>
ניתוחי חזה ולב שאלות ותשובות
ניתוחי חזה ולב שאלות ותשובות

ניתוחי חזה ולב שאלות ותשובות

"לניתוחי מעקפים מעל 99.8% הצלחה כיום; לניתוחי החלפת מסתמים – מעל 98%".

תקציר ראיון וידאו עם פרופ' דן ערבות, מומחה לכירורגיית לב וחזה בהרצליה מדיקל סנטר.

גישות חדשניות בשימוש כיום

"כיום, הניתוחים העיקריים בתחום הם ניתוחי מעקפים ותיקוני מסתמים. בניתוחי מעקפים אנו מהמתקדמים בעולם, משום שאנחנו משתמשים בשני עורקי בית החזה, שהם המעקפים הטובים ביותר לצורך ביצוע שלושת המעקפים הראשונים. אלו מעקפים שמחזיקים לשלושים שנה ומעלה, ואנחנו שואפים להציע זאת לכל החולים. בתיקוני מסתמים אנחנו משתדלים, ברוב המקרים, לתקן את המסתמים כך שהחולה יישאר עם המסתם המקורי שלו. יש לזה את כל היתרונות לעומת מסתמים מלאכותיים. אבל, כשאין ברירה אנחנו מחליפים למסתמים מלאכותיים – ביולוגיים או מכאניים".

השפעת אירועי לב קודמים על סיכויי ההצלחה

"אירועי לב קודמים לא משפיעים משמעותית לרעה על סיכויי ההצלחה של ניתוחי הלב. ניתוחים אלו, ובעיקר ניתוח מעקפים שמציג מעל 99.8 אחוז הצלחה, הם ניתוחים מוצלחים, גם אם החולה עבר מספר התקפי לב בעבר. בדרך כלל, הלב מתאושש וחוזר לתפקוד כמעט תקין, שמאפשר את לבצע את כל הפעילויות השגרתיות".

האם גישת הניתוח משתנה בין נשים לגברים?

"לא, אין הבדל בסוגי הניתוחים בין נשים לגברים. אמנם אצל נשים הלב קטן יותר, העורקים עדינים יותר וכך גם המסתמים, ולכן יש צורך במיומנות יותר גבוהה בכדי לתקן אותם. אבל, הניתוחים כשלעצמם הם בעלי אופי דומה".

השיפור באיכות החיים של המטופל

"חולה שעבר ניתוח מעקפים, ליבו מוגן מהתקפי לב נוספים. הוא מקבל אספקת דם מיטבית, חוזר לתפקוד מלא כבר לאחר כחודש, הולך כבר כשבעה קילומטר ליום, חוזר לנהוג ולעבוד, כמו גם לחיים נורמליים לחלוטין".

התוצאות הצפויות לאחר ניתוח מוצלח

"ניתוחי תיקון מסתמים נחשבים מוצלחים ביותר, עם מעל 99.5 אחוזי הצלחה. גם ניתוחי החלפת מסתמים מוצלחים מאוד: מעל 98 אחוזי הצלחה. החולה, שוב, חוזר לתפקוד מהר מאוד וליבו חוזר לתפקוד מלא במהירות, וגם הצורך בתרופות הוא מינימלי".

ניתוחי לב זעיר פולשניים

"בניתוחי לב פתוח קונבנציונליים, אנחנו מבצעים חתך במרכז החזה. גם החתך הזה, שפעם היה ארוך במיוחד, צומצם ל-12 ס"מ בלבד כיום, והוא מאפשר את הגישה הטובה ביותר ללב. עם זאת, ובעיקר בקרב נשים צעירות להן הצלקת והמראה האסתטי חשובים לא פחות מהלב, אנחנו עושים חתכים מהצד, קטנים ונסתרים יותר. אבל שוב, צריך להדגיש שהחשוב ביותר הוא לתקן את הלב בצורה המיטבית".

ניתוח להחלפת מסתם לעומת תיקון מסתם

"המטרה היא לתקן את המסתם והיא זו שתהיה תמיד בראש מעיינינו. עם זאת, ישנם מצבים בהם המסתם הרוס עד כדי כך שמצבו בלתי הפיך ואין אפשרות לתקן אותו. במקרה כזה נחליט על החלפת מסתם. אבל, עדיף שהחולה יישאר עם המסתם המקורי שלו. זו העדיפות הראשונה, מכיוון שהתוצאות טובות יותר בטווח הקצר והארוך ומאפשרות איכות חיים טובה הרבה יותר למטופל".

כמה שנים אמורים המסתם המכאני והביולוגי לעבוד

"המסתם המכאני עובד לתמיד. ישנם חולים שחיים כבר 50 שנה עם מסתם מכאני. החיסרון הוא בצורך ליטול תרופה משמעותית לדילול דם כמו קומאדין, אבל אין כל צורך להחליפו במהלך השנים. עם הזמן, החולה הופך להיות הרופא של עצמו ולומד לאזן את דילול הדם שלו בצורה עצמאית. לעומתו, המסתם הביולוגי מחזיק בסביבות 15-20 שנה. היתרון שלו הוא בכך שאין צורך לקחת את הקומאדין, אבל לאחר 15-20 שנה, יהיה צורך להחליף אותו במסתם חדש".

כיצד מעורבים בני המשפחה בתהליך

"חשוב מאוד להכניס את בני המשפחה לתהליך לפני הניתוח, בזמן הניתוח ולאחריו. חשוב לעדכן אותם במצב ובכל ההשלכות, ולעזור להם לתעל את המתח שאצור בהם לפני הניתוח, להחלמה טובה של החולה ולהתאוששות מלאה".

מהם יתרונותיו של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר, בניתוחי לב?

"היתרון הגדול של המרכז הרפואי בהרצליה הוא איכות הצוות, מרמת המנתח, עוזר המנתח, המרדים, טכנאי מכונת לב-ריאות ועד האחיות. זה מתבטא גם בחדר ניתוח, גם בטיפול נמרץ ואחר כך גם במחלקת האשפוז. בנוסף לכך, בטיפול נמרץ ישנו האחוז הגבוה ביותר של אחיות ורופאים לכל חולה, כלומר – שתי אחיות ורופא המטפלים בכל חולה, וזה הנתון הגבוה ביותר בכל בתי החולים בארץ. יתרון גדול אחר הוא שבהרצליה מדיקל סנטר אין זיהומים, בגלל התחלופה הגדולה של החולים. הם באים, עוברים את הניתוח ויוצאים במהירות, כך שאין פה חולים מדוכאי חיסון, שנושאים איתם חיידקים עמידים. במצב כזה, הסיכוי לזיהום במהלך האשפוז הוא אפסי".

צפו בראיון המלא עם פרופ' ערבות דן, מומחה לכירורגיית לב וחזה

 

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.