>
בריחת שתן אצל גברים - גורמים, אבחון ודרכי טיפול
בריחת שתן אצל גברים - גורמים, אבחון ודרכי טיפול

בריחת שתן אצל גברים - גורמים, אבחון ודרכי טיפול

קצר ולעניין

קצר ולעניין

בריחת שתן אצל גברים מזוהה עם הגיל המבוגר, אולם עלולה להיגרם בשלבים שונים בחיים עקב מגוון גורמים. מדובר בבעיה רפואית שכיחה מאוד, המשבשת את חיי הגבר, גורמת לאי נוחות ופוגעת בדימוי העצמי שלו. אבחון נכון ומדויק של הבעיה, יחד עם טיפולים התנהגותיים, תרופתיים או אפילו כירורגיים, יכולים לשנות את חיי הגבר מהקצה אל הקצה.

מזער
קצר ולעניין

בריחת שתן אצל גברים מזוהה עם הגיל המבוגר, אולם עלולה להיגרם בשלבים שונים בחיים עקב מגוון גורמים. מדובר בבעיה רפואית שכיחה מאוד, המשבשת את חיי הגבר, גורמת לאי נוחות ופוגעת בדימוי העצמי שלו. אבחון נכון ומדויק של הבעיה, יחד עם טיפולים התנהגותיים, תרופתיים או אפילו כירורגיים, יכולים לשנות את חיי הגבר מהקצה אל הקצה.

מזער

בריחת שתן אצל גברים היא בעיה רפואית נפוצה מאוד, בעיקר בגיל מבוגר, הנובעת במידה רבה מהיחלשות מערכות שונות בגוף. עם זאת, היא עלולה להופיע גם בגיל מוקדם יותר עקב שורה ארוכה של גורמים פוטנציאליים אחרים (למשל, תופעות לוואי של תרופות שהגבר נוטל). מעבר לעובדה שבריחת השתן עלולה להעיד על מחלות ובעיות שהגבר סובל מהן, היא משבשת את איכות החיים שלו וגורמת כמעט תמיד לפגיעה בביטחון העצמי.

במצבים הדברים הזה, חשוב לעשות הכול כדי להבין ממה הבעיה נובעת, איך ניתן לזהות אותה, ובעיקר: מה אפשר לעשות כדי להקטין את דרגת החומרה שלה?

אילו סוגי בריחת שתן קיימים?

ברמת ההגדרה הכללית, דליפת שתן אצל גברים היא מצב בו הגבר מאבד שליטה על השלפוחית שלו – מה שמביא לבריחה בלתי רצויה של שתן. הבעיה עלולה להיות נקודתית, כלומר, לפקוד את הגבר לעיתים רחוקות באופן יחסי (גם מצב זה, חשוב להדגיש, אינו תקין). מנגד, ישנם גברים הסובלים מבעיה ממושכת לטווח ארוך, עד לרמה של בריחת שתן כרונית.

ככלל, הבעיה של בריחת שתן שכיחה יותר בקרב נשים לעומת גברים: כמות הנשים הסובלות מהבעיה גבוהה מזו של הגברים כמעט פי שניים. היחלשות שרירי רצפת האגן, המהווה גורם עיקרי לדליפת שתן, מזוהה במידה רבה עם בנות המין היפה (בעיקר כאלה שעברו לידות מרובות או טראומטיות).

עם זאת, גם גברים עלולים לסבול מכך. בריחת שתן אצל גברים עקב עלייה בלחץ התוך בטני והיחלשות שרירי רצפת האגן מתרחשת לא פעם בזמן מאמץ גופני או פעולה שגרתית דוגמת צחוק או שיעול.

מהם הגורמים לבריחת שתן אצל גברים?

דליפת שתן אצל גברים היא פעמים רבות אחת מ"תופעות הלוואי" של ההזדקנות ושיבוש פעילותן של מערכות הגוף השונות. הסבירות לסבול מהבעיה עולה משמעותית ככל שהשנים חולפות, ובעיקר בקרב בני הגיל השלישי. ההערכות הן שכ-20-10% מהגברים בני 65 ומעלה סובלים מהבעיה, בדרגת חומרה כזו או אחרת, וכך גם כמעט מחצית מהאוכלוסייה המתגוררת בבתי אבות ובמוסדות גריאטריים אחרים.

בקרב האוכלוסייה המבוגרת נפוצה בעיקר הבעיה של בריחת שתן עקב פעילות יתר של שריר השלפוחית, המביאה לכך שהתכווצות השרירים מתחילה עוד לפני מילוי השלפוחית, כך שנותרות בה כמויות שתן גם לאחר ה"התרוקנות".

גבר בגיל השלישי עם בעיות של דליפת שתן

בריחת שתן אצל גברים מעידה פעמים רבות על בעיה חמורה שהגבר סובל ממנה, או אפילו נובעת ממנה ישירות. מחלות שונות, דוגמת טרשת נפוצה, סוכרת או פרקינסון, מגדילות משמעותית את הסיכון לבעיה. כך גם פגיעה מוחית או שיבוש פעילותה של מערכת העצבים של האדם. גברים הסובלים מדלקות חוזרות ונשנות במערכת השתן, דוגמה נוספת, עלולים לחוות מפעם לפעם בריחת שתן.

אורח החיים של הגבר עשוי להשפיע גם כן. עבור גברים הנמצאים בקבוצת הסיכון או סובלים מבריחת שתן מפעם לפעם, שתייה מופרזת של משקאות בעלי כמות גבוהה של קפאין (דוגמת קפה או תה) עלולה להחמיר את הבעיה.

דליפת שתן כתוצאה מניתוח אורולוגי

ניתוחים אורולוגיים הם שכיחים בקרב גברים, בעיקר בגיל מבוגר, בין השאר במטרה להתמודד עם סרטן הערמונית או ערמונית מוגדלת. הניתוחים הנעשים כיום יכולים לשפר משמעותית את מצב הגבר או אפילו לפתור את הבעיה מהשורש, אם כי יש להם כמה השלכות שחשוב להכיר – כולל הגדלת הסיכויים לדליפת שתן בעתיד הקרוב או הרחוק.

גברים שעברו הליך אורולוגי מורכב נמצאים בקבוצת סיכון לסבול מדליפת שתן, בעיקר כזו הנובעת מעלייה בלחץ התוך בטני. בנוסף לכך הבעיה עלולה להתפתח או להחמיר עקב שימוש בתרופות מסוימות, דוגמת אלה הנפוצות מאוד להתמודדות עם הגדלה של הערמונית.

כדי להבין מדוע בריחת שתן אצל גברים לאחר ניתוח ערמונית או פעילות כירורגית אחרת היא נפוצה, יש לבחון את מערכת השתן בקרב גברים.

אצלם, השלפוחית ממוקמת באגן הירכיים וכוללת שלוש שכבות: קרום רירי המתרחב בעת הצטברות שתן בשלפוחית, שרירים אורכיים שהתפקיד שלהם הוא להתכווץ לצורך מתן השתן ומעטפת של סיבים. בעת מתן שתן, הוא עובר דרך השופכה, שעוברת כשלעצמה דרך בלוטת הערמונית. כאשר איברים אלו עוברים שינויים וטראומות של ממש, בעקבות הניתוחים או מחלה, גדלים הסיכויים לשיבוש במנגנון הוצאת השתן.

מהם הסימפטומים?

חלוקה נוספת היא בהתאם לתחושות שהגבר חווה, או למעשה התסמינים הנקודתיים המופיעים אצלו. יש מקרים בהם בריחת שתן אצל גברים תיווצר עקב דחיפות, כך שהגבר ירגיש שהשלפוחית שלו מלאה (גם אם הדבר אינו כך בפועל) או יתקשה לדחות את פעילות השלפוחית עד הביקור בשירותים. סוג זה נפוץ בעיקר בגיל מבוגר.

מצב אחר, הנגרם כתוצאה מחולשת סוגר השתן, מביא לדליפת שתן בכל עליית לחץ תוך-בטני, למשל בזמן שיעול, התעטשות, קימה מהכסא וכדומה. מצב זה מכונה דליפת שתן במאמץ.

תרחיש נוסף, מורכב לא פחות להתמודדות, הוא בריחת שתן אצל גברים הנגרמת עקב מלאות יתר של השלפוחית. ייתכן במסגרת זו שהגבר לא יחוש את התמלאות השלפוחית, או לחלופין מצב מנוגד בו הגבר יבקר בשירותים גם אם אין בכך צורך.

בריחת שתן אצל גברים עלולה להיות פונקציונלית: כלומר, מצב בו אין שיבוש בפעילות מנגנון השתן, אך עדיין הגבר מוצא עצמו מתקשה להטיל את מימיו בזמן בחדר השירותים עקב קשיי ניידות, בעיות קוגניטיביות וכן הלאה. בריחת שתן בלילה אצל גברים נגרמת פעמים רבות מהסיבות האלה בדיוק.

שלולית פיפי במיטה

כיצד מאבחנים בריחת שתן אצל גברים?

גברים רבים אינם ממהרים לבחון ממה נובעת בריחת השתן אצלם, בין אם עקב המבוכה הכרוכה בדבר ובין אם כתוצאה מהאמונה שמדובר במצב "טבעי" או שאין בנמצא פתרונות יעילים. בפועל, אבחון נכון ומדויק של דליפת שתן אצל גברים יכול להגדיל משמעותית את הסיכויים לטיפול מוצלח בבעיה ולשפר את איכות חיי הגבר.

בשלב ראשוני, חשוב לברר האם ישנם מצבים רפואיים, פיזיים, מנטליים או קוגניטיביים שעשויים להסביר במידה מסוימת את בריחת השתן. מומלץ לנהל יומן השתנה, בו יוצגו דפוסי מתן השתן, ובעיקר זמני ונסיבות הבריחה שלו.

הבירור הגופני של בריחת שתן אצל גברים עשוי לכלול בנוסף בדיקה רקטלית, בדיקת מישוש ידנית של השלפוחית, בדיקת אולטרסאונד לאיתור שאריות שתן בשלפוחית, תרבית שתן לזיהוי זיהומים ועוד.

איך ניתן לטפל בדליפת שתן?

יש כיום מגוון רחב של טיפולים שעשויים להקל על גברים הסובלים מבריחת שתן, כאשר כמעט בכל המקרים נדרש טיפול המותאם לגבר הספציפי באופן אישי על פי דפוסי הבעיה, התסמינים והגורמים האפשריים לה.

פעמים רבות הטיפול, לפחות בשלבים הראשונים שלו, הוא התנהגותי. הגבר יכול לעבור טיפולי פיזיותרפיה וללמוד כיצד לחזק את השרירים ברצפת האגן שלו, מהי הדרך הנכונה לכווץ את רצפת האגן בצורה נכונה וכן הלאה. טכניקות מתקדמות יותר, דוגמת גירויים חשמליים או טיפולי ביו פידבק, יכולות להיכנס לתמונה אף הן.

אורח החיים של הגבר עשוי להשפיע על מצבו, לכאן או לכאן. יש לעיתים קרובות צורך בהתאמת תפריט תזונתי לגבר, לרבות שינויים במשטר השתייה ו/או הימנעות משתייה של קפה החל משעות אחר הצהריים. הגבר צריך לשאוף למשקל גוף תקין ככל שניתן.

שינויים נקודתיים בשגרת החיים של הגבר ותכנון נכון שלהם – למשל מבחינת הגדלת תדירות הביקורים בחדר השירותים – עשויים להקטין את הסיכויים לבריחה בלתי רצויה של שתן. כך למשל עבור בריחת שתן בלילה אצל גברים, ברור מדוע ביקור יזום בשירותים לפני השינה הוא צעד הכרחי.

כאשר הטיפולים ההתנהגותיים או השינויים באורח החיים אינם משפרים את המצב בצורה מספקת, נדרשים טיפולים נוספים. יש מקרים בהם טיפול במצב של בריחת שתן אצל גברים נעשה באמצעות תרופות, לרבות תרופות להרגעת השלפוחית או כיווץ שריר השלפוחית.

בהמשך לכך ייתכנו טיפולים מורכבים יותר, על פי דפוסי הבעיה: במקרה של דליפת שתן אצל גברים עקב התמלאות יתר של השלפוחית, ייתכן שהפתרון המיידי הדרוש הוא שימוש בצנתר. במקרים מורכבים ייתכן שיהיה צורך בהתערבות ניתוחית, שצפויה "לתקן" את הבעיה ולהחזיר את החיים לשליטה.