Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח החלפת מפרק ברך
ניתוח החלפת מפרק ברך

ניתוח החלפת מפרק ברך

הברך הינו המפרק המורכב ביותר בגופנו. התנועה המתבצעת בו הינה מורכבת, לא רק בתנועת כיפוף ויישור אלא גם בהחלקה וסיבוב. משום כך במשך שנים האמינו שלא נוכל להגיע לתוצאות משביעות רצון בניתוח החלפת מפרק הברך.

השינוי הופיע ב -1970 כאשר מנתח ומהנדס בניו יורק (אינסול ובורשטיין) יצרו מפרק ברך אשר הוכיח את עמידותו לאורך שנים ואפשר לחולים לתפקד באופן נורמאלי תוך כדי כיפוף ויישור הברך.

חיסרון השתל הראשון היה שהוא לא אפשר כיפוף מעל 90 מעלות. יחד עם זאת, ישנם היום חולים שהמפרק המלאכותי הושתל בגופם לפני 40 שנה ועדיין מתפקדים בצורה נאותה.

מאז, השתפרו השתלים ומאפשרים היום טווחי תנועה גדולים יותר, דבר מאוד חשוב לחולים הזקוקים לכיפוף מלא של הברך. בטעות קוראים לניתוח החלפת ברך. כאשר למעשה, מעולם לא הוחלפה הברך.

בניתוח עצמו מסירים קליפה דקה של העצם עם הסחוס הפגוע (כ- 9 מ"מ) ומצפים את עצמות הברך ע"י שתל מלאכותי.

מהם הגורמים לשחיקת הברך?

השחיקה של הברך מופיעה לעיתים קרובות לאחר פציעות וחבלות ספורט. עם התפתחות המודעות לספורט בעולם, מספר האנשים הנפגעים בפעילויות אלו הולך וגדל בהתמדה וכתוצאה מכך מספר הניתוחים.

בנוסף, הברך יכולה להיפגע בתאונות דרכים, תאונת עבודה וגם מחלות שונות וכלה בפגיעה בסחוס הברך כתוצאה ממחלות ראומטיות למיניהן.

קבוצה נוספת אשר סובלת באופן קבוע משחיקת הברך הינה קבוצת האנשים עם עודף משקל. כמעט ללא יוצא מן הכלל, אנשים שמשקלם מעל 120 ק"ג יסבלו משחיקה של הברך. הסיבה לכך היא שהעומסים שעוברים דרך הברך מגיעים לפי 5 עד 7 ממשקל הגוף. לפיכך, אנשים כבדי משקל מגיעים למסה קריטית אשר גורמת לנזק לסחוס של הברך. לציין, שהברך הינה המפרק הרגיש ביותר לעודף משקל, הרבה יותר ממפרק הירך או הקרסול. השחיקה של הסחוס של הברך מביאה לכאבים ניכרים, הגבלה של תנועת הברך, צליעה וחוסר תפקוד. החולים אינם מסוגלים להלך למרחקים ארוכים ואיכות חייהם נפגעת.

לפני ניתוח החלפת ברך על החולה לבצע בדיקות שגרתיות, בין היתר אק"ג וצילום חזה ולהיבדק ע"י המרדים.

כיצד מתבצע ניתוח החלפת מפרק ברך?

הניתוח יכול להתבצע בהרדמה כללית או בהרדמה אפידוראלית. במהלך הניתוח מוסר הסחוס הפגוע עם קליפה דקה של עצם והשתל מורכב על עצמות החולה, כאשר עצמות הברך אינן מוחלפות. לאחר הניתוח החולה מוצא למחלקת התאוששות ולאחר מכן מועבר למחלקת אשפוז.

מה קורה לאחר הניתוח?

למחרת הניתוח החולה מתחיל להלך עם הליכון או קביים ומתחיל לבצע פיזיוטרפיה להגדלת טווח התנועה בברך. לציין, שניתוח החלפת ברך הינו כואב במיוחד ולפיכך על החולה לקבל באופן רציף תרופות נגד כאב.

סיבת הכאב נעוצה בכך שהיות והברך הינה הפרק המורכב ביותר בגופנו, הרקמות של הברך עצמה מכילות חיישנים רבים של כאב,מתח ולחץ, אשר מאפשרים לנו לתפקד את הברך בצורה נכונה ע"י הפעלת השרירים השונים ולפיכך, ניתוח ברך מלווה בדרך כלל בכאבים ניכרים. הכאבים הולכים ונמוגים באופן הדרגתי עד שנעלמים לחלוטין תוך חודש וחצי עד חודשיים מיום הניתוח.

צפו בסרטון הדרכה למטופלים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

מה הם אחוזי ההצלחה של הניתוח?

ניתוח החלפת ברך נחשב לאחד הניתוחים המוצלחים ברפואה, כאשר אחוזי ההצלחה הינם מעל 95%.

הצלחה מוגדרת:

  • ירידה משמעותית בכאבים
  • שיפור בתפקוד – יכולת הליכה
  • שיפור בטווח התנועה

יעדים אלו מושגים כאמור אצל מרבית החולים. השתלים הקיימים היום בשוק מבטיחים המשך תפקוד גם מעבר ל- 15 שנה.

הסיבוכים של החלפת ברך הינם מזעריים. 1% של סיכון לזיהום, 1%-5% של פקקת וורידים. כאשר, יש לציין שכל החולים מקבלים טיפול מונע נגד יצירת פקקת וורידים.

לסיכום:

החלפת ברך הינו אחד הניתוחים המוצלחים ברפואה, אשר משפר את איכות חיי החולה תוך כדי סיבוכים קטנים מאוד.

מדוע דווקא בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר?

בשנת 2017 בוצעו בהצלחה כ- 800 ניתוחים להחלפת מפרק ברך במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר.

המרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר מאגד את מיטב הרופאים המומחים בארץ על מנת לאפשר קבלת טיפול מיטבי תחת קורת גג אחת. המרכז מציע תהליך מסודר של אבחון, בדיקות (הן בדיקות מעבדה והן בדיקות דימות מתקדמות), וקבלת החלטה לגבי הטיפול הנדרש.

כלל בדיקות הדימות מבוצעות במסגרת המרכז הרפואי הרצליה, ללא צורך בזמן המתנה מיותר. עם קבלת ההחלטה על ביצוע הניתוח ניתן יהיה לקבוע את המועד בהתאם למידת הדחיפות, זמינות המנתח, ונוחותו האישית של המטופל. חדרי הניתוח המשוכללים במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר מאפשרים לבצע מגוון רחב של ניתוחים אורתופדים מורכבים, תוך שימוש בשיטות ובשתלים מהמתקדמים ביותר.

במקרה הצורך, קיימת במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר יחידה לטיפול נמרץ, שמונעת את הצורך בהעברת המטופל למסגרת אשפוז אחרת.

במהלך שהותו במרכז הרפואי הרצליה יהנה המטופל מרמת אשפוז מהטובות במדינת ישראל, כמו גם משירות מעולה לפני, במהלך, ולאחר הניתוח. חדרי האשפוז במקום מהודרים, מאובזרים ברמה גבוהה, וצופים לים. כדי לתת מענה כולל לצרכיו של המטופל גם לאחר תקופת האשפוז, עומדים אנשי צוות המרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר בקשר עם מוסדות שיקום ומכוני פיזיותרפיה מתקדמים ברחבי הארץ.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.

ניתוח החלפת מפרק ברך