Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
כירורגיה רובוטית
כירורגיה רובוטית

כירורגיה רובוטית

ניתוחי רובוט דה וינצ'י

אחת המשימות החשובות ביותר שניצבות בפני הרפואה של ימינו היא שיפור היעילות של הליכים כירורגיים, לצד הפחתת הכאבים וקיצור זמן ההחלמה מהם. שיטות רבות פותחו בשנים האחרונות לצורך כך, ואחת הבולטות שבהן היא הניתוח הזעיר-פולשני: ניתוח שנעשה דרך כמה פתחים זעירים בעור בלבד, במקום דרך פתח גדול ומשמעותי המאפיין את הגישה המסורתית – הגישה הפתוחה. עם השנים

 

הוא הפך לגישה ניתוחית נפוצה במיוחד במרכזים רפואיים מתקדמים בכל רחבי העולם.

על שיטה זו מתבסס פיתוח מתקדם במיוחד, שנמצא בשימוש גם בחדרי הניתוח של בית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר: רובוט דה וינצ'י (Da Vinci Surgical System), מערכת משוכללת לעריכת ניתוחים בגישה הזעיר-פולשנית, שנעשים כולם באמצעות רובוט, ללא מגע יד אדם.

רובוט בחדר הניתוח? מדוע יש בכך צורך?

ראשית נציין כי נוכחות רובוטים בחדרי ניתוח או בפרוצדורות רפואיות שונות אינה דבר חדש. למעשה, כבר בשנות ה-80 נכנסו ראשוני הרובוטים ה'רפואיים' לבתי חולים ברחבי העולם. החידוש כאן הוא בשכלול של המערכת, בדיוק שלה ובאפשרות להפעילה מרחוק: למעשה, רובוט דה וינצ'י מופעל על ידי הרופא מתחנת עבודה ייעודית שנמצאת בסמוך (כלומר הרובוט לא פועל בצורה אוטומטית).

ומדוע המנתחים המיומנים והמנוסים המטפלים בנו דרך קבע, זקוקים בכלל לשירותיו של רובוט שכזה בחדר הניתוח? לרובוט כמה יתרונות שרובם ככולם מתמקדים בעובדה אחת: הוא לא אנושי. המשמעות היא שהוא אינו מתעייף, אינו רועד ויכול לבצע תנועות שבן אנוש – כולל הרופא המיומן ביותר – לא יוכל לעשות.

אחד היתרונות הגדולים ביותר שמציעה המערכת הזו היא האפשרות לבצע 'תנועות מפרק' בטווח גדול פי כמה מזה של האדם. הרובוט אמנם מחקה את תנועת הרופא, אך הוא יכול לסובב חלקים מסוימים בו, לדוגמה, ב-360 מעלות, ולהגיע למקומות ששום מנתח לא יוכל להגיע – לפחות לא באותה המהירות ובאותה הקלות. עבור המנותח המשמעות ברורה: הניתוח יהיה מהיר יותר, מדויק יותר וכואב פחות.

אם כן, רובוט דה וינצ'י מציע כמה יתרונות מובהקים:

  • יציבות ודיוק מקסימלי
  • טווחי תנועה גדולים פי כמה מאלו של היד האנושית
  • היעדר 'מגבלות אנושיות': עייפות, חוסר ריכוז וכדומה.

היתרונות הללו הופכים את המערכת ליעילה מאוד בסוגים מסוימים של ניתוחים, אשר דורשים ריכוז רב ודיוק בלתי רגיל, בייחוד משום רגישותו של האזור שבו הם מתבצעים. כך, הפך השימוש ברובוט דה וינצ'י לנפוץ במיוחד בניתוחים לכריתה חלקית או מלאה של בלוטת הערמונית, בניתוחים לכריתת גידולים בכליה, בניתוחים להסרת גידולים בשלפוחית השתן וכדומה – הליכים כירורגיים שידועים ככאלו אשר מחייבים דיוק מקסימלי. עם זאת, אט אט נעשים עוד ועוד ניתוחים בעזרת הרובוט, גם בתחומים אחרים, הודות לאותם יתרונות שצוינו כאן ושיכולים להועיל בכל הליך כירורגי באשר הוא.

כל אלו מסתכמים לכדי עובדה אחת חשובה: רובוט דה וינצ'י מאפשר לבצע ניתוחים זעיר-פולשניים בדיוק מרבי, וכך לייתר במקרים רבים את הצורך בניתוח פתוח, ניתוח שגורר כאבים עזים וממושכים יותר, ודורש התאוששות ארוכה פי כמה. (לצפייה בסרטון על ניתוחי רובוט דה וינצ'י במספרים לחצו כאן) בעזרת הרובוט הגישה הזעיר-פולשנית הופכת יעילה עוד יותר, ובמקרים שונים (לדוגמה: בניתוחים אורולוגיים) הוא משמש למעשה כאפשרות היחידה לעריכת ניתוח שלא בגישה הפתוחה. כך מציע הרובוט לכם, המטופלים, שיפור משמעותי מאוד באיכות הניתוח, ביעילותו וביכולת ההתאוששות ממנו.

מבנה הרובוט ועיקרון פעולתו

רובוט דה וינצ'י מורכב משלוש מערכות עיקריות:

  • מרכז הפיקוד והשליטה: זהו המקום שבו יושב המנתח עצמו, ומשם הוא מעביר פקודות אל הרובוט, תוך התבוננות באזור המנותח דרך 'עיני' הרובוט
  • הרובוט 'המנתח': מדובר למעשה במערכת בעלת כמה זרועות מיוחדות, יכולות לתפקד במקביל ולכמה מטרות, ופועלות בטווחי תנועה ייחודיים וגדולים מאוד, כאמור. זרועות אלו יכולות לבצע גם את הפעולות הזעירות והעדינות במיוחד, כך שהם יכולות להתאים לביצוע שלל סוגי ניתוחים
  • המסך: המערכת משדרת לאורך כל הניתוח את תמונת האזור המטופל, בזמן אמת כמובן, אל מסך אשר נמצא מול עיני המנתח, שבו יכולים להתבונן במידת הצורך גם שאר אנשי הצוות. מדובר במסך ברזולוציה גבוהה מאוד, המגדילה פי שמונה את האזור שבו מתמקד הרופא. כך הוא יכול, בעזרת הרובוט, להבחין גם בכלי דם ובעצבים זעירים ולהימנע מפגיעה בהם. למעשה, הרובוט משפר משמעותית את יכולות ה'ראייה' של האזור המטופל, ומציע גם מיקוד גבוה במיוחד. למערכת התצוגה של הרובוט גם יכולות הצגה בתלת ממד.

כאמור, הרובוט מופעל כל העת על ידי המנתח, בשליטה מרחוק, ואינו פועל באופן אוטומטי. את המערכת לא יכול להפעיל כל רופא, אלא רק מי שעבר הכשרה מיוחדת לשם כך.

ניתוחי רובוט דה וינצ'י

ניתוחי רובוט בהרצליה מדיקל סנטר

אורולוגיה

גינקולוגיה

כירורגיה כללית

כירורגית חזה ולב

ניתוחים בעזרת רובוט דה וינצ'י: עוד צעד בדרך לעתיד

הימצאותו של רובוט דה וינצ'י בחדרי הניתוח בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מבטאת היטב את השקפתו של בית החולים: השאיפה לעמוד בחזית החדשנות הטכנולוגית בעולם הרפואה, להחזיק במכשור המשוכלל ביותר ולהעמידו לרשות המנתחים המצוינים הפועלים בבית החולים.

ההתחדשות המתמדת הזו והשאיפה להתעדכנות בלתי פוסקת היא שמבטיחה כי אתם, המטופלים שלנו, תזכו לשירות הרפואי הטוב ביותר בעולם. בעזרת רובוט דה וינצ'י מתקצר משמעותית משך הניתוח, עולה רמת הדיוק והיעילות של ההליך, פוחתים הכאבים שתחושו לאחריו – ויום השחרור מבית החולים מגיע מהר מהרגיל. כשלאלו מתווספים תנאי האירוח המעולים, הכמות האפסית של זיהומים נוזוקומיאליים, הטיפול בידי המנתחים הטובים בארץ ובעולם והשירות מצד אנשי הצוות המנוסים, אתם זוכים בהרצליה מדיקל סנטר למעטפת רפואית מקיפה שאין עוד כמותה בישראל.