Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח מיני מעקף קיבה
ניתוח מיני מעקף קיבה

ניתוח מיני מעקף קיבה

כיום קיימים כמה סוגים של ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר – פרוצדורות הידועות גם כניתוחים בריאטריים – וכל אחד מהם מציע שיטה מעט שונה לטיפול במחלה. אחד הניתוחים שהפכו לאחרונה פופולאריים מאוד הוא ניתוח מיני מעקף קיבה, אשר אפשר לתארו כניתוח המשלב בין שתי שיטות מניתוחים אחרים: ניתוח מעקף קיבה וניתוח שרוול קיבה .הניתוח מבוצע בשיטה זעיר פולשנית (לפרוסקופית) ומבוצע במרכזים רבים ברחבי העולם. עד כה בוצעו למעלה מ- 20,000 פרוצדורות מוצלחות עם נתוני מעקב של 7-8 שנים לאחר הניתוח.

ניתוח מיני מעקף קיבה נחשב כיום מבוקש למדי משום שהוא מציע יעילות גבוהה וסיכון שנחשב קטן יותר בהשוואה לניתוח מעקף קיבה רגיל, למשל. מחקרים שונים אף הראו כי תוצאותיו טובות יותר במקרים רבים, ובייחוד כאשר מדובר במקרה שבו לצד השמנת היתר ישנן גם מחלות נוספות כמו סוכרת, דום נשימה, לחץ דם גבוה ועוד. כך או כך, נעשים כיום בישראל וברחבי העולם ניתוחים רבים מסוג זה.

מידע כללי על ניתוח מיני מעקף קיבה

ניתוח מיני מעקף קיבה משלב, כאמור, שתי שיטות יחד: האחת – ביצוע מעקף של הקיבה אל חלק 'מתקדם' יחסית במעי הדק; השנייה – חיתוך של הקיבה והקטנתה לכדי גודל של כוֹס ממוצעת. בדרך זו מבקש הניתוח להשיג שתי תוצאות: להקטין משמעותית את נפח הקיבה, כך שתחושת המלאוּת בעת אכילה תהיה מהירה יותר; לצמצם משמעותית את היקף ספיגת המזון בגוף, דרך 'דילוג' על חלקים משמעותיים במערכת העיכול אשר במצב רגיל אחראים על ספיגת שומנים וקלוריות (וגם מינרלים, ויטמינים ועוד) לגוף.

התוצאה המושגת מהשילוב בין שתי המטרות הללו היא ירידה דרמטית ומהירה במשקל. בהתבוננות כללית וארוכת טווח אמור המשקל לרדת בכ-60% בעקבות הפעולה. מדובר בירידה דרסטית, שצפויה לגרום לשינוי משמעותי בחיי המנותח, אך יש לזכור כי חלק משמעותי מהתהליך הוא נקיטת צעדים שונים מצד המטופל להעלאת סיכויי ההצלחה של הניתוח לאורך שנים רבות.

הכנה לפעולה

לפני הניתוח תידָרשו לעבור כמה בדיקות כלליות אשר יוכלו לספק לרופאים מידע על מצבכם הבריאותי: בדיקות דם, בדיקות הורמונליות, אולטרסאונד בטן, הערכה תזונתית, צילום קיבה, בדיקת תפקודי ריאות ועוד. ייתכן שתקבלו לפני הניתוח תרופות מדללות דם ואף מגפיים מיוחדים למניעת קרישי דם ברגליים. הניתוח נעשה בהרדמה כללית כמובן, ולכן יהיה עליכם לצום לפני הניתוח. עוד לפני הצום תתבקשו כנראה לאכול מזון המכיל כמויות קטנות של תאית.

מהלך הפעולה

ניתוח מיני מעקף קיבה נעשה, כאמור, בהרדמה מלאה. כמו כל הניתוחים נגד השמנת יתר, גם הוא ייעשה בדרך כלל בגישה הזעירˉפולשנית, כלומר דרך חמישה חתכים קטנים בעור בנקודות שונות בבטן.

הניתוח עצמו נחלק לכמה שלבים: הקיבה תחולק לשני חלקים, גדול וקטן. החלק הגדול יישאר מחובר לתריסריון (המוביל למעי הדק) אך הוא ינותק מהחלק הקטן של הקיבה ולמעשה לא יקבל עוד מזון. החלק הקטן – כיס הקיבה או 'הפאוץ" כמו שנהוג לעיתים לכנותו – הוא חלקה העליון של הקיבה המקורית והוא יישאר מחובר לוושט. חלקו התחתון יחובר למעי הדק בנקודה מרוחקת יחסית מהתריסריון, כשני מטרים ממנו, ולשם יעבור ישירות המזון המתעכל.

בדרך זו 'עוקף' המזון חלק גדול מאוד ממערכת העיכול וכך מבטיח ספיגה מעטה יותר של מזון בגוף. בתוספת הנפח הקטן של הקיבה ה'חדשה', תפעל מערכת העיכול ביעילות רבה להפחתה מהירה במשקל העודף.

יש לציין כי ניתוח מיני מעקף קיבה נחשב לניתוח בטוח יותר מניתוח מעקף קיבה, משום שהוא כולל השקה אחת בלבד (בין כיס הקיבה הקטן לבין המעי הדק) לעומת שניים במעקף קיבה – מה שמקטין את הסיכויים להיווצרות דליפה ולסיבוכים.

מדובר בניתוח שנמשך בין שעה וחצי לשעתיים בדרך כלל. ההחלמה ממנו לא נחשבת ממושכת למדי, ולרוב לאחר כשבועיים תוכלו לשוב לפעילות סדירה.

תופעות לוואי

כל ניתוח בריאטרי יכול לגרום לסיבוכים שונים ולתופעות לוואי מעצם 'התערבותו' במבנה מערכת העיכול. דליפה בנקודה מסוימת במערכת העיכול היא סיבוך אפשרי, וכך גם היצרות או חסימה במעיים. דימום או זיהום במערכת העיכול אפשריים גם הם, וכן תסחיף ריאתי – אך זה נמנע ברוב המקרים בפעולה פשוטה: חזרה מהירה לתנועתיות (אפילו על ידי מעבר משכיבה במיטה לישיבה בכיסא) לאחר הפרוצדורה.

ניתוח מיני מעקף קיבה יכול לעיתים לגרום לתתˉספיגה מוגברת, שמשמעה מחסור חמור בוויטמינים ובמינרלים, מה שניתן לטיפול בעזרת תוספי מזון שונים או באמצעות ניתוח חוזר. גם רפלוקס וצרבת עשויים להיגרם לעיתים בעקבות הניתוח, וגם מקרה כזה ניתן לטיפול בניתוח חוזר.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם

 

ניתוח מיני מעקף קיבה

פרטי התקשרות
המרכז לטיפול במחלות ההשמנה
מדינת היהודים 89 הרצליה, בניין E קומה 14
מייל bariatric@hmc.co.il
ט. 09-9731420
ימים א' – ה'
שעות פעילות: 08:00 - 16:00