>
>
טיפול חדשני לפרפור פרוזדורים
טיפול חדשני לפרפור פרוזדורים

טיפול חדשני לפרפור פרוזדורים

פרפור פרוזדורים הינה בעיה נפוצה, שעלולה לגרום לשבץ מוח. במקרים רבים יש צורך בסגירה של האוזנית שבעלייה השמאלית של הלב – כדי להפחית משמעותית הסיכון לאירוע מוחי.

ב"הרצליה מדיקל סנטר" ביצעו לראשונה בישראל את הפרוצדורה בגישה זעירה ופחות פולשנית – שתאפשר גם לחולים נוספים לעבור אותה.

פרפור פרוזדורים (נקרא גם: "פרפור עליות"; באנגלית: Atrial Fibrillation או AF בקיצור) הוא הפרעת קצב הלב השכיחה ביותר, הקיימת אצל 3%-1% מאוכלוסיית המבוגרים בישראל (כ-100,000 איש) וככל שמתבגרים שכיחותה עולה.

על אף האי נוחות הנלוות לבעיה, ניתן להגיד שפרפור עליות אינו מהווה סכנת חיים מיידית. אך כיום ידוע כי לאורך זמן, גובר הסיכון לתחלואה עתידית ואף לתמותה.

סיבוך משמעותי ראשון הוא הגדלת הסיכון לאירוע מוחי, שעלול לגרום לנכות ואף למוות, כאשר הסיכון של חולי פרפור לסבול משבץ מוח – גבוה פי 5 עד 7 בהשוואה למטופלים ללא פרפור פרוזדורים!

סיבוך אפשרי נוסף הינו אי ספיקת לב, אשר מתרחש כאשר שריר הלב נחלש ואיננו מסוגל לספק כראוי דם לאיברי הגוף.

הטיפול המקובל – מדללי דם

הטיפול השמרני המקובל כיום הוא שימוש בתרופות נוגדות קרישה – מדללי דם. ובכך בעצם לצמצם את הסיכון להתפתחות קרישים בפרוזדורי הלב, שעלולים להגיע אל עורקי המוח וליצור חסימה.

למרות היותו טיפול פשוט, וותיק ושהוכח מחקרית כמפחית תחלואה ותמותה, זהו טיפול מורכב שדורש ניטור תכוף לרמת הקרישיות בדם ושמירה על איזון עדין.

הטיפול החדשני – סגירת האוזנית בהליך זעיר פולשני

עבור חולים שלא יכולים להגיע לאיזון תרופתי, או שהם אינם מתאימים לטיפול זו, הוצע בעבר ניתוח לב בחתך פתוח, אשר במהלכו כורתים את האוזנית.

מבין החסרונות הרבים של הגישה ניתן למנות את הבעיות המרכזיות והן החלמה איטית וממושכת וכאבים.

גישה פחות פולשנית שפותחה כעבור מספר שנים הינו צנתור של האוזנית, אך זוהי שיטה שלא מתאימה לכולם.

הטיפול החדשני של סגירת האוזנית בגישה טורקוסופית (זעיר-פולשנית), שבה המנתח מגיע אל הלב דרך נקבים זעירים שנפערים בצד החזה של המנותח, בין הצלעות מאפשרת, לראשונה, למטופלים שאינם מתאימים לניתוח הפתוח ולא יכולים לעבור צנתור (או שהם אחרי צנתור שכשל) – לעבור פרוצדורה של סגירת אוזנית בעלייה השמאלית בגישה טורקוסקופית, שעד כה הייתה בלתי אפשרית בעבורם.

מדובר בחולים שאינם יכולים או אינם מתאימים לנטילה של מדללי דם ולפיכך ההמלצה הרפואית עבורם היא לסגור את האוזנית בלב – אך עד היום לא יכלו לבצע את הפרוצדורה הזו ולפיכך היו בסיכון מוגבר (ומוחשי) לשבץ מוחי.

הפרוצדורה שכוללת את הטכנולוגיה החדשה מתבצעת באמצעות מכשור ייחודי (כלים ארוכים ומשוכללים, מצלמה ומקור אור) של חברת AtriCure – המובילה בעולם בטכנולוגיה זעיר-פולשנית לניתוחי לב וחזה. היא מבוצעת בהרדמה כללית בחדר ניתוחים ב"הרצליה מדיקל סנטר" וכרוכה באשפוז קצר ובהתאוששות מהירה.

צוות הרופאים המומחה בביצוע ההליך החדשני

המנתחים: ד"ר ירון ברק, מנתח לב בכיר ב"הרצליה מדיקל סנטר" ומנהל היחידה להשתלות בית החזה בבי"ח בילינסון; ד"ר יורי פייסחוביץ, מנתח חזה בכיר ב"מדיקל" ומנהל היחידה לכירורגיית חזה ב"בילינסון".

המרדים: ד"ר יורי ברסטיז'בסקי, סגן מנהל מחלקת ההרדמה ב"הרצליה מדיקל סנטר".

ניטור אקו: ד"ר שמואל שוורצנברג, מומחה בקרדיולוגיה, רופא בכיר ביחידת האקוקרדיוגרפיה בבילינסון.

 

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.