>
סוגי סרטן אצל נשים
סוגי סרטן אצל נשים

סוגי סרטן אצל נשים

סוגי סרטן אצל נשיםסרטן באברי מערכת המין הרבייה הנשית, ובכלל זה, סרטן השחלה, סרטן צוואר הרחם, וסרטן רירית הרחם, הם סרטנים ייחודיים לנשים. שונה מהם סרטן השד, שעל אף שכיחותו בקרב נשים, עלול להתפתח גם אצל גברים אם כי שכיחותו קטנה פי מאה בהשוואה לנשים.

תהליך האבחון של כל גידול סרטני כולל ראשית את קביעת שלב ודרוג המחלה וזאת על ידי בדיקת מיקום הגידול, מידת התפשטותו והאם נשלחו גרורות לאברי גוף מרוחקים. אופי הטיפול יקבע בהתאם לשלב ודרוג המחלה, וכן לפי מצבה הבריאותי הכללי וגילה של המטופלת.

סרטן השד

80 מכל 100,000 נשים לוקות מדי שנה בישראל בסרטן השד. מרבית הנשים הן לאחר גיל 50, אך כ- 6% מהחולות במחלה הן נשים מתחת לגיל ארבעים. המחלה שכיחה בעיקר בקרב ילידות הארץ, ופחות שכיחה בקרב נשים ממוצא אירופי, צפון אמריקאי, אסיאתי, או אפריקאי.

כיום מבוצעים שני סוגים עיקריים של ניתוחים לטיפול בסרטן השד בנשים: ניתוחים משמרי שד (lumpectomy), וניתוחי כריתת שד (mastectomy). ניתוחים משמרי שד מתאימים בעיקר לגידולים קטנים בהשוואה לגודל השד, ויכללו כריתה של הגידול וכן של חלק מרקמת השד סביבו. ככל שניתן, צורתו המקורית של השד תישמר אולם לעתים עלול לחול עיוות מסוים שיצריך שחזור חלקי או הרמה של השד. לפיכך, ניתוחי שד יבוצעו בשיתוף מנתח מומחה בפלסטיקה של השד על מנת להשיג תוצאה קוסמטית טובה.

במידה ולא מתאפשר לבצע ניתוח משמר שד תבוצע כריתה מלאה, ובעקבותיו, ניתוח פלסטי לשחזור המראה הטבעי של השד.

סרטן רירית הרחם

סרטן רירית הרחם הוא השכיח ביותר במערכת המין והרבייה הנשית. מרבית הנשים שלוקות בסרטן רירית הרחם הן בטווח הגילאים 60-69, כנראה בעקבות השינויים ההורמונליים שחלים לאחר הפסקת המחזור החודשי וכניסה לגיל הבלות. עודף משקל אף הוא גורם סיכון לסרטן רירית הרחם.

סרטן רירית הרחם שטרם התפשט יטופל לרוב על ידי ניתוח לכריתת הרחם, השחלות והחצוצרות. כמו כן יכרתו בלוטות הלימפה הסמוכות, על מנת לצמצם את הסיכון להתפשטות הגידול. ניתוח זה מונע השנות של מחלת הסרטן במערכת המין והרבייה הנשית. במקרים בהם אין אפשרות לכרות את הגידול בניתוח או במקרה של מטופלת צעירה בגיל הפוריות שבוחרת לשמר את הרחם, ינתן טיפול הורמונלי בשילוב טיפול בקרינה, תחת הניתוח.

סרטן השחלה

סרטן השחלה הוא המחלה הממארת החמישית בשכיחותה בקרב נשים בנות 65 ומעלה במדינת ישראל. חשוב לציין כי המחלה אינה ייחודית לנשים לאחר תקופת הבלות ויתכנו מקרים גם בקרב נשים צעירות. סרטן השחלה מכונה 'הרוצח השקט' מאחר והוא נטול סימפטומים אופייניים. גילוי מוקדם של מחלה זו מעלה את סיכויי השרידות לכ- 95%. סרטן השחלה מתחיל בדרך כלל באחת השחלות, אולם עלול להתפשט במהירות לרחם ולנרתיק ואף לחלל הבטן.

טיפול בסרטן השחלות יכלול בדרך כלל ניתוח ולאחריו טיפול כימותרפי וטיפול בקרינה. אם סרטן השחלה אובחן בשלב מוקדם מאד תיתכן כריתה חלקית של השחלה הנגועה והחצוצרה בלבד, תוך שימור הרחם. בדרך זו נשמרת היכולת להרות, ולכן ניתוח זה יבוצע בעיקר בקרב נשים צעירות בתקופת הפוריות. במידה והמחלה תתפשט יבוצע ניתוח משלים לכריתת הרחם והשחלה והחצוצרה הנותרות.

סרטן צוואר הרחם

בשונה מסרטנים אחרים, כ- 99% מכלל מקרי סרטן צוואר הרחם מיוחסים להדבקה בנגיף הפפילומה האנושי (HPV). הדבקה בנגיף עלולה לגרום להתפתחות נגעים טרום סרטניים בצוואר הרחם שעלולים להפוך ממאירים. שכיחות סרטן צוואר הרחם בישראל היא מהנמוכות בעולם המערבי אולם אחוזי התמותה גבוהים. סרטן צוואר הרחם ניתן לאבחון מוקדם באמצעות משטח פאפ תקופתי, ובמידת הצורך ניתן לבצע ביופסיית חרוט להמשך בירור. כיום קיים חיסון יעיל נגד נגיף הפפילומה האנושי, ולכן הצפי הוא כי שכיחותו של סרטן זה תקטן עוד יותר. אבחון מוקדם של נגעים טרום סרטניים מהווה שלב חיוני להגדלת סיכויי ההחלמה מסרטן צוואר הרחם. ככל שסרטן צוואר הרחם מאובחן בשלב מוקדם, כך עולים סיכויים ההחלמה.