Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח עור התוף
ניתוח עור התוף

ניתוח עור התוף

 

שלמוּתו של עור התוף חיונית לשמירה על כושר השמיעה ולהבטחת התפקוד המלא של האוזן כולה. ניתוח עור התוף, אשר נקרא גם טימפנופלסטי (tympanoplasty), יבוצע במקרים בהם ישנו חור בקרום התופי שאינו מתאחה באופן טבעי ועשוי לגרום לירידה דרמטית בשמיעה ולהופעת דלקות באוזן בתדירות גבוהה. ניתוח לתיקון נקב בעור התוף נחשב לפשוט יחסית ובעל סיכויי הצלחה גבוהים מאוד. לרופאי האף אוזן גרון בבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר ניסיון רב בביצוע ניתוחים אלו, הן במבוגרים והן בילדים.

כיצד נוצר נקב בעור התוף?

עור התוף הוא איבר אשר כולל שלוש שכבות גמישות. שכבות אלו קולטות את גלי הקול שמגיעים מהאפרכסת אל תעלת האוזן החיצונית, מעבירות אותם אל האוזן הפנימית ומגבירות אותם. זהו למעשה, הבסיס לתהליך השמיעה כולו.

כאשר ישנו חור בעור התוף – ובייחוד בשכבה האמצעית העשויה סיבי קולגן – העברת גלי הקול אל האוזן הפנימית משתבשת ונפגעת. במצב זה, עור התוף אינו קולט את גלי הקול בצורה טובה, ועשויה להיגרם פגיעה בכושר השמיעה. אמנם, במקרים רבים יכול הנקב להתאחות מעצמו, אך לא אחת תידרש התערבות חיצונית.

נקב בעור התוף יכול להיווצר מכמה סיבות:

  • דלקות חוזרות ונשנות באוזן, אשר פוגעות בשלמות שכבות עור התוף
  • פגיעה חיצונית מעצם חד (לדוגמא: קיסם אוזניים שהוחדר עמוק מידי)
  • הדף, כתוצאה מפיצוץ או מכה חזקה באוזן עצמה
  • שינוי בלחץ האוויר (למשל: בעת המראת מטוס) – נדיר

מלבד היותו האיבר אשר מעביר את גלי הקול אל האוזן הפנימית, מתפקד עור התוף גם כמגן וכמחסום מפני חדירת נוזלים אל תוך האוזן הפנימית. כניסת נוזלים אל תוך האוזן תגרום קרוב לוודאי להתפתחות דלקות, משום שאלו באו במגע עם האוויר שבחוץ ולכן הם נושאים סוגים שונים של חיידקים.

ניתוח טימפנופלסטיקה – שחזור עור התוף

כל הגורמים שמנינו עד כאן, עשויים להביא להחלטה על ביצוע ניתוח עור התוף. המטופל יעבור במשך מספר שבועות בדיקות מעקב אחר מצבו של הנקב, במטרה לאפשר לו להתאחות מעצמו. אם במשך כחודשיים לא תחול התקדמות משמעותית בגודל הנקב, יחליט הרופא על התערבות כירורגית, בכדי למנוע דלקות חוזרות ונשנות וכדי להשיב למטופל את שמיעתו התקינה.

ניתוח עור התוף נעשה לרוב דרך חתך קטן מאחורי האפרכסת (חלקה הגלוי של האוזן). מבעד לחתך, יכול הרופא להגיע בנוחות אל אזור עור התוף ואף לבחון את מצב עצמות השמע, באזור האוזן התיכונה, אשר נוטות לא אחת להינזק גם הן באותה הזדמנות.

במקרה בו הנזק שנגרם הוא לעור התוף עצמו, ייקח הרופא רקמה תת עורית או רקמת מעטפת שריר בכמות מזערית מאזור האוזן של המנותח, וישתיל אותה בעור התוף עצמו. כתמיכה לשתל, תוכנס אל האוזן הפנימית ספוגית מחומר טבעי (ג'לטין) אשר תלחץ את השתל אל עור התוף ותאפשר את התאחותו של הנקב.

כאמור, יכול הרופא באותו ניתוח לטפל גם בנזקים שנגרמו לעצמות השמע. במקרה זה, ישתמש הרופא בחלקי סחוס או עצמות מאוזן המנותח או מתרומה חיצונית ובעזרתם ישקם את מבנה האוזן הפנימית, מה שישפר משמעותית את שמיעתו של המטופל.

ניתוח עור התוף אורך בין שעה לשעה וחצי, ונעשה על פי רוב בהרדמה כללית. במקרים מסוימים, ובעיקר כאשר התברר מעל לכל ספק כי אין פגיעה בעצמות השמע, ניתן לבצע את הניתוח גם דרך תעלת האוזן החיצונית ולהימנע מביצוע חתך בעור.

לאחר ניתוח עור התוף

ניתוחים לתיקון ואיחוי נקב בעור התוף, ישפרו לרוב בצורה משמעותית את כושר השמיעה של המטופל ובאופן כמעט מיידי. עצם סגירת הנקב מבטיחה ירידה בתדירות הדלקות והפחתת עוצמת הכאבים מהם סבל המטופל לפני ההליך.

המנותח צפוי לשהות בבית החולים כיומיים לאחר הניתוח. ביום הראשון, האוזן המנותחת תישאר חבושה וגם לאחר השחרור מבית החולים, תישאר באוזנו חבישה קטנה, אותה יש להסיר רק לאחר כמה ימים. הספוגית הפנימית אשר תומכת בשתל שבעור התוף תתמוסס מעצמה ואין צורך להוציאה.

בימים שלאחר הניתוח, חשוב למנוע חדירת מים אל תעלת האוזן. הצוות הרפואי ינחה את המנותח עד מתי עליו לנהוג כך. במשך שבוע ימים, חשוב לשמור על מנוחה כללית ורק לאחר חודש מיום הניתוח עצמו, ניתן לחזור ולבצע פעילות גופנית מלאה. בנקודה זו, יוזמן המנותח לביקורת, לשם הוצאת התפרים ובחינת מידת ההצלחה של ההליך הכירורגי.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם

ניתוח עור התוף