות בשלב הבא: האם יש להסיר רקמה נוספת, היכן להתמקד וכיצד לבצע את ההליך הניתוחי כולו בצורה מדויקת. בתום הניתוח נשלחות שאריות הרקמה לעיבוד פתולוגי נוסף בשיטת הפרפין.

  • פרופ' יצחק צילינסקי הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, ולכך יש חשיבות עליונה לגבי איכות השחזור לאחר הסרת הרקמות הנגועות בפנים.
  • פרופ' צילינסקי הוא בעל התמחות רשמית של שנה בשיטת מוז בניו יורק (NYU) והראשון בישראל שביצע ניתוחים בשיטה זו (1989).
  • פרופ' צילינסקי הוא המנתח הפלסטי הראשון בעולם שהשתלם בשיטת מוז וחבר מן המניין באיגוד האמריקאי למנתחי מוז (ACMS).
  • פרופ' צילינסקי נמנה עם סגל הרופאים הבכיר של בית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר בו נערכים מידי שנה אלפי ניתוחים פלסטיים מסוגים שונים.

פרופ' יצחק צילינסקי, יועץ ומנתח בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר, מנהל היחידה לניתוחי מוז במרכז הרפואי שיבא תל השומר.

 

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.