>
ניתוחי ילדים - שאלות ותשובות
ניתוחי ילדים - שאלות ותשובות

ניתוחי ילדים - שאלות ותשובות

"כשאנחנו מטפלים בילדים, אנחנו בעצם מטפלים בכל המשפחה"

תקציר ראיון וידאו עם פרופ' נפתלי פרויד, כירורג מומחה בניתוחי ילדים בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר

היתרונות של הרצליה מדיקל סנטר בביצוע ניתוחי ילדים

"בראש ובראשונה זו המחויבות הגבוהה מאוד של צוות העובדים בהרצליה מדיקל סנטר, בכל המישורים. לא רק במישור שאני עובד בו, שכולל את חדר הניתוח, האחים והאחיות בחדר ניתוח והמרדימים, אלא בכלל: זו אווירה מאוד מחויבת לגבי המטופל, של כל חברי הצוות.
הדבר השני שמאפיין את הרצליה מדיקל סנטר הוא האווירה המשפחתית, שהיא הבסיס ליחס הטוב שמקבלים המטופלים. בניגוד לבתי חולים גדולים מאוד, הרצליה מדיקל סנטר הוא מקום ששומר על אווירה משפחתית, מאוד מחבקת. לצוות מאוד נעים לעבוד פה ואני חושב שגם המטופלים ומשפחותיהם נהנים מאווירה שמחבקת אותם, מכילה אותם ותומכת בהם. הם לא מרגישים שהם הולכים לאיבוד בבית חולים מאוד גדול ועם הרבה אנשים, כזה שמאוד קשה להתמצא בו לפעמים".

סוגי הניתוחים

"כעיקרון, ישנם שני סוגי ניתוחים שמבוצעים בילדים. הסוג הראשון והנפוץ מביניהם הוא 'ניתוחים באשפוז יום'. מדובר בניתוחים הכי שכיחים, במסגרתם הילדים באים, מתאשפזים שעה לפני הניתוח, עוברים את הפרוצדורה וכעבור שלוש שעות של התאוששות משתחררים הביתה. לקבוצה הזאת משתייכים בדרך כלל ניתוחים מאוד פשוטים, קצרים יחסית ונפוצים כמו בקע מפשעתי, תיקון של אשך טמיר, תיקון של בקע טבורי וכו'.
יש קבוצה של ניתוחים יותר גדולים ומורכבים שאנחנו מבצעים פה. כאן מדובר בתיקון של מומים מולדים או מומים בבית החזה. במסגרת ניתוחים אלו, בגלל טיב הפעולה ומורכבותה, הילדים או המתבגרים מתאשפזים בדרך כלל למשך מספר ימים".

האם ובמה שונים ניתוחי ילדים מניתוחים במבוגרים?

"השוני העיקרי בין ניתוחים ילדים לניתוחי מבוגרים הוא קודם כל טיב הבעיות והפתרון שלהן. בקע או שבר אצל ילד נחשב שונה מבחינה אנטומית, ולכן סוג הניתוח הוא שונה גם כן. הייתי אומר שאחד מההבדלים הגדולים הוא טיב הבעיות שקיימות אצל ילדים, ולא קיימות אצל מבוגרים.
ההבדל השני והעיקרי הוא בהכנה לניתוח. ההרדמה אצל ילדים, לדוגמא, שונה לעומת מבוגרים, הן מבחינת הכמות של תרופות והן מבחינת ההתאוששות לאחר ניתוח. בנוסף, ילדים דורשים הכנה אחרת. כשאנחנו מטפלים בילדים בעצם אנחנו מטפלים בכל המשפחה. ילד לא בא לניתוח לבד: בדרך כלל הוא יגיע עם ההורים שלו, לפעמים גם עם אחד מהסבים והסבתות, ככה שמדובר בטיפול לא רק לילד אלא גם לכל משפחתו. לצד כל אלו, גם תהליך ההתאוששות לאחרי הניתוח שונה".

ההכנה לניתוח

"בהחלט: ההכנה לניתוח היא חלק חיוני וחשוב ביותר, גם מבחינת הילד עצמו וגם מבחינת בניית מערכת של אמון הדדי בינו לבינך, כרופא, ובעיקר מול ההורים שלו.
קודם כל, ההכנה שונה בכל גיל: כשמדובר בתינוקות מאוד קטנים ההכנה היא כמעט אפסית או שולית, משום שאין אפשרות לתקשורת עם התינוק ולכן עיקר ההכנה תהיה מדויקת ומדוקדקת מול ההורים של הילד.
כאשר מדובר בילדים קצת יותר גדולים, ניתן להסביר להם את העניין, גם במרפאה, עוד לפני שהם בכלל מגיעים לבית החולים. ברגע שהוחלט על ניתוח, צריך לדבר עם הילד בעזרת המילים הנכונות לכל גיל, ולהסביר לו שהוא בא למקום שונה בו הוא יקבל טיפול, שהאנשים מתלבשים בו שונה, שיש במקום הזה הרבה אור והרבה רעש. לאחר הסבר כזה, כשהוא יגיע לבית החולים הוא בדרך כלל כבר יידע במה מדובר, מה גם שהרבה ילדים כבר ראו חדרי ניתוח בסדרות בטלוויזיה.
חוץ מזה, ישנם בשוק חומרים – ספרים קצרים, סרטים, סרטי וידיאו, יוטיוב – בעזרתם ניתן להסביר לילד לפי גילו, במילים הנכונות והמתאימות, לקראת מה הוא בא ומה מצפה לו, וכך להוריד כמה שניתן את רמת החרדה.
היו לי מקרים בעבר שהורים סרבו או לא הסבירו לילדים למה הם מגיעים לבית החולים, מה שגרם למשבר אמון בעיקר עם ההורים עצמם. אנחנו ממליצים בהחלט, לכל ההורים, להתאים את ההסבר לילד אבל להגיד לו תמיד את האמת".

ההרדמה

"הרדמת הילד, בדרך כלל, היא הדבר שהכי מפחיד את ההורים. תמיד תעלה השאלה: "מה יקרה בהרדמה?". בדרך כלל, ילדים שעוברים הרדמה – במידה שמדובר בילדים בריאים ללא מחלות רקע וללא גורמי סיכון מיוחדים כמו מחלות לב, ריאות, מחלות רקע אחרות, מטבוליות, משפחתיות וכו' – נמצאים בקבוצת הסיכון הכי נמוכה. אין ברפואה ובהרדמה אפס אחוז סיכון, אבל אוכלוסיית הילדים היא ברוב רובה אוכלוסייה בריאה, ולכן הסיכונים מההרדמה הם ממש מינימאליים.
עדיין, עניין ההרדמה מעורר הרבה מאוד חרדה. ההורים תמיד שואלים אם זו הרדמה קלה, אך אין 'הרדמה קלה'- יש הרדמה שמותאמת לגיל. רבים מעוניינים לדעת האם מרדימים את הילד במסכה או בעירוי, לדוגמא. אנחנו מסבירים להם את כל השלבים של ההרדמה, מה גם שלפני הניתוח אם יש צורך, אנחנו שולחים את הילדים למרפאה טרום ניתוחית, בה הם פוגשים מרדים ומקבלים ממנו את כל האינפורמציה הדרושה. בהמשך פוגשים עוד פעם את המרדים, לפני הניתוח, ככה שתמיד יש הזדמנות או שתיים להתעניין ולקבל הסברים. אבל, בסך הכל ניתן לומר שהרדמוֹת בילדים הן הרדמות טובות ובטוחות מאוד. יש בארץ הרבה מרדימים עם המון ניסיון ובסך הכל ניתן להיות רגועים".

הפרוצדורות הניתוחיות המיוחדות בילדים

"בהרצליה מדיקל סנטר – בנוסף לניתוחים הקטנים והשגרתיים שהתייחסתי אליהם קודם – התחלנו לבצע גם ניתוחים קצת יותר מורכבים וגדולים, ניתוחים שעד לפני לא הרבה שנים היו נחלתם של בתי חולים ציבוריים או כאלו עם תשתית מאוד גדולה. מדובר בניתוחים שאני מבצע על פי רוב עם אנשים שאני עובד איתם גם במערכת הציבורית, שהם חלק מהצוות שלי, אותם אני מכיר הרבה שנים.
בשנים האחרונות התחלתי לבצע בהרצליה מדיקל סנטר תיקונים של עיוותים של בית החזה, מה שידוע בעברית כחזה סנדלרים, Funnel Chest או pectus excavatum. ביצענו ניתוחים כאלו בבני נוער בגיל ההתבגרות ונרשמה התאוששות מאוד טובה.
יש מגוון מאוד גדול של ניתוחים שאני מתכנן להתחיל לעשות בבית החולים. מדובר בניתוחים מורכבים שהמכנה המשותף שלהם הוא השיטה הזעיר פולשנית, מה שבשפת הרחוב נקרא לפרוסקופיה או טורקוסקופיה כלומר – לא חתך של ממש, אלא החדרת סיבים אופטיים ומכשירים מאוד זעירים בעזרתם ניתן לבצע ניתוחים מורכבים, ללא חתך גדול. מדובר בניתוחים בבית החזה, בבטן או באגן ואני מקווה שהניתוחים האלה, ככל שנתקדם, יהיו יותר נפוצים גם כאן, בבית החולים. היתרון הגדול של הניתוחים האלה מתבטא לא רק בהיבט האסתטי (הם אינם מחייבים ביצוע של חתך גדול) אלא מתקשר גם לתהליך התאוששות, שבשיטה זו יהיה הרבה יותר מהיר, כולל שחרור מוקדם מבית החולים".

האם בקע מפשעתי מחייב ניתוח?

"בקע מפשעתי מוכר גם כשבר, כילה או הרניה בשפת הרחוב. מדובר בבעיה שבילדים, בניגוד למבוגרים, תהיה מוּלדת ב-98% מהמקרים: תעלה מפשעתית שצריכה הייתה להיסגר לא נסגרה בזמן, ולכן נותר פתח פעור בין השרירים של שיפולי הבטן והמפשעה. דרך הפתח או התעלה הזאת יכולים לגלוש אליה איברים תוך בטניים כגון מעיים, שומן תוך בטני, שחלות ועוד.
השהייה בתעלה המפשעתית, מחוץ לחלל הבטן, יכולה לסכן את המטופל ולכן, בגלל המצב הזה אנחנו בהחלט ממליצים שכל מי שיש לו בקע מפשעתי מוכח ובדוק, יעבור ניתוח בהקדם האפשרי. זה לא בעיה שצריך לפתור אותה באופן בהול, אבל כן באופן מתוכנן – על מנת למנוע סיבוכים בהמשך".

האם הופעת אשך טמיר בילדים ותינוקות מחייב ניתוח?

"אשך טמיר היא בעיה שמבחינים בה בדרך כלל מייד לאחר הלידה. זהו אשך שלא ירד לשק האשכים עד גיל שנה, מצב שמחייב ניתוח, על מנת להביא אותו למקום האנטומי שהוא צריך להיות בו, וליהנות מהטמפרטורה, הניידות והתנאים הסביבתיים הנכונים שיאפשרו לו להתפתח, ובבוא היום גם להפריש זרע והורמון טסטוסטרון, ההורמון הגברי.
בחלק מהילדים, בעיקר בקרב פגים, האשך יורד בעצמו עד גיל שנה לשק האשכים ולכן, למרות שילדים אלו מאובחנים לאחר הלידה או בשבועות הראשונים לחיים כסובלים מאשך טמיר, אנחנו לרוב לא מנתחים אותם מייד עם האבחנה, אלא ממתינים עד לגיל שנה. סביב גיל שנה אנחנו בודקים אותם שוב ואז לוקחים החלטה. עם זאת, כיום יש לנו נטייה להקדים את גיל הטיפול ולבצע אותו אפילו כמה חודשים לפני גיל שנה, אבל בשורה התחתונה, בגיל שנה עד שנה וחצי, שני האשכים צריכים להיות בשק האשכים.
מקרה מיוחד בתחום זה מתייחס לאשכים אותם לא ניתן להרגיש בתעלה המפשעתית, ולכן קיימת אי וודאות לגבי קיומם כלל. ילדים הסובלים מבעיה זו מועמדים גם הם לניתוח בדיקת הבטן על ידי לפרוסקופיה, דהיינו מכניסים מצלמה לתוך הבטן ואז אפשר לדעת בוודאות האם האשך הזה קיים, האם הוא התפתח או לא ולפי הממצאים שיתקבלו – לפעול".

מתי ישנה הצדקה לביצוע ניתוח פלסטי בילדים או בני נוער?

"כשמתייחסים לניתוחים פלסטיים בילדים, צריך להבדיל בין מספר קבוצות: יש את הניתוחים הפלסטיים שבאים לתקן מומים מולדים, כמו חיך שסוע, ספה שסועה או מומים אחרים שיש בהם גם הפרעה תפקודית קשה. הבעיות הללו דורשות טיפול כבר בחודשים הראשונים.
ניתוחים פלסטיים במובן הקוסמטי של המילה כלומר – שיפור של פגם מכער, יבוצעו בהתחשב בכך שגוף הילד הוא גוף בגדילה, ולמעשה עד גיל 18 הגוף הזה ישתנה עוד מספר פעמים. לכן, ישנה בהחלט קבוצה של ניתוחים פלסטיים שאני לא הייתי ממליץ לעשות בגיל הילדות ובגיל הנעורים המוקדם, כי הדברים האלה יכולים עוד להשתנות עד שהגוף מקבל את צורתו הקיימת. הבעיות שמכערות ומהוות גם מטרד חברתי לילדים בבתי ספר, בין בני נוער וכו', הן בעיות אשר לדעתי כן מצדיקות ניתוחים פלסטיים גם בילדוּת ובנעורים. את יתר הניתוחים כדאי לדחות לגיל מאוחר יותר".

מה בנוגע לטיפול או ניתוח בהזעת יתר?

"אני מבצע פה בהרצליה מדיקל סנטר גם ניתוח שמטפל בהזעת יתר. זו בעיה מאוד נפוצה באגן הים התיכון: ילדים, בנים בנות, שמזיעים בצורה מופרזת. במקרים שונים אף נוטפת לחלקם זיעה מהידיים ומכפות הרגליים. זו בעיה תפקודית, כי חלק מהם מרטיבים מחבָּרות ולאחרים מחליקים דברים מהידיים, אך בגיל הנעורים זו תופעה שהופכת גם למטרד חברתי: ילדים שסובלים מהזעת יתר מתביישים מאוד מהסביבה. גם לעניין זה יש לזה פיתרון מאוד אלגנטי בדמות ניתוח נפוץ ופשוט יחסית, שבעזרתו ניתן להפסיק את הזעת היתר, על מנת לשפר את מצבו של הילד". לצפיה בסרטון הוידאו לחץ.

צפו בראיון המלא עם פרופ' פרויד נפתלי, מומחה לניתוחי ילדים

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.