Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
ניתוח ערמונית בלייזר

ניתוח ערמונית בלייזר

הבשורה החדשה לסובלים מערמונית מוגדלת שפירה: נידוף בלייזר (נילי)

על פי נתונים שנאספו עד היום, שיעור הגברים בגיל 40 ומעלה אשר סובלים מגידול שפיר של בלוטת הערמונית (BPH – הגדלה של הערמונית) עומד על כ-80%. מחצית מהם יסבלו בשל כך מתופעות קליניות שונות כמו בעיות במתן שתן, הפרעה בקיום יחסי מין ועוד. אצל עד 15% מהם, הבעיה תצריך גם התערבות כירורגית כלשהי.

 

הניתוח שנחשב לנפוץ ביותר לטיפול בבעיה זו הוא ה-TURP, אשר מתבצע בגישה 'סגורה' (מבלי לבצע חתך בעור) – כריתת בלוטת הערמונית דרך צינור השופכה של הגבר.

 

פעולה כירורגית נוספת, שתופסת תאוצה לאחרונה, היא ניתוח לנידוף בלייזר (אשר נקרא גם לייזר אור ירוק). ניתוח זה נעשה בעוצמת גל של 120 ואט ומאפשר למנתח, ממש כמו בניתוח ה-TURP, לתכנן במדויק היכן להתמקד ובאילו אזורים 'לנדף' את רקמת הערמונית, כדי להקטין את הנפח שלה בצורה משמעותית.

יש בשיטה זו כמה יתרונות חשובים

  • פתיחת פתח גדול שמאפשר זרימה חופשית של שתן במהירות עם סיום הניתוח
  • המוסטזה (תהליך לעצירת דימום) יעילה פי כמה מאשר בניתוח TURP, אשר בו ישנה סכנה לאיבוד דם רב
  • סיום הניתוח ללא שטיפה של כיס השתן (בשל יעילות ההמוסטזה) והימנעות מהחדרת צנתר (קטטר) לזמן ממושך
  • התאמה גם למטופלים אשר סובלים מבעיות של קרישת דם או כאלו אשר נוטלים תרופות למניעת קרישה
  • שימוש במים פיזיולוגיים (תמיסת מלח), אשר מונע מצב של הרעלת מים ולכן מאפשר ניתוחים ארוכים יותר, לטיפול בבלוטות ערמונית גדולות במיוחד
  • אשפוז יום בלבד, למעט מקרים מיוחדים

בהשוואה שבוצעה בין שתי הגישות הטיפוליות, לאחר מעקב שנמשך חמש שנים אצל חלק מהמנותחים, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתוצאה הסופית, וכך גם במידת שביעות הרצון בקרב המטופלים עצמם.

 

לסיכום, ניתן בהחלט להצביע על שלל יתרונות משמעותיים מאוד שמציע ניתוח בלייזר אור ירוק לנדוף רקמות הערמונית, בהשוואה לניתוח ה-TURP. מאחר והפעולה גם אינה נופלת באיכותה וביעילותה, יתרונות אלו מקבלים משנה תוקף.

אף על פי כן, חשוב לציין כי נידוף הלייזר (נילי) מצריך פעולות אלחוש נכון להיום, הוא נחשב ליקר יותר מניתוח בשיטת TURP ודורש מיומנות גבוהה, אותה צריכים לרכוש גם מנתחים אשר ביצעו עד היום עשרות ניתוחים לכריתת הערמונית דרך השופכה.

 

אפשר לומר, אם כן, שהשיטה הרווחת היום לא תיעלם בן רגע מעל שולחן הניתוחים, אך כעת ניצבת מולה אלטרנטיבה של ממש. עם השיפורים הרבים שמציע התחום לאחרונה, אפשר בהחלט לבשר על תחילתה של תקופה חדשה בכל הנוגע לטיפול ב-BPH.

 

נכתב ע"י פרופ' לינדנר אריה, מנהל המחלקה האורולוגית בבי"ח אסף הרופא. יועץ ומנתח בהרצליה מדיקל סנטר.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.

הדמייה של ערמונית