לראשונה במדיקל:
ניתוח בבלוטת התריס
ללא חתך חיצוני!
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח בבלוטת התריס ללא חתך חיצוני
ניתוח בבלוטת התריס ללא חתך חיצוני

ניתוח בבלוטת התריס ללא חתך חיצוני

לראשונה ב"הרצליה מדיקל סנטר": פרופ' גדעון בכר ביצע לפני ימים אחדים פרוצדורה חדשנית להסרת בלוטת התריס ללא צלקת בצוואר, עם תוצאות קליניות מצויינות ויתרונות אסתטיים משמעותיים.
המילה האחרונה בכירורגיית אף-אוזן-גרון-ראש-צוואר הגיעה ל"הרצליה מדיקל סנטר": ניתוח חדשני בטכניקה אנדוסקופית מתקדמת לכריתת בלוטת התריס שבצוואר, המתבצע כל כולו מתוך הפה, בהרדמה כללית וללא חתכים חיצוניים.

בלוטת התריס

בלוטת התריס (קרויה גם בלוטת המגן או התירואיד) היא אחד מאותם איברים שפעמים רבות אין לנו בכלל מושג על קיומם – עד שמתגלה שם מחלה. הבלוטה ממוקמת בקדמת הצוואר, צורתה כשל פרפר (זאת בשל המבנה שלה, שמורכב משתי אונות) והיא אחראית על הפרשת שני הורמונים עיקריים, שנקראים בקיצור T3 ו-T4.
ניתן לראות את הבלוטה כ"שוטר הורמונלי", שאחראי על ויסות התפקוד התקין של הגוף. כך, למשל, הבלוטה מעלה את טמפרטורת הגוף כשקר; מגבירה את הדופק כשצריך; מסדירה את קצב הנשימה; דואגת לצבירת קלוריות והעלאת משקל; ובאופן כללי, אחראית על תהליכי חילוף החומרים בגוף שלנו (הקצאת והפקת אנרגיה לכל פעילות שמתרחשת בגופנו).

מחלות ובעיות רבות בבלוטת התריס (כמו ייצור הורמונים בעודף או המצב ההפוך: לא מיוצרים מספיק הורמונים) ניתנות לטיפול תרופתי.
אולם ישנם מצבים, כמו סרטן של בלוטת התריס, יתר פעילות של הבלוטה או נוכחות גידולים שפירים או ממאירים (סרטניים) בבלוטות יותרת התריס – שמחייבים ביצוע של ניתוח. הפרוצדורה הכירורגית להסרת הבלוטה (חלקה או במלואה) נדרשת כיוון שזהו הפתרון המרפא היחיד הידוע לבעיה.

ניתוח בבלוטת התריס

ניתוח לכריתת בלוטת התריס הוא ניתוח שגרתי, לא גדול, שרבים כמותו מתבצעים בישראל מדי שנה (בכל שנה מאובחנים בישראל יותר מ-800 חולים חדשים עם סרטן פפילארי של בלוטת התריס, שכולם עוברים את הניתוח). עד היום בוצע הניתוח באמצעות חתך בצוואר, שדרכו הסיר המנתח את הבלוטה החולה.
בניגוד לחתך קטן בבטן, למשל, שאינו כה בולט – צלקת בצוואר, מזערית ואסתטית ככל שתהיה, קשה יותר להסתיר. הדבר הפריע לחלק מן המטופלים.

הניתוח החדשני לכריתת בלוטת התריס דרך הפה – ללא חתך חיצוני

בשנים האחרונות התפתחה ברפואה גישה של ניתוח דרך פתחי הגוף הטבעיים (הנקראת באנגלית בקיצור NOTES), שבמסגרתה לא מבצעים כלל חתכים חיצוניים (למשל: בצוואר) – אלא מבצעים את כל הפעולות הכירורגיות הנדרשות דרך פתח שכבר קיים (כמו חלל הפה).
הגישה החדשה חייבה פיתוח של מכשירי ניתוח אנדוסקופיים משוכללים – כך שהרופא המנתח יוכל לראות היטב (באמצעות מצלמה ייעודית ומקור אור משוכלל) את הרקמות המנותחות. בניתוחי בלוטת המגן, הגישה החדשה נקראת TOETVA, ובשנים האחרונות היא החלה לעשות את דרכה לחדרי הניתוחים של המרכזים הרפואיים המובילים בעולם.

 

 

פרופ' גדעון בכר, מומחה אף אוזן גרון וכירורגית ראש וצוואר בקבוצת "אופאל" הפועלת ב"הרצליה מדיקל סנטר" ומנהל המערך לאף אוזן גרון במרכז הרפואי "רבין", הביא את הטכנולוגיה להרצליה והיה הראשון שניתח כאן בגישה החדשה.

"בידיים מיומנות", מסביר פרופ' בכר, "נראה שאין הבדל בתוצאות הקליניות בין ביצוע כריתה בחתך צווארי לבין ביצועה דרך הפה, והיעילות של הניתוח בשתי הגישות היא גבוהה מאוד. בגישה החדשה דרך הפה ניתן לבצע את הסרת הבלוטה עקב הגדלה שפירה וגידול ממאיר, בדיוק כמו בגישה המסורתית. בגישה החדשה ניתן לכרות גם גידולים שפירים של יותרת התריס (פראתירואיד) עם שיפור מיידי ברמות הסידן בדם לאחר הניתוח – כל זאת ללא חתך חיצוני."

"בכל הקשור לפרמטרים קליניים", הוא מפרט, "הרי שבטכניקה החדשה, הנקראת בשפה המקצועית הגישה האנדוסקופית הטרנס–וסטיבולרית, עולה מהנסיון הקליני שהצטבר בספרות העולמית  שהתוצאות הניתוחיות מצויינות, לפחות כמו בגישה המסורתית. פרופיל הבטיחות של הניתוח דרך הפה גבוה. דווח בעיקר על סיבוכים קטנים וחולפים, כמו הצטברות של נוזלים באיזור הניתוח, חוסר תחושה זמני בסנטר ושיתוק חולף של מיתרי הקול".

"ההבדל המשמעותי מבחינת המנותחות והמנותחים", אומר פרופ' בכר, "הוא התוצאות האסתטיות המשופרות של הפעולה, שמאפשרת לבצע ניתוח בצוואר ללא חתך חיצוני. הדבר הזה הוא לא רק יתרון אסתטי – אלא גם מקל על ההתאוששות וההחלמה מהניתוח ומקצר אותן, פשוט כי הפצע הניתוחי קטן הרבה יותר, וכולו פנימי".

 

למידע נוסף אודות הניתוח החדשני, השאירו פרטים בעמוד צור קשר.

 

פרופ' בכר ניתוח בלוטת התריס