Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
הקפאת ביציות לשימור פוריות
הקפאת ביציות לשימור פוריות

הקפאת ביציות לשימור פוריות

שימור פוריות הנו תחום מרכזי בטכנולוגיות ההפריה החוץ גופית. מאז הקפאת הזרע הראשונה בשנת 1953, והקפאת עוברים 30 שנה מאוחר יותר, הפכו טכניקות אלו לפרוצדורות שגרתיות בתחום וכיום הדרך היעילה והמועדפת לשימור פוריות בנשים הנה על ידי הקפאת ביציות. בשנים האחרונות חלה התפתחות גדולה בתחום הקפאת הביציות, ושיפורים שהוכנסו לתהליכי ההקפאה, כולל הכנסת שיטת הויטריפיקציה, העלו מאוד את שעורי ההישרדות של הביציות לאחר ההפשרה, והביאו ללידתם של מאות רבות של ילודים בריאים המדווחים כיום בספרות.

מתי נשים זקוקות לשימור פוריות?

קיימות שתי קבוצות מרכזיות של נשים הזקוקות לשימור פוריות:

שימור פוריות מסיבה רפואית

קבוצה זו מתייחסת לנשים עם מחלה הפוגעת בשחלות או ביכולתן להרות בשל מחלה, והמעוניינות בשימור הפוריות לפני שיהפכו לעקרות בשל המחלה או הטיפול בה. מרבית הנשים בקבוצה זו הינן נשים המאובחנות עם מחלת הסרטן, והמיועדות לעבור טיפולים כימותרפיים או הקרנות הפוגעים בשחלה.

שימור פוריות מסיבות חברתיות

הקבוצה זו כוללת נשים המעוניינות בשימור פוריות מסיבות חברתיות, כגון נשים אשר טרם מצאו בן זוג, או נשים המעוניינות לדחות את הילודה מסיבות שונות. בנשים אלו, דחית הפריון עלולה להביא לירידה בפוריות בשל תהליך ההזדקנות הטבעית של השחלה, וקושי בכניסה להריון בעתיד.

עד כה, הותר בארץ שימור פוריות רק לנשים מסיבה רפואית. בשנת 2010, אישר משרד הבריאות, הקפאת ביציות גם מסיבות שאינן רפואיות, לנשים בגיל 30-41 שנים.

אחסון ביציות בהקפאה

איך מתבצע תהליך הקפאת ביציות?

הקפאת ביציות מבוססת על הוצאת ביציות מגוף האישה, בד"כ לאחר גירוי הורמונלי. מהלך הטיפול צפוי להימשך כשבועיים, ובמהלכו נדרשת האישה להזריק הורמונים ולבצע מעקב אחר התפתחות הזקיקים בשחלה. במועד המתאים, תגיע האישה לשאיבת הביציות. שאיבת ביציות נעשית בדרך כלל בהרדמה כללית שטחית וקצרה. הביציות שנשאבו מוקפאות, ומאוחסנות במיכלי חנקן נוזלי. כאשר האישה מעוניינות בכניסה להריון, יופשרו הביציות, ויופרו בזרע בן הזוג, והעובר שנוצר מושתל חזרה לרחמה של האישה.

מה הם סיכויי ההצלחה של התהליך?

סיכויי ההצלחה של הפעולה תלויים בראש וראשונה בגיל האישה. על פי סיכום הנתונים האמריקאים, הסיכויים להשגת היריון במחזור טיפול אחד של הפריה חוץ גופית הינו 39% לנשים עד גיל 35, לעומת 15% בנשים מעל גיל 40. בנשים צעירות (עד גיל 37), צפויות להתקבל בממוצע כ-10-12 ביציות במחזור שאיבה (תיתכן שונות גדולה מאישה לאישה ובין מחזור למחזור בהתאם לתגובה לטיפול).

גם סיכויי ההישרדות של ביציות יורדת עם הגיל. בעבודה שהוצגה לאחרונה, ניתן לראות את היחס בין הגיל והישרדות הביציות: בעוד שבגיל 30, סיכויי ההישרדות של הביציות הנם מעל 90%, הרי שבגיל 35 הסיכוי יורד ל-60%, ובגיל 40 הסיכוי הנו כ-10% בלבד!

כדי להעלות את מספר הביציות שיוקפאו, ואת הסיכוי להשגת הריון בבוא העת, ניתן לבצע מספר מחזורי טיפול. על פי החוק בארץ, ניתן לבצע עד 4 מחזורי שאיבה, ובלבד שסך הביציות שנשאבו בפעולות השאיבה הקודמות נמוך מ-20.

מה ההמלצות עבור נשים שמעוניינות לבצע הקפאת ביציות?

לאור נתונים אלו, חשוב להדגיש, כי המלצתנו לנשים בגיל 35 ומעלה, הנה להקדים את הכניסה להריון ולהשתמש באופציה של הקפאת ביציות ההריון רק כמוצא אחרון. יתרה מכך, חשוב כי נשים המקפיאות ביציות בגיל מעל 37 יבינו היטב את הסיכויים שלהן להרות מהביציות המוקפאות. יש לדון גם באופציה של הקפאת חלק מהביציות כביציות מופרות.

בהרצליה מדיקל סנטר מבצעים טיפולי הפריה ע"י בכירי הרופאים בישראל, בסיוע צוות קשוב ורגיש, ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות.
למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.